6.887 lest ·
9 svar
7k lest
9 svar
Lettbetong, rehabiliteringsgips og flislim
Hei forumet
Vil dele med dere en god erfaring.
Lettet i mange tråder angående lettbetong og renoveringsgips men har ikke riktig funnet noe svar angående oppsetting på lettbetongvegger.
Historien begynner med at jeg rev ned alle tapeter og bredsparklet veggene, satt på hjørnebeskyttere rundt vinduer osv., et skikkelig arbeid. Når alt var klart oppdaget vi at det hadde blitt sprekker i veggene... ikke så gøy når man har lagt all tid på å få det bra.
Så da bestemte vi oss for å sette renoveringsgips.
Synes det hørtes tungvint ut med monteringslim/PL 400 med risiko for at det kunne svikte når man trykker på platen pga. det er hulrom der limet ikke er.
Bestemte meg derfor for flislim da samboeren hadde lest at det skulle fungere.
Først kjøpte jeg sementbasert flislim, men syntes at det ville bli så tungvint å blande med vann og klisse, unødvendig arbeid som tar enda mer tid. Så jeg leverte tilbake alle sekkene da jeg så at det finnes ferdigblandet flislim.
Disse er imidlertid vannbaserte, men tenkte hva spiller det for rolle i vegger over bakken. Man bredsparkler med sandbasert sparkel som er vannbasert så så ingen forskjell.
Kjøpte da flislim fra Byggmax, se vedlagt bilde. Det ble virkelig, virkelig, virkelig bra.
Lett å forsegle når du har brukt det du skal, dvs. ingen unødvendig spill som når man blander selv.
Veldig bra konsistens, enkelt å da på gipsskivene med kam. Festet direkte på veggen, trengte ikke skru for å få det til å feste.
Jeg skrudde dog platene for å få dem inntil veggen i skjøtene som skal sparkles.
Så sitter det enkelte skruer der jeg ville få inn platen mer for å få veggen rettere.
Alle skruer som ikke er i skjøter fjernes før sparkling.
Renoveringsgipsen jevner ut ujevnheter i veggen veldig bra.
Man skal ikke bli lurt når man trykker på platen og den svikter, platen er rett og trykker man den inn så blir den ujevn.
Når flislimet har tørket er platen helt stiv og rettere enn hva veggen var før.
Jeg anbefaler sterkt dette flislimet og denne måten å montere renoveringsgips på lettbetongvegger.
Fremgangsmåte:
1. Sørg for å fjerne de verste ujevnhetene med grov/mediumsparkel. Først og fremst hull
2. Prime veggen, bruk rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål gipsskiven og skjær til så den passer.
Dobbeltsjekk passformen før du legger på flislimet, ellers blir det klissete og tungvint å rette.
4. Dra på flislimet med en 4mm fixkam.
5. Monter platen på veggen. Sørg for å passe den riktig før du trykker til da den er vanskelig å justere i etterkant når flislimet har tatt.
Bruk hånden eller gummiklubbe med trebit for å få platen ordentlig på plass.
6. Ta et vater/rettskinne og kontroller jevnheten. Skru i skrue der platen trenger å sitte tettere mot vegg. Vær nøye med å sjekke rettheten løpende.
Vanlige gipsskruer duger godt.
7. Når flislimet har tørket, trekk ut de skruer som ikke er skrudd i forsenkninger.
Det var virkelig enkelt og resultatet ble strålende.
Håper det hjelper noen!
Godt nytt år!
Vil dele med dere en god erfaring.
Lettet i mange tråder angående lettbetong og renoveringsgips men har ikke riktig funnet noe svar angående oppsetting på lettbetongvegger.
Historien begynner med at jeg rev ned alle tapeter og bredsparklet veggene, satt på hjørnebeskyttere rundt vinduer osv., et skikkelig arbeid. Når alt var klart oppdaget vi at det hadde blitt sprekker i veggene... ikke så gøy når man har lagt all tid på å få det bra.
Så da bestemte vi oss for å sette renoveringsgips.
Synes det hørtes tungvint ut med monteringslim/PL 400 med risiko for at det kunne svikte når man trykker på platen pga. det er hulrom der limet ikke er.
