Jeg og min samboer har nettopp kjøpt vårt første hus, en liten villa med mansardtak fra 1942 på ca 90 kvm + 56 kvm kjeller. Har planer om å i fremtiden gjøre kjelleren beboelig, vaskerom, wc/relax samt gjesterom.
I dag er kjellerens yttervegger asfalterte (originalutførelse), drenering mangler, klassisk kjellerlukt, litt puss som har falt av fra veggene etc., men ellers ok stand, har aldri vært noen problemer ifølge eieren som har bodd der i 50 år.
Har tenkt å isolere og drenere utvendig, ta opp eksisterende kjellergulv, grave ut, isolere og støpe nytt gulv. Lurer på om det går an å leirklinen kjellervegger innvendig, med leirklin blir veggpussen diffusjonsåpen og kan bufre fuktighet, noe jeg tenker er en bra kombinasjon i en kjeller, tenker jeg riktig eller er det kalkpuss som gjelder?
I dag er kjellerens yttervegger asfalterte (originalutførelse), drenering mangler, klassisk kjellerlukt, litt puss som har falt av fra veggene etc., men ellers ok stand, har aldri vært noen problemer ifølge eieren som har bodd der i 50 år.
Har tenkt å isolere og drenere utvendig, ta opp eksisterende kjellergulv, grave ut, isolere og støpe nytt gulv. Lurer på om det går an å leirklinen kjellervegger innvendig, med leirklin blir veggpussen diffusjonsåpen og kan bufre fuktighet, noe jeg tenker er en bra kombinasjon i en kjeller, tenker jeg riktig eller er det kalkpuss som gjelder?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Gratulerer med huset. Den eneste grunnen til å ikke bruke leirpuss er vel tørketiden antar jeg.
Takk så mye! Bra innspill, tenkte litt det samme. Finner imidlertid ikke en eneste tråd om folk som har leirkledd kjellervegger. Kanskje det er best å henvende seg til selskaper som selger leirkledningsprodukter og spørre.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Skulle kjørt pussmørtel. Risikoen er at leiren holder på fuktigheten i kjellermiljøet i stedet for at den ventileres bort.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 603 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.603 innlegg
Den største fordelen med leire er at det beveger seg ganske likt tre, så man kan få en glatt overflate og ganske lufttett, uten risikoen for at den sprekker, i en tømmer/plankestamme. At leirpuss på stein- eller betongvegger skjønner jeg ikke helt fordelen med. Har du kjellerlukt i dag tyder det på dårlig ventilasjon og høy fuktighet. Du risikerer bare å få mugg med leirpuss som er armert med tagl, gress eller høy etc. i leire som dessuten lagrer fuktighet.
Klikk her for å svare