Har en fundering rundt ferdige sekker man kjøper på byggehandelen, typ grovbetong, finbetong.
Jeg opplever at det er mest sand i de der sekkene, at den ferdige betongen har ganske dårlig holdfasthet og korrosjonsformåga.
I mange tilfeller spiller det jo sikkert ingen rolle og duger bra.

Så nå lurer jeg på om man rett og slett kan blande i ekstra sement i posene med grovbetong for å få ”sterkere” betong?
Noen som vet eller har testet?

H hallonst skrev:
Har en fundering kring ferdige sekker man kjøper på byggevarehandelen, typ grovbetong, finbetong.
Jeg opplever at det er mest sand i de der sekkene, at den ferdige betongen har ganske dårlig holdfasthet og korrosjonsevne.

Så nå funderer jeg på om man helt enkelt kan blande i ekstra sement i posene med grovbetong for å få "sterkere" betong?
Den blir tettere, normal blanding 1 sement 3 betonggrus og så lite vann som mulig. Her kan du lese litt
https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten

• Liker
hallonst og 1 annen
  • Laddar…
C
H hallonst skrev:
Jeg opplever at det er mest sand i de der sekkene, at den ferdige betongen har ganske dårlig holdfasthet og korrosjonsevne.
Holdfasthetsklassen står jo på sekkene. Enten C32/40 eller C20/25.
Tror ikke det er så enkelt som å helle i mer sement. Sementinnholdet er riktignok litt høyere i den sterkere betongen, men om jeg har forstått det rett, er det også en annen sammensetning av ballast for å matche sementinnholdet.

• Liker
hallonst
  • Laddar…
Det vil ikke ha noen større betydning for styrken. Men derimot kan du få den betydelig mer behagelig å arbeide med, når det gjelder pussing eller sliping. Både grovbetong og spesielt finbetong er håpløse å slipe. Akkurat som du sier, så føles det mest som grus. Så når små mengder skal støpes, og en fin overflate skal til, så blander jeg alltid i litt ekstra.

• Liker
hallonst
  • Laddar…
H hallonst skrev:
Har en fundering kring ferdige sekker man kjøper på byggevarehandelen, typ grovbetong, finbetong.
Jeg opplever at det er mest sand i de der sekkene, at den ferdige betongen har ganske dårlig styrke og korrosjonsevne.

Så nå funderer jeg på om man rett og slett kan blande i ekstra sement i posene med grovbetong for å få ”sterkere” betong?
Hva skal støpes?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Ja men akkurat. Da er det litt slik jeg tenker også. Jeg har forstått at holdfastheten avhenger mye av ballasten. Og vanlig grovbetong inneholder jo ingen "sten" (8-20) men bare grus/sand. Så egentlig burde man kunne legge til "passe" mengde sten og også sement for å få "bedre" betong. Kanskje ikke noe jeg ville gjort for å støpe noe med krav. Men for søyler og annen hobbystøping burde det jo bli bedre enn å bare bruke innholdet i sekkene.

Takk for bra svar!

V Vante skrev:
Hva skal støpes?
Kom til å bygge et bad i feil ende av huset…
Så skal putte ned litt avløp her:
Gulv med en lang grøft i fliser, klar til å legge avløpsrør i et hus. Åpen dør i bakgrunnen.

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
C
H hallonst skrev:
Kom til å bygge et bad i feil ende av huset...
Det der trenger du ingen "bankvalvsbetong" til, kjøp vanlig C32/40 om du ikke vil spare.

Legg et lite sandlag i bunnen og ned med rørene (tenk på fallet) deretter sand rundt til ca 2 cm over rør, hva har da igjen til topp gulv. I med betong og i den kan du ta en stein og gni den ned. da fyller det opp, så mindre betong trengs. Går utmerket å dytte ned stor stein med, kaken oppå minimum ca 3 cm. Du skal prime kantene to ganger så den nye betongen fester seg. Er du bekymret, så går det an å bore i sidene og sette armeringsjern, da blir det litt mer bæreevne på støpen.

K
H hallonst skrev:
Ja men precis. Da er det litt som jeg tenker også. Jeg har forstått at holdfastheten henger mye på ballast. Og vanlig grovbetong inneholder jo ingen «stein» (8-20) uten bare grus/sand.
Så egentlig så burde man vel kunne tilsette «passe» mengde stein og også sement for å få «bedre» betong.
Kanskje ikke noe jeg skulle gjort for å støpe noe med krav. Men for pilarer og annen hobbystøping burde det jo bli bedre enn å bare bruke innholdet i sekkene.

Takk for bra svar!
Hvorfor skulle pilarer og annen hobbystøping trenge «bedre» betong?

C cpalm skrev:
Det der trenger du ingen "bankvalvsbetong" til, kjøp vanlig C32/40 om du ikke vil spare.
Hehe, ja men akkurat, er enig.
Men spørsmålet var nok ikke spesifikt til dette prosjektet, men mer generelt.

Jeg har blandet betong tidligere for mange ulike prosjekter og ofte hentet sand og grus med tilhenger.
Men også hentet våt betong på tilhenger, det er litt stressende men sluttresultatet blir jo veldig bra.

Men nå tenkte jeg gjøre det enkelt for meg og kjøpe ferdige sekker. Mest fordi det ikke er så mye jeg skal støpe.

C
H hallonst skrev:
Men nå tenkte jeg gjøre det enkelt for meg og kjøpe ferdige sekker. Mest fordi det ikke er så mye som jeg skal støpe.
Kan gå med mer enn hva man spontant kan tro for en sånn grøft. Avhengig av hvor tykt man støper så klart.
Brukte nok en pall ved mitt stammebytte i kjelleren bare for grøftene i gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.