Hei! Vi skal legge gulvvarme og fliser i vaskerommet og begge badene. Huset, bygget i 1990, har støpt plate og oppå den ligger isolasjon og deretter sponplate fulgt av våtromsbelegg. Sponplaten er lagt slik at det er fall mot slukene. Spørsmålet er: Hvordan gjør vi det? :)

Har du tenkt deg vannbåren varme eller el-kabler? Vet du hvor tykk isolasjonen er?

• Liker
Ulriza
  • Laddar…
Våtromsmatta må fjernes først av alt... så kommer det an på hvor bra sponplaten er. men du må få inn ny våtromsbelegg, så jeg ville tro at avrettingsmasse deretter er eneste alternativet... Det vil også heve gulvet en del...

• Liker
Ulriza
  • Laddar…
Jo, vannbåren varme er tanken og isoporen er mellom 5-7 cm vil jeg tro. Jeg vil ikke heve gulvene noe mer enn de allerede er. Finnes det virkelig ingen annen løsning? Må isoporen være igjen?

Ja, den er i tynneste laget for gulvvarme. Det finnes system med ganske tynn sporad isoleringsplate, lignende isopor. Google på Rooth. Men jeg er veldig tvilende til om den virkelig går å legge direkte på en uisolert plate.

Risikoen med dårlig isolering nedover er at du kommer til å sende mer enn halvparten av varmen rett ned i bakken, noe som blir dyrt i drift. Det øker i sin tur risikoen for fuktskader i deler av huset som ikke har gulvvarme. Den oppvarmede bakken under huset avgir mer vanndamp, det såkalte damptrykket øker, slik at fukt kan trenge opp og kondenserer deretter mot den kalde siden av isoleringen under gulvene i resten av huset.

• Liker
Ulriza
  • Laddar…
Om vi antar at den nåværende tykkelsen på isoporen duger, noe jeg er tvilende til. Da kan man tenke seg å rive ut sponplaten og eventuelt lekter. Legg for eksempel 16mm gulvvarmeslange på isoporen, avrett med flytsparkel; jeg tror det kan være nok med 25mm flytsparkel for å støpe inn slangen. På det klinker. Da har man i prinsippet bare økt gulvhøyden med tykkelsen av flisen (sponplaten byttet ut mot et bærende lag med armert flytsparkel).

• Liker
Ulriza
  • Laddar…
Jo vannbåren varme er tanken og frigoliten er mellom 5-7 cm skulle jeg tro. Jeg ville ikke heve gulvene noe mer enn de allerede er. Finnes det virkelig ikke noe annet alternativ? Må frigoliten være igjen?

Takk så mye! Hvor tykk bør isopor være for å være sikker på at varmen ikke går nedover om man river sponplaten og evt. lekter?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.