Hei,

Er det noen som har noen erfaring med å bryte opp og legge om/tilbake gamle tregulv? Altså rive ut, fikse under (rør, isolasjon, flytte vegger, etc), legge tilbake og slipe om... Noen?

JoGi

Jeg har rotet litt med gamle tregulv, hva tenkte du på ??

Typ, rive opp gulvet (80kvm), flytte litt vegger, isolere om under (om det trengs), slå i kortlingar, i med glespanel, på med gulvvarmerør og varmespredeplater, og tilbake med de utrivede gulvplankene (kanskje ikke alle). Slipe om og lakkere...

Hvordan funker det? Burde det ikke bli et ganske tett og fint gulv om man legger tilbake de gamle plankene? Hvilken er den beste metoden å løsne plankene tror du/dere (hvordan festet man gulvene 1945)? Hvordan legger man gulvet når man legger tilbake det?

/ JoGi

Formentlig er gulvet skråspikret, så da må du regne med å jobbe ganske mye for å få det opp helt. Prøv å bende opp bordet noen millimeter i spikkanten, ta en kloss som beskyttelse og slå tilbake bordet. Har du flaks har du da rukket på spikeren, og du kan lirke den ut med en spikuttrekker. Jeg har brukt en som jeg kjøpte på Claes Olsson, "Niwatori" noe.
En annen variant er å løsne bordet noe og slå av spikeren med et stemjern ....

Begynn med å sjekke om ytterste (nærmest veggen) bordet er løst, begynn i så fall der. Ellers begynner du der det synes minst. Om det er vanskelig å få opp bordet helt, har du i det minste ødelagt den delen av gulvet man minst legger merke til.

Merk opp hver planke du har fått løs med nummer eller lignende, så legger du tilbake det mye raskere. Bruk samme spikerhull som tidligere hvis det passer.

Håper dette kan være til noen hjelp.

/Jesper

Det beste måten (tror jeg!?) å få opp et slikt gulv på er å sage av spikeren med en tigersag. Bøy opp bordet slik at du akkurat får inn bladet og begynn å sage. Lykke til

...et annet tips er visst å slipe bort hodet på spikeren med vinkelsliperen og deretter bende opp bordet. Nåvel, har ikke kommet til dette stadiet ennå...

Akkurat nå er det grunnarbeid (drenering), stambyte (VA) og generell riving ... gravemaskin, spade, spett, bergborr, dynamitt, stor-jvla-Hilti, tigersag you name it ... alt skit skal ut!

/ JoGi

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.