Hei.
Vi bor i et 40-tallshus med solide trevegger. Over døråpningene ligger en tverrgående regel som avlaster til sidene. Se bilde 1: (dette er bilde av en annen døråpning, men samme prinsipp)
Døråpning med treveggkonstruksjon i et 40-talls hus, inkludert en tverrgående bjelke over døren. Veggplankene er synlige.

Over denne døråpningen og over hele panelveggen ligger en 50 x 75mm (liggende) regel og oppå den ligger loftsbjelkelaget. Sjekker med en enkel 3D-visning på hvordan den aktuelle veggen ser ut.
Dimensjoner: Gule veggpaneler: 180x45
Grønn veggpanel: 180x45
Lilla overliggende regel: 50x75 (liggende)
Røde loftsbjelkelag: 180x60 (cc 600mm)
Døråpningen kommer til å bli 1m bred
3D-modell av en vegg med en grønn horisontal bjelke over en døråpning, omgitt av gule veggplanker og røde takbjelker.

Denne døråpningen er i dag bare ca. 190 cm høy og skal heves da jeg er høyere enn det. Helst av alt vil vi heve den (døråpningen) hele veien opp til taket for å få en så luftig og enhetlig passasje som mulig mellom stuen og gangen. Så mitt spørsmål er: hvor grov trenger en avlastende bjelke lik den grønne å være? Kan vi i stedet avlaste på loftet ved å feste loftsbjelken til naboene på en eller annen måte.

Vi vil også senke innertaket noe da vi har et gammelt pusse-tak som har flekker og hull fra en eldre (utbedret) fuktskade, så vi vil legge inn 22mm lekter. Kunne vi på en eller annen måte erstatte den grønne avlastende planken med en stålbjelke med høyde ca. 30/40 mm? Da kunne vi tenke oss å senke hele taket (mer enn 22mm) for å få plass til en slik i stedet.

Takknemlig for svar // Tomatpinne

Jeg ville avlastet på loftet, om det nå bare er et loft.
Still en planke, for eksempel 175 på høykant over 5 takbjelker, festet med kraftigere hullbånd over den nye bjelken.

I dag er det bare et loft, men vi vurderer å legge til en halv etasje en gang i fremtiden, så det beste hadde vært om det var mulig å holde det i samme plan som loftsbjelkelaget. Sorry at jeg glemte å skrive det i originalteksten.

Er hver cc 600 bjelke en takstol ??

I så fall kan du nok fjerne opptil taket uten problem.
Skru fast et gulv på loftet først, så vil problemet bli om mulig enda mindre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.