Vi har akkurat revet et terrassegjerde og også gulvbelegget som har ligget over garasjen vår. På altanen/terrassen var bygd på 1950-tallet og gjerdet var i tegl og gulvbelegget var fliser oppå sand (!) og under sanden ser det ut til å være en form for takpapp.

Nå skal vi bygge opp tetningslaget igjen og deretter legge terrassebord på betongstammen og så selvfølgelig et tregjerde. Vi har tenkt lenge på hvordan vi skal fikse tetningslaget men er litt usikre på hvordan vi skal få det til. Høyden mellom betongstammen og bunnen av altandørkarmen er 7cm. Vi har vurdert om det går an å legge takpapp og deretter lekter på det, men er usikre på hvordan man gjør dette uten å risikere fuktskader. Det føles spontant vanskelig å få til helningen slik at vannet renner bort.

Finnes det noen gode metoder å gjøre dette på?

Så lurer jeg på om det er en god løsning å feste fotblikk og takrenner rundt garasjen under takplaten slik at vannet ledes bort?

• Terrassen som er revet, med synlig betongstamme og jordhauger. En trapp ned til bakkenivå og en murbygning er synlige i bakgrunnen.
  • Gult hus under renovering med rivningsmaterial i en stor haug foran, inkludert murstein og fliser, omgitt av frost dekket gressplener.
  • Garasjeoverbygg med fjernet terrasse, synlig betongstamme ved teglvegg, rester av materialer på bakken, omgivende trær og parkerte biler i bakgrunnen.
Fotplate bør du ha. Takrenner er mest til for å beskytte fasaden, så det blir overkill.

Legg heller et tettsjikt modell platonmatte på betonggulvet/taket og deretter terrassebord oppå det. Det gjorde jeg på betongbalkongen som har lignende problem. Da beskytter du betongen samtidig som eventuell fukt kan luftes ut.

Sørg bare for at det blir tett fuktsperre mot veggen.

• Liker
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rickard.
Den ubetydelige høyden mellom døren og taket gjør det skikkelig vrient å gjøre noe fornuftig, men det er ikke noe problem med noen vannpytter hvis det er sveiset papp. Tilkoblingen mot fasaden og døren er det viktigste og også det vrangeste. https://mataki.se/teknik/yttertak/tratrall Her finnes det litt lesing om tregulv på papptak.

Sand og stein oppå takpapp er ingenting rart og det bygges slik ennå i dag, men kanskje ikke så ofte på villaer.

• Liker
_Nybyggaren_ og 1 annen
  • Laddar…
P
_Nybyggaren_ _Nybyggaren_ skrev:
Vi har nettopp revet et terrasserekkverk og også gulvbelegg som lå på over vårt garasje. På verandaen/terrassen var bygget på 1950-tallet og rekkverket var i tegl og gulvbelegget var fliser oppå sand (!) og under sanden ser det ut til å være en form for takpapp.

Nå skal vi bygge opp tettesjiktet igjen og så legge terrassebord på betongstammen og deretter selvfølgelig trerekkverk.
Vi har tenkt lenge hvordan vi skal fikse tettesjiktet men er litt usikre på hvordan vi skal få til det. Høyden mellom betongstamme og verandadørkarmens bunn er 7cm. Vi har lurt på om det går an å legge takpapp og deretter lekter på det men er usikre på hvordan man gjør dette uten å risikere fuktskader. Det føles spontant vanskelig å få til helningen slik at vannet renner unna.

Er det noen gode metoder å gjøre dette på?

Så lurer jeg på om det er en god løsning å feste fotbeslag og takrenner rundt garasjen under takplaten slik at vannet renner unna?
Det finnes også tettesjikt som er lettere å gjøre selv enn sveiset takpapp, vi gjorde en jobb med Mapei Mapelastic for et antall år siden som deretter ble dekket med terrassebord..
Med 70mm så klarer du å lage terrassegulv selv om det er trangt..

https://www.mapei.com/se/sv/produkter-och-systemlosningar/produktlista/produktbeskrivning/mapelastic

• Liker
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Ettersom dere ikke trenger reglene for vedtektene kan dere legge tynnere virke og skru terrassebordene i. Dere får da godt om plass til å få til et lag som lar vannet renne unna og ventilere treet.

• Liker
_Nybyggaren_ og 2 andre
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Ettersom dere ikke trenger reglene for vedtekten kan dere legge tynnere virke og skru terrassen i. Dere får da godt med plass til å få til et lag som lar vannet renne unna og ventilere treet.
Ja, når jeg la terrassebord på balkongen brukte jeg 28mm lekter å feste i og det holdt fint

• Liker
_Nybyggaren_ og 1 annen
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, når jeg la terrassebord på balkongen brukte jeg 28mm lekter å feste i og det holdt fint
Jeg har brukt terrassebord på tvers under terrassebordet med cc 60 på betongbalkongen. Den har jo bare til oppgave å holde terrassebordet på plass samt gi plass for litt luft under den. Selv om terrassebordet skulle svikte når jeg har moshpit sammen med mine ti tamme flodhester på den, så kan den ikke svikte så mye at den knekker eller blir skadet, siden den jo ikke kommer særlig langt.