Først kjøpte jeg sementbasert flislim, men syntes at det ville bli så tungvint å blande med vann og klisse, unødvendig arbeid som tar enda mer tid. Så jeg leverte tilbake alle sekkene da jeg så at det finnes ferdigblandet flislim.
Disse er imidlertid vannbaserte, men tenkte hva spiller det for rolle i vegger over bakken. Man bredsparkler med sandbasert sparkel som er vannbasert så så ingen forskjell.
Kjøpte da flislim fra Byggmax, se vedlagt bilde. Det ble virkelig, virkelig, virkelig bra.
Lett å forsegle når du har brukt det du skal, dvs. ingen unødvendig spill som når man blander selv.
Veldig bra konsistens, enkelt å da på gipsskivene med kam. Festet direkte på veggen, trengte ikke skru for å få det til å feste.
Jeg skrudde dog platene for å få dem inntil veggen i skjøtene som skal sparkles.
Så sitter det enkelte skruer der jeg ville få inn platen mer for å få veggen rettere.
Alle skruer som ikke er i skjøter fjernes før sparkling.
Man skal ikke bli lurt når man trykker på platen og den svikter, platen er rett og trykker man den inn så blir den ujevn.
Når flislimet har tørket er platen helt stiv og rettere enn hva veggen var før.
Jeg anbefaler sterkt dette flislimet og denne måten å montere renoveringsgips på lettbetongvegger.
Fremgangsmåte:
1. Sørg for å fjerne de verste ujevnhetene med grov/mediumsparkel. Først og fremst hull
2. Prime veggen, bruk rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål gipsskiven og skjær til så den passer.
Dobbeltsjekk passformen før du legger på flislimet, ellers blir det klissete og tungvint å rette.
5. Monter platen på veggen. Sørg for å passe den riktig før du trykker til da den er vanskelig å justere i etterkant når flislimet har tatt.
6. Ta et vater/rettskinne og kontroller jevnheten. Skru i skrue der platen trenger å sitte tettere mot vegg. Vær nøye med å sjekke rettheten løpende.
7. Når flislimet har tørket, trekk ut de skruer som ikke er skrudd i forsenkninger.
Det var virkelig enkelt og resultatet ble strålende.
Håper det hjelper noen!
Godt nytt år!
Jeg brukte vanlige gipsskruer 48mm, fungerte kjempebra. Det er ikke skruene som skal holde platen, men flislimet, skruene er bare til for å fikse der det trengs.Z ZipLock skrev:
Jeg tok gipsskruer for å ikke rive i stykker gipsplaten
Gøy at tipsene blir satt pris på!
I dette tilfellet spiller det ingen rolle om man overstrammer da flislimen fester. Platen vil bli presset mot uansett, testet å overstramme og ikke overstramme, ble ingen forskjell da skruene uansett er såpass langeC corre skrev:
I ytterhjørn bruker jeg hjørnebeskyttelse i metall.
Gipsplatene er satt med den skrå kanten utover for å kunne få et jevnt hjørne som flukter med de andre gipsplatene.
Tips ved montering er å ta en 30 cm sparkelspade som du drar langs veggen og ut over hjørnet, når sparkelen flukter med hjørnebeskyttelsen fester du det i posisjonen.
For å feste disse bruker jeg meg av galvaniserte stifter.
Ønsker ikke å bruke lim, for det må uansett festes, og vil ikke bruke pappspiker/gipsskruer for jeg vil ikke risikere at det sprekker/blir store hull så det beveger seg. Men kanskje er det slik man bør gjøre det? Stifter var veldig bra iallfall.
Skjøter sparkles først lett med finsparkel, deretter pensles det på rikelig med våtromslim.
Deretter i med en papirrems og pensle på ytterligere våtromslim oppå remsen.
Smører ut med fingeren slik at alle luftbobler forsvinner og så papirremsen følger gipsplaten og evt. hulrom nøyaktig.
Gipsplatene er satt med den skrå kanten utover for å kunne få et jevnt hjørne som flukter med de andre gipsplatene.
Tips ved montering er å ta en 30 cm sparkelspade som du drar langs veggen og ut over hjørnet, når sparkelen flukter med hjørnebeskyttelsen fester du det i posisjonen.
For å feste disse bruker jeg meg av galvaniserte stifter.
Ønsker ikke å bruke lim, for det må uansett festes, og vil ikke bruke pappspiker/gipsskruer for jeg vil ikke risikere at det sprekker/blir store hull så det beveger seg. Men kanskje er det slik man bør gjøre det? Stifter var veldig bra iallfall.
