Jeg holder på å renovere en kjeller bygd på plate på mark (1976) hvor forrige eier har bygd kjelleren på det som var vanlig for den tiden, dvs. syll, trestendere, plast mot platen, deretter mineralull isolering og sponplate.
Jeg er i gang med å fjerne alt organisk materiale og tenker å legge en isola blå platon gulv samt sette inn metallstendere og gips på det (uten dampsperre) og luftlommer mellom gulv og list så huset har mekanisk avtrekk og er ganske tørt ellers (jeg isolerte fra utsiden og drenerte i fjor).

nå til spørsmålet:
Jeg vil gjerne beholde trappen og trenger tips på hvordan jeg skal få platonmatten under trappens konstruksjon uten å risikere bæreevnen. Tips mottas med takk! Se to bilder jeg tok under.

• Under trappen, gammelt isolasjonsmateriale og treverk, sett nedenfra. Utsatt rør og mineralull, del av kjeller i renovering.
  • Utsikt under en tretrappkonstruksjon i kjeller med treverk og isolering synlig. Vegger og tak av betong med noen rørføring langs taket.
Er bildene opp-ned?

Ja jeg så at de ble oppned når jeg lastet dem opp. Takk for at du så det!

Beste svar

Jeg gikk ikke under trappen med platonmatten, men avsluttet platon rett før trappen med et fugebånd. De få kvadratmeterne som er under trappen skjules bak en dør og var bare malt betong, så den overflaten lot vi være "naken" bortsett fra malingen. Trenger du å bytte/tette noen bjelker under trappen, ville jeg bare ha satt inn en ny bjelke med litt bunnsvillsisolasjon under.

Det var det vi gjorde i kjelleren der det lå trykkimpregnerte bjelker under dørkarm og terskel. Vi banket bort de gamle impregnert og banket inn nye av vanlige bjelker med en remse bunnsvillsisolasjon under. Under trappen var det ganske liten flate med tre i kontakt med platen, og faktisk knusk tørt, så det gjorde vi ingenting med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.