Hvordan skal jeg stendere mot denne veggen? Vil sette opp en OSB-plate og deretter en gipsplate. På veggen kommer så veggskap til å monteres.

Røff murvegg med flere lag, inkludert rød murstein. Bøtte med vann på gulvet. Ulike materialer og rørverk synlige på veggen. Velegnet for renovering.

Totte_S
Det ser ikke ut til å være noe problem å regle opp der, kan du tydeliggjøre dine funderinger litt?

Totte_S Totte_S skrev:
Det ser ikke ut til å være noe problem å lekte opp der, kan du utdype dine tanker litt?
Jeg var litt usikker på om man kunne lekte med tre, men jeg bestemte meg for å lekte opp med stålstendere da jeg leste at det var best med tanke på brannfare.
Stålregler montert foran en mursteinsvegg i en byggeprosess, med en gul vaterboble ved siden av.

Skal du henge opp veggskap ville jeg nok forsterket osb-platen litt. F.eks. skru fast plywood eller et annet stykke på baksiden av osb der skruen havner. Slik at forsterkningen havner på baksiden og mellom stenderne.

G g.kraft skrev:
Skal du henge veggskap hadde jeg nok forsterket osb-platen litt. Eks. skru fast playwood eller annet stykke på baksiden av osb der skruen havner. Slik at forsterkningen havner på baksiden og mellom stenderne.
Ingen dum idé, skal ta og gjøre så!

BirgitS
Jeg vet ikke, men å sette tre mellom bjelkene er vel omtrent like bra/dårlig som å ha bjelker i tre?

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg vet ikke, men å sette tre mellom stenderne er vel omtrent like bra/dårlig som å ha stendere i tre?
Det stemmer ganske bra det =)

Det går jo å unngå tre helt om man vil. Kjør med stålstendere og fermacell som plate. Men nå er alt annet som ligger mot pipa i tre, så hvilken vinning man har med å kjøre veggen fri fra virke vet jeg ikke.

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg vet ikke, men å sette tre mellom stenderne er vel omtrent like bra/dårlig som å ha stendere i tre?
Min tanke er ikke at de skal ligge an mot teglsteinen, men kun være en forsterkning av OSB. Så det skal fortsatt være en sprekk mellom tegl og tre. Forskjellen mellom 45 eller 33mm sprekk er nok ikke avgjørende. Ellers får man sette gips-OSB-gips.

Hadde nok ringt feieren før. Drøyt å rive så ved ev brannvernkontroll. Er det ikke bedre å pusse på?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.