Jeg kommer til å ansette en snekker som monterer min modulgarasje. Den liggende panelen som kommer i fallende lengde, kommer jeg derimot til å sette opp selv. Jeg har en Hitachi spikerpistol beregnet for 21 graders spiker.

Hvilken lengde passer bra for å sette liggende panel?
Tittet på Jula og fant sett spiker:
http://www.jula.se/bandad-tradspik-500-pk-362107

Skal jeg bruke 65, 75 eller 90 spiker?

65 eller 75 funker vel bra se bare til at du ikke skyter i dem for dypt, blir ganske stygge hull da.

Lengden avhenger vel i stor grad av hva du fester inn i. Er det ikke tverrlektet så vil spikerlektene ligge direkte utenpå de stående lektene, og da kan du vel i prinsippet ha så lange spikre du vil.

Er det tverrlektet så vil ikke spikerlektene dine ha støtte hele veien bak, og da bør du velge panelspiker slik at du ikke skyter hull på vindsperren/duken bak.

Det er rette regler som er 90 mm.

Du har vel luftspalte mellom panelet og stommen?
Bør være en 28x60 spikerslag/avstandslister (eller lignende) utenpå vindsperre/vev.

Sist redigert:
Hva har luftspalten med lengden på spikens å gjøre?

Ömannen skrev:
Hva har luftspalten med lengden på spikeren å gjøre?
Ingenting. mer enn at panelet ikke spikres i stenderverket, som jeg antar er 90mm.

FredrikR skrev:
Ingenting mer enn at panelet ikke spikres i stenderen, som jeg antar er 90 mm.
Stenderen er jo stående og spikrereglene er jo også stående, noe som gjør at hvis spikeren er lengre enn tykkelsen på panelet og spiklekten, så går den inn i stenderen.

65 mm spiker går utmerket, men 75 pleier å være billigere og det går også utmerket.

FredrikR skrev:
Ingenting. mer enn at panelet ikke spikres i stenderverket, som jeg antar er 90mm.
Men det er jo det som har betydning fordi man ikke vil punktere vindsperren!

vectrex skrev:
Men det er jo det som har betydning siden man ikke vil punktere vindväven!
Väven er jo klemt mellom stamme og spikregel.

Mitt svar var ment som en liten 'heads up' da TS svarte at panelet skulle spikres i 90mm stendere, og ikke spiklekter.
Men har stenderne bakom spiller det så klart ingen rolle om man spikrer med 4" spiker. :)
Men generelt er vel 60-75mm spiker vanlig for panelsømming.

Snailman
Jeg har all panel på samme nivå altså ikke låskledning, så 27mm spikregel under og deretter utegips, så jeg har 50mm lang spiker (biltema har 50mm 21 graders maskinspiker), 22+28= 50mm alt lenger enn 50 mm ville bare perforere utegipsen.

og jeg har ikke bjelker under spikeregelen generelt sett vil jeg ikke ha en masse kuldebroer.

Sist redigert:
Hvilken spiker skal man satse på? Biltema, Jula, Hornbach? Noen merke som er mer prisverdig enn noe annet?

Anna1984 skrev:
Hvilken spiker skal man satse på? Biltema, Jula, Hornbach? Noen merke som er mer prisverdig enn noe annet?
Jeg har aldri merket noen forskjell.

Biltema har bra pris, har nok skutt 100 bokser 75 og 90 spiker i fjor kjøpt på biltema. Ingen problemer i det hele tatt.

hantverkare1 skrev:
Jeg har aldri merket noen forskjell.

Biltema har bra pris, har nok skutt 100 esker 75 og 90 spiker i fjor kjøpt på biltema. Ingen problemer i det hele tatt.
Så nettopp på deres nettside. Er det spikeren de kaller trådspik?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.