Er relativt ny på dette området! Lurer på hva forskjellen er på lettbetong og blåbetong. Ser på et hus som inneholder lettbetong men hvordan vet man om det er den "farlige" sorten. Det er problemer med radon i huset så det skal i så fall radonsaneres. Kan noen hjelpe meg å forstå forskjellen?

Takk på forhånd!

Blåbetong er en type lettbetong. Den ble brukt flittig fra 50-tallet og fram til en gang på 70-tallet. (usikker på om den fantes enda tidligere). Navnet kommer av at den er blåaktig (blågrå). Problemet er at den er laget av slaggprodukter fra uranframstilling til kjernekraftverk. Det finnes, har jeg for meg, en type blåbetong som ikke er like farlig. En annen lettbetong som er vanlig fra den tiden, men spesielt i moderne hus, er Siporex, siporex er lys nesten hvitaktig. Siporex har ikke problemer med radon.

I prinsippet skal man alltid være på vakt mot blåbetong i hus fra disse årgangene, og er det lettbetong i huset, så bør man få det undersøkt (og ev. radonmålt) før man kjøper huset.

Jeg har hørt veldig rare og krystede påstander fra meglere om blåbetong da vi skulle kjøpe hus. En holdt tommelen over "lett" i lettbetong i en besiktigelsesuttalelse og hevdet at huset var bygget av betong.

Det er akkurat slik som det høres ut. Blåbetongen er blågrå og akkurat som det ser ut til å være i ditt tilfelle så avgir den radon. Vanlig lettbetong er oftest hvit.
Er det høye radonverdier i huset??

P.s Har målt opp 340 i års snitt blir sanering til våren D.s

Takk for alle svar! Joda...det er radon i huset og vi gjør en radonsanering direkte om vi kjøper huset. Det er anslått til rundt 380. Det føles jo ikke så bra men ifølge de selskapene vi har vært i kontakt med så kan man få ned verdien til akseptabel grense. Håper virkelig det er sånn! Jeg ble undrende når jeg leste i objektannonseringen at det er lettbetong og ikke blåbetong. I min naivitet trodde jeg at lettbetong ikke var "farlig". Veldig bra nettside dette her!

Alunskifer inneholder 2 stoffer som er/har vært interessante for energiindustrien. Dels inneholder den olje som man tidligere utvant (visste ikke at det var så tidlig som 29) dels inneholder den høye konsentrasjoner Uran. Man utvant først olje og deretter når kjernekraftsatsingen begynte også Uran. Og restproduktet ble delvis brukt til (blå) lettbetong.

Observer at Uran riktignok er radioaktivt men ikke spesielt sterkt radioaktivt, det er først når det er prosessert (anriket) og kommer inn i sitt "rette" miljø i reaktoren at det blir fart på radioaktiviteten. Uran finnes i ganske høye konsentrasjoner i nesten all berggrunn i Sverige.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.