Har oppvarmet krypkjeller med grunnmur og gulvelement (ca 20 cm tykke) i lettbetong. Det finnes grunnmur i midten der kortsidene av gulvelementene møtes. Her er det en glippe, ca 3-4 mm gjennom hele huset der gulvet opprinnelig har vært "sammenlimt".

Hva trenger jeg å gjøre av forarbeid før det går an å legge fliser over glippen uten risiko for sprekker?

Tenkte slik: pigge opp sprekken litt for å få ned en slags mørtel som forsterkning. Videre, forbinde gulvelementene parvis, borre/pigge opp så man kan støpe ned en armeringsjern.

Er det en ok løsning og hvilken type mørtel/sparkel/betong skal jeg bruke, tenker på krympingen som kanskje blir et problem?

Et bilde på hvordan det ser ut tror jeg vil lette prosessen betraktelig.

Generelt er det i prinsippet umulig å sparkle igjen sprekker for å få materialet til å slutte å bevege seg selv om man får inn litt armering. Kan man derimot bygge litt høyde med en armert kake oppå pleier forutsetningene å bli langt bedre.

Ok, bilder kommer her. Første bildet viser et lite avsnitt av glipen. Neste bilde hvordan jeg tenkte meg å bryte opp og støpe ned armeringsjern (oppned U). Tenkte at de runde hullene kunne freses ut med dosfres, kanskje 7-8cm dypt. Har ingen mulighet til å støpe på, men tenkte at dette båndet sammen med fliser likevel ville bli ganske stivt. Men jeg har ingen erfaring så jeg gjetter bare. Hvilken type mørtel funker bra å fylle med?

Betongoverflate med en tydelig sprekk mellom to betongplater. Under er det et treverk gulv som grenser til betongen.

Diagram som viser en betongflate med en U-formet forsterkning skåret ut for armert jern, med runde hull til å freses ut.

Ardex har et "nett" som du legger på betongen og så drar du bare ut lim over det og legger flisene. Jeg har hatt samme problem som deg, og nå noen år senere så vises fortsatt ikke sprekken. Ardex løser alle problemer....
Glem å pigge opp og prøv å armere, det kommer til å sprekke igjen.

Sist redigert:
  • Liker
phosun
  • Laddar…
Takk, det høres topp ut og fremfor alt enklere :)

• Liker
tornberg
  • Laddar…
Kan nevne at jeg ikke fulgte anbefalingen som jeg fikk i tråden. Jeg ville ikke ha et flytende klinkergulv. I stedet så banket jeg først opp sprekkene litt så jeg kunne fylle ut med avrettingsmasse. Deretter flytsparklet jeg med armeringsmatte i glassfiber (PCI Armeringsmatte GFM) som gir en meget sterk sparkel. Matten var dyr i Sverige så jeg bestilte fra Tyskland i stedet til halve prisen. Prinsippet er at man først legger ut matten og deretter heller man på flytsparkelen. Med hjelp av piggrulle løsner fibrene opp av flytsparkelen og flyter inn i flytsparkelen. Flytsparkelen må ikke være for tyktflytende, for da trenger den ikke gjennom fibermatten. Gjør gjerne som jeg først et eksperiment på for eksempel noe plate materiale.

Når det gjelder sprekken hadde den beste løsningen sannsynligvis vært lettflytende epoksy beregnet for denne typen utfylling, men det er ikke et trivelig stoff å arbeide med, så jeg avsto. Proffene har utstyr som trykker epoksy inn i sprekker og hulrom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.