Tenkte å blande min egen lettklinkerbetong.

Er det noen som har en oppskrift?

1 del sement, 1 del sand, 2 deler Leca...?

/ATW

Jeg er ikke noen ekspert på området, men jeg har laget noen mindre overflater med egen lettklinkerbetong; og da tok jeg 1 del sement, 3-4 deler sand og 3-4 deler lecakuler, altså ganske mye volum av kuler. Jeg har ikke gjort noen trykkfasthetsmålinger, men det virker ok. Lurt med lettklinkerbetong er om man skal få en fin overflate på gulvet siden kulene gjerne flyter opp og legger seg øverst. Jeg måtte avrette.

"jawen
Fullverdig medlem
Aktiv: apr 2007
Len: Uppsala
Hei eestere

Høres ut som et spennende prosjekt generelt, så jeg skal prøve å gi deg noen råd.

Betong er betegnelsen når sand/stein/vann og sement har blitt blandet, altså det ferdige produktet når du for eksempel støper.
Det heter sement og er bindemiddelet.

svar på spørsmål.
1) Hvilken sement du bør bruke er nok Mursement A og kalk pleier det å være i sement, byggsement for eksempel inneholder mellom 13-21% kalk
2) Blandingsforholdene skal være 70% lettklinker, 16% sement og 14% vann, da bør det tilsvare ca 3mpa altså samme holdfasthet som standard Leca/lettklinker-blokkene.
3) Lettklinker som du kjøper i sekk inneholder så vidt jeg vet ingenting annet enn at de er litt støvete fordi de har gniddet mot hverandre. (finnes i storsekk)

OBS! Ikke våt lettklinker-kulene før blandingen, bland så sementen/vann og hell så i blandingen i små porsjoner og la blanderen (typ tombola) gå flere minutter før du sakte heller på mer sementblanding og fortsett slik til de ser litt klissete ut.
Det er veldig lett å få mer sementblanding i bunnen av støpeformen din siden vekten får sementen til å søke nedover.

Lykke til og kom tilbake med resultatet.

MvH Jawen"

Jeg tenkte meg betong med en høy andel lecakuler men med Jawen's råd får man jo lecablokkstruktur.

/ATW

"Citat"
Larsa
Fullverdig medlem

Aktiv: sep 2005
Alder: 40 år

Hoppsan, jeg husket visst feil.... Har en bok om dette og dobbelsjekket nå.

Oppskriften:
8 deler leca, 1 del pussand, 1 del sement
1 liter vann / kilo sement

"Sluttcitat"

Oj, skal visst kanskje være litt sand i blandingen.

Mitt eventuelt feilaktige framgangsmåte:

1, 60 liter lecakuler i tombolaen.
2, Blande vann og sement i en bøtte med en rører til konsistens grøt.
3, Helle i sementgrøten i roterende tombola til klissete konsistens er nådd.
4. Helle i sement/leca-blandingen i formen.

Jeg håper at jeg får en viss holdbarhet, men den som lever får se ;)

/ATW

Lecakulene ser ut til å holde sammen.

Jeg slemmet tidligere og har i dag lagt på puss utenpå, det ser bra ut.

Konklusjon:

Det er ikke billigere enn å mure med lecablokker, men hvis det er et mindre og uregelmessig sted som skal fylles, synes jeg stedstøpte lecakuler er et alternativ.

/ATW

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.