Holder på å bygge et bad i kjelleren. Har satt fliser på vegger og fuktsperret alt osv. Men kom nå på at jeg kanskje ikke skal ha gulvvarmen på når jeg legger fliser på et halvvarmt gulv. Limet tørker kanskje raskere enn det herder. Jeg har en 10 cm betongplate med slangen støpt inn omtrent i midten. Stengte den sløyfen som går i gulvet der jeg skal flislegge i går (mandag) ettermiddag. Gulvet føles nå kaldt, og planen er å begynne i morgen kveld etter jobben.
Så lenge det er sommertemperaturer ute går det vel an å ha den sløyfen avstengt. Men blir det veldig kaldt ute må jeg åpne den igjen, i alle fall for å unngå at det fryser. Varmepumpen sender jo ut varmere vann desto kaldere det er ute, så akkurat nå er det vel omtrent 30 grader.
Planen er å legge flis i morgen kveld (onsdag). Fredag kveld fuger jeg. Holder gulvet lett fuktig i noen dager.
Men hvor lenge må jeg vente før jeg slår på varmen igjen?
Så lenge det er sommertemperaturer ute går det vel an å ha den sløyfen avstengt. Men blir det veldig kaldt ute må jeg åpne den igjen, i alle fall for å unngå at det fryser. Varmepumpen sender jo ut varmere vann desto kaldere det er ute, så akkurat nå er det vel omtrent 30 grader.
Planen er å legge flis i morgen kveld (onsdag). Fredag kveld fuger jeg. Holder gulvet lett fuktig i noen dager.
Men hvor lenge må jeg vente før jeg slår på varmen igjen?
Amatørspørsmål:
Hvilken fukt er det man sperrer når man setter fuktsperre i bad i kjeller? Fuktigheten utenfra eller fuktigheten innenfra? Med tanke på alle skriverier om å bygge for tett i kjellere med mugg og andre fuktproblemer som følge i kjellerstuer og lignende?
Spørsmålet er av høyest akademisk karakter for min del, da min kjeller består av en helsveiset boks på en kubikkmeter.
Hvilken fukt er det man sperrer når man setter fuktsperre i bad i kjeller? Fuktigheten utenfra eller fuktigheten innenfra? Med tanke på alle skriverier om å bygge for tett i kjellere med mugg og andre fuktproblemer som følge i kjellerstuer og lignende?
Spørsmålet er av høyest akademisk karakter for min del, da min kjeller består av en helsveiset boks på en kubikkmeter.
I mitt tilfelle er det fuktigheten innenfra siden badet er mot kjellerveggen som er frittstående. Det vil si at det ikke er noe jord mot veggen. Så det at jeg skrev kjeller var egentlig helt unødvendig. Kunne like gjerne vært på loftet.
Klikk her for å svare