Hei,
Ikke spør meg hvordan det har gått til, men på en eller annen merkelig måte har jeg klart meg gjennom voksenlivet til tross for at jeg knapt har stått i matte A (ja, jeg burde ikke skulket, det var veldig dumt). Men nå har det stoppet opp, og jeg ville derfor trenge deres hjelp.
Vi skal bygge hus med en takhøyde på 2950 mm i første etasje og et mellomgulv på 345 mm. Nå til mitt spørsmål: hvis vi vil ha en rett trapp, hvilken minimumslengde vil dere si trengs for en slik trapp for å få et behagelig trinn?
Takk på forhånd!
Ikke spør meg hvordan det har gått til, men på en eller annen merkelig måte har jeg klart meg gjennom voksenlivet til tross for at jeg knapt har stått i matte A (ja, jeg burde ikke skulket, det var veldig dumt). Men nå har det stoppet opp, og jeg ville derfor trenge deres hjelp.
Vi skal bygge hus med en takhøyde på 2950 mm i første etasje og et mellomgulv på 345 mm. Nå til mitt spørsmål: hvis vi vil ha en rett trapp, hvilken minimumslengde vil dere si trengs for en slik trapp for å få et behagelig trinn?
Takk på forhånd!
Beste svar
Dybden på hvert trinn pluss to ganger høyden mellom trinnene skal være 63-65 cm
En komfortabel høyde på trinnene er 18 cm
Lengden på hvert trinn blir altså 65-18-18=29 cm
Total høyde mellom gulvene i huset ditt er 330 cm
330/18= 18 trinn
Trappens lengde blir altså 18×29=522 cm pluss plass til å lande over og nedenfor trappen
Lykke til!
En komfortabel høyde på trinnene er 18 cm
Lengden på hvert trinn blir altså 65-18-18=29 cm
Total høyde mellom gulvene i huset ditt er 330 cm
330/18= 18 trinn
Trappens lengde blir altså 18×29=522 cm pluss plass til å lande over og nedenfor trappen
Lykke til!
Men det der stemmer jo ikke helt, trinnets dybde bør være rundt 29 men trinnets dybde er ikke trinnlengde. Dybden går jo inn under neste trinn. Så bør en trapp ikke være verken for lav eller for bratt for å bli komfortabel. Et sted rundt 30-40 grader pleier å bli bra. Jeg tror at en så lang lav trapp vil føles tung å gå i.Åsa Lund skrev:
Dybden på hvert trinn pluss to ganger høyden mellom trinnene skal være 63-65 cm En komfortabel høyde på trinnene er 18 cm Lengden på hvert trinn blir altså 65-18-18=29 cm Total høyde mellom gulvene i ditt hus er 330 cm 330/18= 18 trinn Trappens lengde blir altså 18×29=522 cm pluss plass til å lande ovenfor og nedenfor trappen Lykke til!
Her har TS et bra verktøy for å beregne sin trapp. http://www.zhitov.ru/en/lestnica/
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Den faste trappeformelen som Åsa refererer til (dybde + 2 ganger lengde...) er en tommelfingerregel for at trappen skal være komfortabel å gå i. Den trinn-dybden på i dette tilfellet 29 cm er da den "geometriske" lengden som passer hvordan man går. At man så av estetiske grunner lar et trappetrinn stikke ut over det under eller skyve inn under det over, avhengig av hvordan man ser det, påvirker ikke trinn-dybden. Men det påvirker hvor dypt trinnet skal være når man produserer det.
Så hvis trappeformelen kommer frem til en trinn-dybde på 29 cm, men man vil ha 20 mm overlapp, må man produsere trinn som er 31 cm dype.
Trappeformelen handler om forholdet mellom hvor høyt man løfter foten mot hvor langt man fører foten frem når man går i trappen. Formelen gir en erfaringsmessig komfortabel gange.
Så hvis trappeformelen kommer frem til en trinn-dybde på 29 cm, men man vil ha 20 mm overlapp, må man produsere trinn som er 31 cm dype.
Trappeformelen handler om forholdet mellom hvor høyt man løfter foten mot hvor langt man fører foten frem når man går i trappen. Formelen gir en erfaringsmessig komfortabel gange.
Klikk her for å svare