Nå skal jeg endelig legge inn vindusbrettene som skal bli smygens bunn. Alt i huset er skjevt, så jeg har jobbet med mellomlegg i forskjellige vinkler, og nå sier vateret godkjent. Tenkte å lime på klosser og så håpe det holder med dykkert, men har noen tanker før jeg limer:
Det er en liiiten millimeter mellom brett og karm som jeg omtrent får bort hvis jeg trykker det inn. Burde jeg prøve å lime det inntrykt, altså lime - trykke - spikre, eller er det meningsløst/dårlig siden det da vil være en spenning (om dykkerten i det hele tatt spiller noen rolle for den millimeteren).
Eller - skal jeg bare lime det så godt jeg kan og så bruke akryl?
Det er sannsynligvis lignende problem senere med resten av smygens planker, der tenkte jeg imidlertid å skru, så kanskje litt lettere å "tvinge" dem inn, men som sagt alle vegger buler litt i forskjellige retninger, så setter stort håp til at det går å løse med fugemasse (har cascos building acrylic, er det det samme som lateksfugemasse forresten?)
Lurer også på om jeg skal bruke konstruksjonslim eller vanlig trelim? Klossene er limtre/masonitplate og brettet limtre.
Takk på forhånd!
Det er en liiiten millimeter mellom brett og karm som jeg omtrent får bort hvis jeg trykker det inn. Burde jeg prøve å lime det inntrykt, altså lime - trykke - spikre, eller er det meningsløst/dårlig siden det da vil være en spenning (om dykkerten i det hele tatt spiller noen rolle for den millimeteren).
Eller - skal jeg bare lime det så godt jeg kan og så bruke akryl?
Det er sannsynligvis lignende problem senere med resten av smygens planker, der tenkte jeg imidlertid å skru, så kanskje litt lettere å "tvinge" dem inn, men som sagt alle vegger buler litt i forskjellige retninger, så setter stort håp til at det går å løse med fugemasse (har cascos building acrylic, er det det samme som lateksfugemasse forresten?)
Lurer også på om jeg skal bruke konstruksjonslim eller vanlig trelim? Klossene er limtre/masonitplate og brettet limtre.
Takk på forhånd!
Bare lim ingen spiker, er alle mellomlegg i vater, så går det å sette 2 bord fra oppe ned mot brettet. Omfanget er ikke på plass og den vil skjule alt på sidene. Mitt hus likt, men kanskje ikke så skjevt. Men omfanget skiller noen mm og var litt puslete å få til det med måling og merking + saging.
Takk! Jo, det på sidene skjules jo senere med karmer, men kanten inn mot vinduet er jo som den er når jeg har limt, dvs ikke 100% tett overalt.
Hva mener du ikke tett, er det mot vinduskarmen du mener da, blir til å justere/file/pusse. Men pass på, lett at det blir noen tidels millimeter og glippen er et faktum. ( malerfug kan det bli ) Planken ser ut til å gå forbi som en liten leppe på den del som er vegg. Mine planker ligger nøyaktig mot vinduskarmen.songforkaren skrev:
Ja synes litt dårlig på bildet, kanskje lettere forstå her, men siden karmen går ut langs med veggen, så var det et himla arbeid å få hjørnene til å synke slik at bordet gikk tett mot karmen, nå er det nesten 100% men som sagt noen millimeter sprekk i den ene enden. Håper det meste forsvinner når sidestykkene kommer opp, men regner med å måtte legge noen mykfug uansett.J jonaserik skrev:Hva mener du ikke tett, er det mot vinduskarmen du mener da, blir til å justere/file/pusse. Men pass på, lett at det blir noen tideler og sprekken er et faktum. ( malerfug kan det bli ) Bordet ser ut til å gå forbi som en liten kant på den delen som er vegg. Mine bord ligger nøyaktig mot vinduskarmen.
Siste bildet altså ovenfra, brettet mot karmen, så det er den sprekken (ser evt ut som mer enn 1 mm pga skygge men det er bare så vidt jeg får inn en negl på største glipen)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Vilket lim till trägolvet?
Golv -
Kostnad tillbyggnad, från ax till limpa
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan man använda limfog till skåpstommar och luckor?
Möbelsnickeri -
Hur gör man fönstersmyg till lunettfönster?
Fönster & Dörrar -
Kan man bruke limtrebjelke utendørs til pergola?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi