821 lest ·
4 svar
821 lest
4 svar
Latterlige priser på reservedeler til Varmepanna
Tenkte å bytte ut en plastbit i min varmepanne, avtrekkspumpe ETK6500.
Enkel vannlås i plast, hus med 2 rør der når vannet kommer over kanten på det ene røret så renner vannet videre.
Fikk en pris på 2635kr som gjorde meg nysgjerrig på hvordan man kom frem til denne prisen, så jeg begynte å bryte ned artikkelen, jobber i dag som cost engineer der jeg daglig gjør dette.
Bilder finnes av artikkelen når den er i biter.
Rent materialmessig burde den koste rundt 100kr å fremstille, resten er ren gevinst. Nå er dette relativt lav produksjon så, derfor den litt høyere prisen.
Det finnes firmaer som forlater for eksempel automotive for å heller gå inn i byggebransjen, man forstår hvorfor.
Nå løste jeg dette enkelt med et vanlig vannlås med samme funksjon for under 100kr.
Enkelt sagt betaler man som kunde overpris når det gjelder byggebransjen. Eller?
Enkel vannlås i plast, hus med 2 rør der når vannet kommer over kanten på det ene røret så renner vannet videre.
Fikk en pris på 2635kr som gjorde meg nysgjerrig på hvordan man kom frem til denne prisen, så jeg begynte å bryte ned artikkelen, jobber i dag som cost engineer der jeg daglig gjør dette.
Bilder finnes av artikkelen når den er i biter.
Rent materialmessig burde den koste rundt 100kr å fremstille, resten er ren gevinst. Nå er dette relativt lav produksjon så, derfor den litt høyere prisen.
Det finnes firmaer som forlater for eksempel automotive for å heller gå inn i byggebransjen, man forstår hvorfor.
Nå løste jeg dette enkelt med et vanlig vannlås med samme funksjon for under 100kr.
Enkelt sagt betaler man som kunde overpris når det gjelder byggebransjen. Eller?
Reservedeler er overpriset for alle i alle sammenhenger overalt.
Nå vet jeg såklart ikke, men jeg gjetter at det ikke er "byggebransjen" som har noe som helst å gjøre med ditt tilfelle, men det er den som produserer, lagrer og selger (reserve)delen som presser opp prisen.
Nå vet jeg såklart ikke, men jeg gjetter at det ikke er "byggebransjen" som har noe som helst å gjøre med ditt tilfelle, men det er den som produserer, lagrer og selger (reserve)delen som presser opp prisen.
Jeg ville snarere tro at produksjonskostnaden er en tier, men at det så å lagre artikkelen i flere år koster nok et par-tre hundrelapper, og hvis folk begynner å montere piratdeler i stedet for originaler, vil produsenten nok ha vansker med å få økonomi i å holde reservedellager overhodet i fremtiden.S Skräddarnsvägg skrev:
I bunn og grunn handler det kanskje om kickback og hvilken reservedel som brukes, er byggebransjen aktiv i å presse prisene nedover eller har man kontrakter der kunden må betale det kunden må betale. Bare en tanke.Rickard. skrev:
Elektronikkentusiast
· 472 innlegg
Det er ganske skremmende.
Skulle ha tak i et tidsrelé til min panne.
1400:- fra produsenten av pannen. ~400:- for et relé med nøyaktig samme oppsett av funksjoner.
Skulle ha tak i et tidsrelé til min panne.
1400:- fra produsenten av pannen. ~400:- for et relé med nøyaktig samme oppsett av funksjoner.
Klikk her for å svare