Tenkte å lime opp gipsplater mellom stenderne i en eksisterende gipsvegg (som er åpen på den ene siden) for å på den måten få dobbeltgips.
Men hvordan limer jeg? Har lest at det fungerer bra med vanlig trelim, men hvordan skal jeg gjøre for å klare å holde press på platen mens limet tørker?
Gråe streken er eksisterende gips, gule firkanter er stående stendere, grønne streker er nye gipsplater som jeg tenkte å lime fast
Bruk et platelim/fix som for eksempel Ardex S48. Trenger ikke å holde press på platen da.
S48 er jo så jækla dyrt! Finnes det ingen billigere alternativer? Helst som jeg kan kjøpe i en lokal butikk.
para skrev:
Hvorfor vil du ha dobbeltgips?
For å få lyddemping. Holder på å fikse et barnerom vegg-i-vegg med TV-en i TV-rommet.
Matti_75 skrev:
Det finnes spesielt gipsplatlim på tube og skruer som er beregnet for å trekke gips i gips.
Høres lovende ut. Du vet ikke hva limet heter? Jeg har også tenkt på skruer. Men de må jo maksimalt være 25mm slik at de ikke går gjennom platen! Finnes det slike som er laget for gips mot gips?
Høres lovende ut. Du vet ikke hva limet heter? Jeg har også vurdert skruer. Men de må maks være 25mm så de ikke går gjennom platen! Finnes det slike som er laget for gips mot gips?
Jeg har brukt både gyprocs og europrofils lim med godt resultat. Derimot har jeg bare sett gips i gipsskruen i 38mm lengde.
Når jeg sist limte gips på vegg med Pl600, brukte jeg lange tvinger som jeg vendte på og spente mot den andre korridorveggen samt hadde lekter mot både gipsplaten og motsatt vegg.
I dette tilfellet burde det gå an å bruke samme teknikk, men du skrur opp tverrlekter utenpå den åpne veggen som mothold.
Smart! Takk så mye
Må nok midlertidig bygge på mine reglar litt, mine hurtigklemmer blir nok større enn 70mm om man snur dem. Men det høres gjennomførbart ut, så lenge det holder å bygge på 45mm. Må måle når jeg kommer hjem!
Mine tvinger blir som minst 14cm når jeg snur dem for å presse dem fra hverandre. Så de får ikke plass, om jeg forstod hvordan du tenkte.
Men jeg kom på en annen løsning, takket være dine idéer Hvis jeg plasserer en 70-regel loddrett langs med gipsplaten, vil den stikke ut 13mm (gipsplatens tykkelse) utenfor eksisterende veggregler. Hvis jeg da skrur et par bordbiter horisontalt tvers over 70-regelen mellom to eksisterende veggregler, vil bordbitene presse inn 70-regelen som igjen vil presse fast gipsplaten! En liten bilde så blir det kanskje tydeligere hvordan jeg mener (sammenlign med bildet i første innlegget så ser dere hva som er hva og hva jeg har lagt til)