12.015 lest ·
20 svar
12k lest
20 svar
Lengde på båndet spiker i forbindelse med setting av panel?
Side 1 av 2
Jeg kommer til å ansette en snekker som monterer min modulgarasje. Den liggende panelen som kommer i fallende lengde, kommer jeg derimot til å sette opp selv. Jeg har en Hitachi spikerpistol beregnet for 21 graders spiker.
Hvilken lengde passer bra for å sette liggende panel?
Tittet på Jula og fant sett spiker:
http://www.jula.se/bandad-tradspik-500-pk-362107
Skal jeg bruke 65, 75 eller 90 spiker?
Hvilken lengde passer bra for å sette liggende panel?
Tittet på Jula og fant sett spiker:
http://www.jula.se/bandad-tradspik-500-pk-362107
Skal jeg bruke 65, 75 eller 90 spiker?
Lengden avhenger vel i stor grad av hva du fester inn i. Er det ikke tverrlektet så vil spikerlektene ligge direkte utenpå de stående lektene, og da kan du vel i prinsippet ha så lange spikre du vil.
Er det tverrlektet så vil ikke spikerlektene dine ha støtte hele veien bak, og da bør du velge panelspiker slik at du ikke skyter hull på vindsperren/duken bak.
Er det tverrlektet så vil ikke spikerlektene dine ha støtte hele veien bak, og da bør du velge panelspiker slik at du ikke skyter hull på vindsperren/duken bak.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Stenderen er jo stående og spikrereglene er jo også stående, noe som gjør at hvis spikeren er lengre enn tykkelsen på panelet og spiklekten, så går den inn i stenderen.FredrikR skrev:
65 mm spiker går utmerket, men 75 pleier å være billigere og det går også utmerket.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Mitt svar var ment som en liten 'heads up' da TS svarte at panelet skulle spikres i 90mm stendere, og ikke spiklekter.
Men har stenderne bakom spiller det så klart ingen rolle om man spikrer med 4" spiker.
Men generelt er vel 60-75mm spiker vanlig for panelsømming.
Men har stenderne bakom spiller det så klart ingen rolle om man spikrer med 4" spiker.
Men generelt er vel 60-75mm spiker vanlig for panelsømming.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Jeg har all panel på samme nivå altså ikke låskledning, så 27mm spikregel under og deretter utegips, så jeg har 50mm lang spiker (biltema har 50mm 21 graders maskinspiker), 22+28= 50mm alt lenger enn 50 mm ville bare perforere utegipsen.
og jeg har ikke bjelker under spikeregelen generelt sett vil jeg ikke ha en masse kuldebroer.
og jeg har ikke bjelker under spikeregelen generelt sett vil jeg ikke ha en masse kuldebroer.
Sist redigert:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg