Jeg lurer på hvor mye en veggsperre kan utvide seg i lengden. Da jeg bygde gulvbjelkelaget brukte jeg en kortling mellom to faste gulvbjelker. Vanligvis sager jeg sperrer noen millimeter kort, men nå fikk jeg den sånn at jeg måtte bruke en hammer for å få den på plass. Nå i ettertid lurer jeg på om det er passende å ha den så "tight". Er det noen som har kunnskap om dette?

/Tigersågen

Den blir jo ikke lenger enn når virket var ferskt. Lengdeendringen for tre er marginal og på en kort(!)ling bør den være helt forsvinnende liten.

• Liker
Tomas_h2
  • Laddar…
Endrer den i noen retning, så er det at den blir mindre.

De fleste jeg kjenner inkludert meg selv og to snekkere pleier derimot å sage reglene noen millimeter for lange da det er mye lettere å montere dem da: Slå dem på plass og skråspikre/skru - mye lettere når regelen ikke farer omkring. Virke vokser ikke på lengden med tiden.

Jeg kom til å tenke på tregulv som har en evne til å ekspandere ved fuktig vær og krympe i tørt. Har hørt at gulv som legges for "tight" i prinsippet kan sprenge vegger. Vanligvis kan tre ekspandere i en retning, men i mitt tilfelle går ikke dette, det ville i så fall innebære at en vegg sprenges :(.

Men jeg tolker deres svar slik at jeg ikke trenger å være bekymret, men kan legge spon, flytsparkel, tette sjikt og fliser uten at gulvet og vegger sprenges :).

Tigersagen

Gulvet kan derimot heve seg.....noen vegger sprenges ikke...:-)

Mener om man legger flytende gulv type parkett mm...

Sist redigert:
en golvflate rør seg som du sier men
en kortling gjør det ikke alt. eller jo kanskje noen undradels mm.
rekkne på hvor stor en kortling er vs et helt gulv så forstår du at de
gulvet trenger 5mm stålplass ved lister så lærer kortlingen ikke å trenge
noen stålplass i det hele tatt :)

Jo men hovedpoenget er jo ikke at en kortling er mindre enn et gulv, men at hvis tre sveller p g a fuktopptak, så gjør det det først og fremst på bredden, d v s på tvers av fiberretningen - utvidelsen på lengden er som Benno sier, forsvinnende liten.

Et plankegulv beveger seg bare i én retning, dvs på tvers.

Takk til alle som svarte, nå kan jeg sove godt om nettene :).

MVH/Tigersågen

Tre beveger seg faktisk både på grunn av endringer i fuktighetskvote og i temperatur. Furu har en lengdeutvidelseskoeff på 5 * 10^-6 parallelt med fibrene og 30 * 10^-6 vinkelrett på fibrene på grunn av temperaturendringer.

Dens fuktbevegelse er størst i tangentiell retning mot årringene og ca 50% av denne verdien i radiell retning. Den aksiale fuktbevegelsen er riktignok mye mindre, men kan dog måles - ca 10% av den tangentielle. Typiske verdier kan for en viss furubit være
8% tangentiell
4% radiell
1% aksial

1% kan synes veldig lite, men det tilsvarer 1 cm per meter. Det kan altså bli betydelige bevegelser også langs med en lang plankebit eller planke.

Men i praksis har den eventuelle lengdeutviklingen ingen som helst betydning. Selvfølgelig gjør man som BobbyEwing sier, sager de noen mm for langt og spenner fast lektene med hjelp av hammeren og skråspikrer deretter. Å vakle rundt med for korte kottlinger eller lekter er jo en skikkelig drittjobb som krever dobbelt så mange hender som man eier og bare forvansker det.

Bygde nylig en mellomvegg mellom to rom der tanken er at man skal kunne ta ned veggen og lage et stort rom etter at barna har vokst opp og ikke trenger soverommene. Derfor var parketten lagt under veggen, og man vil ikke ha spikerhull der. Bunnregelen ble lagt med skum under som beskyttelse og skrået fast mot veggen, og tilsvarende takregel festes med tre spiker i taket samt skråspiker mot vegg. Så spente vi dit "For lange" lekter som skråes fast. Det ble stumt, og når så OSB + gips er på plass kan jeg love at det sitter ordentlig. En eventuell lengdeutvikling i dette tilfellet gjør veggen enda mer stabil. Ikke for at det trengs, men ... noe problem kan jeg ikke se med dette.

anaitis skrev:
Tre beveger seg faktisk både pga endringer i fuktinnhold og i temperatur.
Furu har en lengdeutvidelseskoeffisient på 5 * 10^-6 parallelt med fibrene og 30 * 10^-6 vinkelrett på fibrene pga temperaturendringer.

Dens fuktbevegelse er størst i tangentielt retning mot årringene og ca 50% av denne verdien i radial retning. Den aksiale fuktbevegelsen er riktignok mye mindre, men kan likevel måles - ca 10% av den tangentielle.
Typiske verdier kan for en viss furubit være
8% tangentielt
4% radiellt
1% aksialt

1% kan synes veldig lite, men det tilsvarer 1 cm per meter.
Det kan altså bli betydelige bevegelser også langs med en lang bord eller planke.
Er ikke helt sikker på at jeg forstår deg. Men hvor stor endring i fuktinnhold og temperatur mener du kreves for at en furuplank skal endres 1% i lengde? Synes spontant at det høres ut som en veldig stor endring. Slik lengdeforskjell opptrer jo ikke engang i terrassebord som har gått fra gjennomvått til veldig uttørret etter flere år ute og 3 ukers sommervarme.

Daniel_N skrev:
Er ikke helt sikker på at jeg forstår deg. Men hvor stor endring i fuktighetsinnhold og temperatur mener du kreves for at en furulist skal endres 1% i lengde? Synes umiddelbart at det høres ut som en veldig stor endring. Slik lengdeforskjell oppstår jo ikke engang i terrassebord som har gått fra klissvått til svært uttørket etter flere år ute og 3 ukers sommervarme.
FUKT
Nå har jeg ikke min ref.litteratur tilgjengelig, men jeg har for meg at fuktbevegelsene gjelder hvis fuktigheten går fra fiber metning (altså ca 28%) til snekkertørt (ca 12 %). Fritt fra minnet dog.
Dette er nok helt MÅLBART selv på trykkimpregnert treverk. Øyemålet er kanskje ikke tilstrekkelig nøyaktig.

TEMPERATUR
Hvis vi ser for oss 40 graders temperaturskille (varm vårdag i solen - kald natt) så får vi i fiberretning
40 * 5 * 10^-6= 200 * 10^-6 = 0,2 * 10^-3= 0,02% dvs 0,2 mm per m.
Altså ganske lite sammenlignet med fuktbevegelsen!
I den andre retningen blir det 6 ganger så mye.

Håper jeg har regnet riktig nå!!

Ifølge denne siden er lengdebevegelsene bare 0,01% per prosentpoeng fuktinnhold, ikke 0,06%, hvilket det blir med anaitis eksempel.

For øvrig er det ikke særlig store variasjoner i fuktinnholdet i trevirket i et hus. Dette er ikke en viktig faktor, men det kanskje alle er enige om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.