Skjøter sparkles først lett med finsparkel, deretter pensles det på rikelig med våtromslim.
Deretter i med en papirrems og pensle på ytterligere våtromslim oppå remsen.
Smører ut med fingeren slik at alle luftbobler forsvinner og så papirremsen følger gipsplaten og evt. hulrom nøyaktig.
Hvilken bra tråd! Skal igang med renovering med eksakt samme forutsetninger.kapten_krok skrev:
Hei forumet
Vil dele med meg av en bra opplevelse.
Lettet i mange tråder angående lettbetong og renoveringsgips men ikke riktig funnet noe svar angående oppsett på lettbetongvegger.
Historien begynner med at jeg rev ned alle tapeter og bredsparklet veggene, satte på hjørnebeskyttelse rundt vinduer osv, en masse arbeid. Når alt var klart oppdaget vi at det hadde blitt sprekker i veggene.. ikke så gøy når man har lagt all tid på å få det bra.
Så da bestemte vi oss for å sette opp renoveringsgips.
Synes det hørtes kronglete ut med montagelim/PL 400 med risiko for at det kunne svikte når man trykker på platen pga. det er tomrom der limet ikke er.
Først kjøpte jeg sementbasert flislim, men syntes at det ville bli så kronglete å blande med vann og klisse, unødvendig arbeid som tar enda mer tid. Så jeg leverte tilbake alle sekkene da jeg så at det finnes ferdigblandet flislim.
Disse er dog vannbaserte, men tenkte hva spiller det for rolle i vegger over bakken. Man bredsparkler med sandsparkel som er vannbasert så jeg så ingen forskjell.
Lett å lukke igjen når du har brukt det du skal, dvs. ingen unødvendig spill som når man blander selv.
Veldig bra konsistens, enkelt å få ut på gipsplatene med kam. Festet direkte på veggen, trengte ikke skru for å få det til å feste.
Jeg skrudde dog platene for å få dem tett imot veggen i skjøtene som skal sparkles.
Så sitter det noen få skruer der jeg ville få inn platen mer for å få veggen rettere.
Alle skruer som ikke er i skjøt tas bort før sparkling.
Man skal ikke bli lurt når man trykker på platen og den svikter, platen er rett og trykker man inn den så blir den ujevn.
Når flislimet har tørket er platen helt stiv og rettere enn veggen var før.
Fremgangsmåte:
1. Sørg for å fjerne de verste ujevnhetene med grov/mediumsparkel. Først og fremst hulrom.
2. Prim veggen, bruk rulle og pensel i hjørner/kanter.
3. Mål opp gipsplaten og skjær til så den passer.
Dobbelsjekk passformen før du legger på flislimet, ellers blir det klissete og kronglete å rette opp.
5. Monter platen på veggen. Sørg for å plassere den riktig før du trykker til da den er vanskelig å justere i ettertid når flislimet har satt seg.
6. Ta et vater/rettskive og kontroller jevnheten. Skru i skrue der platen trenger sitte tettere mot vegg. Vær nøye med å sjekke rettheten jevnlig.
7. Når flislimet har tørket dra ut de skruene som ikke er skrudd i senkningene.
Det var virkelig enkelt og resultatet ble kanon.
Håper det hjelper noen!
Godt nytt år!
Et spørsmål, hva brukte du for primer?
Gøy at tråden kom til nytte!J Jakbob skrev:
Kjørte med Probau fra Bauhaus bare. Billig og bra.
Et annet tips:
Min oppfatning i ettertid er at når du limer opp gipsplatene så trengs ikke papirremse i skjøtene.
Det blir ikke samme bevegelse som i en vegg bygget med trestendere.
Spesielt ikke om huset ikke er nybygd for den del heller.
I fremtiden vil jeg kjøre med vanlig glassfiberremse i skjøtene. Det sparer mye tid.
Vil du være sta med papirremse så bruk våtromslim.
Dette slik at du kan føle deg trygg med at du slipper bobler som kan bli, ganske kjedelig å måtte gjøre om.
Observer at ovennevnte kun gjelder om du limer eller fester gips på annen måte tett mot lettbetongen.
Ellers er papirremse et must.
Klikk her for å svare