13.905 lest ·
19 svar
14k lest
19 svar
Legge isolasjon direkte på betonggulv?
Er det en tidligere uisolert plate på mark, ville jeg lagt noen form for ventilasjon direkte mot platen, type Platonmatte, helst med en vifte for å holde platen tørr. Deretter bort med trykkimpregnert tre og nok også bjelkene for å i stedet legge flytende celleplast på Platonmatten (hvor høyt bygger det i dag fra plate til overside bjelker?). For å få det helt riktig bør vel slikt prosjekteres av f.eks. Isola og omfatte hele bunnplanet. Men mange kjellerstuer har bare Platonmatte nærmest betong og isolering på, uten aktiv ventilasjon. Forhindrer i alle fall direkte kontakt mot organisk materiale.
Kommer ikke eventuell fukt opp i vegger hvis man har platonmatte?hordak skrev:
Er det en tidligere uisolert plate på mark, ville jeg lagt noen form for ventilasjon direkte mot platen, typ Platonmatte, helst med en avtrekksvifte for å holde platen tørr. Deretter bort med trykkimpregnert tre og nok også lektene for i stedet å legge flytende celleplast på Platonmatten (hvor høy er det i dag fra plate til overside lekter?). For å få det helt riktig bør vel sånt prosjekteres av for eksempel Isola og omfatte hele bunnplanet. Men mange kjellerstuer har bare Platonmatte nærmest betong og isolering, uten aktiv ventilasjon. Forhindrer i alle fall direktekontakt mot organisk materiale.
Rimeligvis burde det ikke komme opp mer fukt i veggene for at du har platonmatte på gulvet. Mekanisk ventilasjon er å foretrekke, men ellers så gjør du oppbrett mot veggene og setter ventilert sokkel.
Okei hadde vært bra å gjøre det kanskje... føles så feil å legge isoleringsplatene direkte mot platen... var så før dog uten anm.mexitegel skrev:
Tanken er at luftspalten som dannes skal gjøre det lettere for platen å tørke opp fra fukt som kommer nedenfra/utenfra. Det kommer vel litt an på jordens beskaffenhet hvor den meste fukten kommer fra. I vårt hus med uisolert (nedenfra) plate, hadde den forrige eieren installert Platonmatte med aktiv ventilasjon, som da sugde ned varm romluft gjennom gulvlister på enkelte steder. Alle innervegger sto jo likevel direkte på platen, men det virket som om vi hadde et godt kapillærbrytende sjikt under platen da den meste fukten var langs ytterveggene, med trykket svill. Derfor kappet vi panelet utenfra og byttet til svillisolasjon og ikke-impregnert svill da det av og til luktet fra den forrige.
Ok, mine sviller er dog uten anm.. men jeg har isolasjon under svillene.. kanskje jeg skal fjerne det og legge svillepapp under svillene i stedet?hordak skrev:
Tanken er at luftspalten som dannes skal lette for platen å tørke opp fra nedenfra/utenfra kommende fuktighet. Avhenger vel litt av jordens beskaffenhet hvor mesteparten av fukten kommer fra.
I vårt hus med uisolert (nedenfra) plate, hadde tidligere eier installert Platonmatte med aktiv ventilasjon, som da sugde ned varm romluft gjennom gulvlistene på visse steder. Alle innervegger sto jo dog uansett direkte på platen, men det virket likevel som at vi hadde et godt kapillærbrytende sjikt under platen da mesteparten av fukten fantes langs ytterveggene, med trykkimpregnert svill. Derfor kuttet vi panelet utenfra og byttet mot svillisolering og ikke-impregnert svill da det fra tid til annen luktet fra den tidligere.
Ok, godt. Drevene føles som de ligger der for å isolere, så da burde det jo være en luftspalte mellom syll og plate og at ikke hele syllens bredde hviler på betongen? Den delen som ikke hviler mot utsettes jo ikke for så mye fukt iom luftspalten som drevene fyller, om nå ikke drevene er våte? I så fall kan du jo legge inn syllisolering under drevene, eller bytte mot bunningslist eller lignende for å få en fuktmotstand der. Så er jo spørsmålet om det ligger noe mellom platen og den delen av syll som huset står på eller om det er tre direkte mot ev fuktig betong? Men som du skriver er ytterveggene ok, så det er kanskje ikke et problem.
Ja det er en luftspalte mellom syll og drev, så vidt jeg kan se ligger ingen syll direkte mot betongen.. kan ikke si meg drevet er vått heller, litt vanskelig å se/kjenne.hordak skrev:
Ok, bra. Dreven virker som at de ligger der for å isolere, så da burde det jo være en luftspalte mellom syll og plate og at ikke hele syllens bredde hviler på betongen? Den del som ikke hviler mot, utsettes jo ikke for så mye fukt pga. luftspalten som drevene fyller, hvis nå ikke drevene er våte? I så fall kan du jo peke inn syllisolering under drevene, evt. bytte mot bunnlist eller lignende for å få en fuktmotstand der. Så er jo spørsmålet om det ligger noe mellom platen og den del av syll som huset står på eller om det er treet direkte mot evt. fuktig betong? Men som du skriver er ytterveggene ok, så det er kanskje ikke noe problem.
Det er jo en risikokonstruksjon å gjøre det sånn, men har det funket tidligere så hvorfor ikke.L Caxa89 skrev:
Platonmatte er vel gjennomførbart men da skal man ha ventilasjon og helt ventilere i gulvsokler (som etter min mening ikke er spesielt fint)
Veldig bevisst på risikoensunnis skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Hva var det opprinnelig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Er det virkelig en uisolert plate på marken?