Jeg har en bekk i hver ende av tomten. (2 hektar med skog og engmark) Den ene har vann i hele året (bortsett fra ekstrem-sommeren vi minnes). Den andre blir tørrlagt hver sommer og er ikke engang tegnet på kart. Jeg skal "stjele" litt vann fra den og fylle opp et planlagt lite vannmagasin for vanning/dam. Men er det noen som har bygget en levada (en renne) av trykt virke på en strekning av 100 m gjennom skog? Fallhøyden blir noen meter. Jeg elsker ideen min, men hvor bra er den? Skal jeg velge gamle takrenner i stedet? Og fungerer jordspyd? Det burde være nok å støpe fundament/slepe sokler gjennom skogen blir vel overdrevet. Eller? Noen som har gjort noe lignende?
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 innlegg
Hvorfor ikke slange?JEGS skrev:
Jeg har en bekk i hver ende av tomten. (2 hektar med skog og eng) Den ene har vann hele året (bortsett fra ekstrem-sommeren vi husker). Den andre blir tørrlagt hver sommer og er ikke engang merket på kartene. Jeg skal "stjele" litt vann fra den og fylle opp et planlagt lite vannmagasin for vanning/dam. Men er det noen som har bygget en levada (en renne) av impregnert treverk over en strekning på 100 m gjennom skog? Fallhøyden blir noen meter. Jeg elsker ideen min, men hvor bra er den? Skal jeg velge gamle takrenner i stedet? Og fungerer jordspyd? Det burde holde for å støpe fundament/dra fundamentklosser gjennom skogen blir vel overdrevet. Eller? Noen som har gjort noe lignende?
Har ca 150 m overflødig gulvvarmeslange liggende. Hvordan tror dere den vil reagere ute i naturen? Blir den sprø og sprekker raskt? Bør den forslagvis dekkes mot UV-lys? En vannslange av bedre sort har jo slik beskyttelse.
Klikk her for å svare