Vi skal sette spontet trepanel 13x120 i skråtaket på loftet i garasjen. Det er ikke stort rom, så jeg vil ikke miste for mye i takhøyde. Vi har løsullisolering i skråtaket og diffusjonssperre under det.
Alternativ 1 - trepanelet direkte på takstolene
Først tenkte jeg å sjekke om man kunne sette trepanelet direkte på takstolene som sitter på 120 cc. Det er den løsningen jeg ønsker mest, siden man sparer plass. Spørsmålene som dukker opp blir:
1. Er det ok å feste takpanel på takstolene med 120 cc?
2. Jeg skal ha LED-spots i taket. Hvordan kan man i så fall feste boksene til dem slik at de ikke beveger seg? Det eneste jeg kan tenke meg er en form for liming direkte på baksiden av trepanelet, men holder det? Man vil jo ikke at de løsner og faller ned på innsiden av taket.
Alternativ 2 - Liggende glespanel med stående trepanel i taket
Dette alternativet gir meg muligheter til å feste boksene for lampene og tar bare ca 3 cm av takhøyden. Men da blir det stående trepanel i skråtaket. Det føles ikke riktig rent estetisk. Har googlet rundt og sett på bilder og hittil bare funnet en som hadde stående, og det virket å være hvitmalt råspont eller noe lignende.
Noen som har god erfaring med stående panel?
Alternativ 3 - Liggende glespanel, stående glespanel og deretter liggende trepanel
Dette alternativet bygger 6 cm, så jeg mister mye takhøyde.
Finnes det en annen måte å få glespanel i bare ett lag og likevel liggende trepanel?
Jeg monterer boksene for led på en planke, kanskje en liten bit gles, som jeg fester i takpanelet med spikerpistolen og samme dykkert som jeg fester takpanelet med. Altså jeg fester den nedenfra. Kan det funke? Er det i så fall ok å feste panelet med 120 cc i takstolene?
Uten å ville kritisere Pelpets tak, så synes jeg at det er penere med panelen langs taket, altså horisontalt.
(I mine foreldres sommerhytte på Tjörn satt panelen som Pelpets, bare med en skikkelig ås, størrelse telefonstolpe, der takfallene møttes)
Jeg har 18x193 mm spontet panel montert på takstoler c-c 1200 mm i et verksted i garasjebygningen, og det ser helt ok ut.
For øvrig veldig trivelig panel, som anbefales:
Spørsmål: Trengs virkelig bokser for LED-spotter? De har vel neglisjerbar varmeutvikling?
Jeg skal montere dem i koblingsbokser. Høyeste målte temperatur i takboksen etter en dags drift var 28,4 grader, så det er langt fra de 60 grader som er grensen. Men jeg vil helst ikke ha dem rett mot plasten
Tror du også 13x120 panel ville fungere på 120 cc? I så fall kan jeg bruke min løsning med dykkertspikret koblingsboks.
Jeg har satt mitt tak med 41mm gulvskruv, cc60. Grunnen til at jeg valgte 41mm var at jeg ikke ville skru gjennom glesen (28 x 70) og stikke hull på plasten. Da jeg skrur i not og fjær, får jeg majoriteten av skruen i glespanelet.
Jeg har satt mitt tak med 41mm gulvskrue, cc60. Årsaken til at jeg valgte 41mm var at jeg ikke ville skru gjennom glesen (28 x 70) og stikke hull på plasten. Da jeg skrur i sponten så får jeg majoriteten av skruen i glespanelet
Vi kan nok møtes på midten. Min favorittskrue finnes også i lengde 42 mm: 14223 3,9-42
Men nå skulle jo Raginlynx sette panelet direkte i takstolene, og hoppe over glespanelet.
Jeg skrur i så fall direkte i takstolene. Kan være fint med gulvskrue siden man kan få den radbåndet og skrueautomat har jeg
KnockOnWood - Du tenker dobbeltspontet panel da antar jeg når du mener å skru usynlig? Først tenkte jeg enkeltspontet, men det er jo unødvendig om det finnes dobbeltspontet siden man ikke kan feste usynlig da. Tenker du på sånn som man bruker utendørs? Typen denne fra byggmax: