Håper på noen raske svar så jeg slipper å dra til byggevarehandelen.
Har tatt ned en vegg av stående plank og skal i dag avlaste med en limtrebjelke. Bjelken skal hvile på en stolpe som ifølge opprinnelig plan skal stå på en gulvbjelke. Dette er et gammelt hus, så det er solide saker i gulvene. Men jeg vil heller foretrekke å kortere mellom to av disse gulvbjelkene og la stolpen stå på denne kortlingen for å la to bjelker bære vekten. Jeg har neppe noe grovere hjemme enn 45x95.
Er det greit å henge 2 stk 95ere i bjelkesko og så sette stolpen på disse?
Konsulterte trelagerbeholdningen og fant faktisk limtrebjelke 56x180 så det får det bli. Spørsmålet er om det holder med 1 stk eller om jeg skal forsøke å klemme dit begge på en eller annen måte.
Konsulterte virkeslageret og fant faktisk limträbalk 56x180 så det får det bli. Spørsmålet er om det holder med 1 stk eller om jeg skal prøve å klemme inn begge på en eller annen måte.
Det gjør jo ikke noe om søylen har en solid overflate å stå på. Med lett fasete ender og bjelkesko for 95 mm (om det finnes slike) burde det fungere bra.
Avhengig av hvor langt strekke du åpner opp, kan det bli veldig stor last på opphengingen av den i gulvet. Ikke sikkert at det er nok med bjelkesko og spiker.
Har sjekket litt mer nå og målt. Gulvbjelkene ligger ca 60 cc (50 cm fritt rom mellom dem).
Det blir ca 3 meter som avveies for takstol, dvs 1 takstol. Der vil jeg ha en stolpe. Så fortsetter en bjelke til ytterveggen, knapt 2 meter. Dvs det blir en skjøt på stolpen.
Jeg har nå skrulimmet 45x45 langs med gulvbjelken, skrulimmet sammen 2 stk limtrebjelker 56x180 som hviler på 45-regelen. Hver limtrebjelke er skrudd med 3 skruer gjennom gulvbjelkene. Jeg påførte en limstreng på kortsidene før jeg slo ned limtrebjelkene i bjelkelaget. Hva tror dere om det?
Det vil også bli en ny innervegg på ca 1 meter langs med limtredragon som er 3 meter. Ikke konstruert for å være bærende riktignok, men den bør vel stive opp det hele en del. Skal dessuten kles med sponplater.
Å legge klosser mellom bjelker og plassere stolpen på det føles feil. Hva hviler bjelkene på? Plasser stolpen der i stedet.
De hviler på ytterveggen (plankvegg) samt innerveggen i etasjen under. Et spenn på kanskje 4,5-5 meter. Limtrebjelken løper tvers over bjelkelaget på midten omtrent.
Jeg kunne vel ha hatt en lengre limtrebjelke som gikk til gavlveggen i stedet og forankret den der. Men det er problematisk å få inn en så lang bjelke i det rommet så jeg delte den opp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.