Hvis man har en borhammer, bra betongbor, samt ubegrensede mengder ankermasse, så kan man sikkert skru terrassebordet direkte i betongen med noe tettesjikt imellom, hvis man er i det humøret. Da blir gulvet riktignok helt stivt å gå på, men det er også det eneste.

• Liker
_Nybyggaren_ og 1 annen
  • Laddar…
Farstatjej90
Jeg tror ikke det er noe rart å legge klinker på sand.

Rejäl skrev:
Det finnes også membraner som er lettere å gjøre selv enn sveiset takpapp, vi gjorde en jobb med Mapei Mapelastic for noen år siden som deretter ble belagt med terrassebord..
Med 70mm så klarer du å lage terrassegulv selv om det er tight..

[lenke]
Takk for tips! Dette skal jeg lese mer om. Hvordan ble terrassebordene festet i lekter? og hvordan ble lektene festet? På lekter som ble skrudd fast eller lekter som ble holdt fast av ramme eller bare av terrassebordene? Vil helst ikke skade membranen.

ricebridge ricebridge skrev:
Jeg har brukt terrassebord på tvers under terrassen med cc 60 på betongbalkongen. Den har jo bare til oppgave å holde terrassen på plass samt gi plass til litt luft under den. Selv om terrassen skulle svikte når jeg har moshpit sammen med mine ti tamme flodhester på den, så kan den ikke svikte så mye at den knekker eller skades, siden den jo ikke kommer særlig langt.

Har man en borhammer, bra betongbor, samt ubegrensede mengder ankerfeste, så kan man sikkert skru terrassen direkte i betongen med noe tetningsskikt imellom, hvis man er i det humøret. Da blir gulvet riktignok helt stivt å gå på, men det er også det eneste.
Takk for tips her med. Har du festet terrassen på tvers i betongen eller ligger den bare og er fast av vekten?

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
P
Takk for tips! Dette skal jeg lese mer om. Hvordan ble terrassebordene festet i lekter? og hvordan ble lektene festet? På lekter som skrues fast eller lekter som holdes fast av ramme eller av bare terrassebordene? Vil helst ikke skade tette laget.
Du har vel fall på støpen som tette laget monteres på?
I så fall blir rammeverket saget som kiler som legges på tette laget som terrassebordene deretter skrues i.. dette vil bli liggende på grunn av egentyngden..
Ingenting skal festes gjennom tette laget for da vil det lekke før eller senere 😊

• Liker
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det finnes også tettesjikt som er lettere å gjøre selv enn sveiset takpapp, vi gjorde en jobb med Mapei Mapelastic for et antall år siden som deretter ble kledd med terrassebord..
Med 70mm så klarer du å lage terrassegulv selv om det er tight..

[lenke]
Sånn altså? føles lovende, det vanskelige synes jeg er med helningen. når jeg har renset betongen skal jeg se om det finnes noen helning som hjelper til der.

Rickard. Rickard. skrev:
Den ubetydelige høyden mellom døren og taket gjør det virkelig vanskelig å gjøre noe fornuftig, men det er ikke noe problem med noen vannpytter hvis det er sveiset papp. Tilkoblingen mot fasaden og døren er det viktigste og også det mest kronglete.
[lenke]
Her finnes det litt lesing om tretrall på papptak.

Sand og stein oppå takpapp er ikke noe merkelig og det bygges fortsatt slik i dag, men kanskje ikke så ofte på villaer.
Trodde at en vannpytt på sikt ville ødelegge takpappen.

Visste ikke at det var vanlig lenger, min tanke var at sanden binder fukt og at det ikke er så bra mot betongen på sikt, men det kanskje er greit.

P
Sånn altså? føles lovende, det vanskelige synes jeg er med hellingen. når jeg har skrapet bort betongen skal jeg se om det finnes noen helling som hjelper der.

[media]
Ja når du kjøper det så vil butikken kunne hjelpe deg med produktfakta..
Synes at det var et veldig enkelt system å bruke da det ikke krever kompliserte utførelsesløsninger..
Litt fall bør det vel finnes? Det trenger å være noenlunde jevn overflate så det ikke går opp og ned overalt..

• Liker
_Nybyggaren_
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du har vel fall på støpingen som tetningslaget monteres på?
I så fall blir rammeverket saget som kiler som legges på tetningslaget som deretter terrassebordene skrus i..dette vil ligge igjen av egenvekten..
Ingenting skal festes gjennom tetningslaget for da vil det begynne å lekke før eller senere 😊
Det jeg mener, burde være nok. Ja, vet ikke hvordan helningen er da vi ikke har renset overflaten ennå, men det burde jo være litt helning. Garasjen ble støpt på 50-tallet og usikker på om det ble gjort etter reglene. Men skal sjekke i morgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.