Jeg har havnet i en gjør om gjør rett situasjon men vil likevel gjøre det så enkelt som mulig for meg.
I vår utbygging skal jeg sette inn 2 ventiler men tenkte ikke på at byggarbeiderne hadde satt en dampbrems som jeg ikke bør lage hull i unødvendig. Jeg har allerede satt opp innvendige vegger og vil derfor ikke kunne tette rundt ventilasjonsrøret hvis jeg bare skjærer ut et 100mm hull.
Ville jeg påvirke veggens styrke/konstruksjon hvis jeg laget et større firkantet hull og så satte tilbake plate-materialet? Jeg kan tilpasse hullene slik at jeg får en horisontal bjelke under de nedre skjøtene
Veggene består av OSB+gips på soverommet og kryssfiner+gips på badet.
Jeg har vurderinger om å gjøre samme øvelse på en innvendig vegg på soverommet for å kunne flytte en elektrisk kabel i badet. Elektrikeren hadde sluppet ned en slange som jeg deretter laget hull til i veggen. Jeg tenkte vi satte en boks i hjørnet men elektrikeren har overbevist meg om at det ikke blir pent nok i et nytt bad.
I denne veggen har jeg dog stående bjelker med litt lengre CC avstand så der blir det hull midt i veggen, tanken der er å sette inn en form for kortling bak hullet som er festet til platene fra forsiden.
For å tette mot diffusjonssperre, er det virkelig verdt bryet? En fugemasse rundt røret?
For en vanlig standard(ytre)vegg er det lite sannsynlig at veggens styrke vil reduseres så drastisk. I et våtrom, hvis det skal være fliser der, hadde jeg kanskje tenkt annerledes. Da er en sviktende vegg ikke bra.
Det er fristende å gjøre slik men samtidig har de som bygde resten vært veldig nøye med å sikre at alle skjøter osv er tette, Jeg når ikke helt inn med tetningsmasse til dampsperren, det ligger 50mm installasjonslekt med isolasjon bak.
Det høres ut som om jeg lager et litt større hull, rundt 105mm i de trebaserte platene så jeg akkurat kommer til å tette så godt det går rundt, det bør ikke påvirke noen holdbarhet i det hele tatt.
Fungerer det ikke å lage et litt mindre hull først og trykke unna plasten? Da kan du deretter lage det store hullet uten å skade plasten og få større mulighet til å tette på en god måte. Mvh, Magnus
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.