Hei
har i dag en carport med bod, der carportdelen er 4,2 m bred (også boden) ca 20 graders W takstoler, betongtakstein. Er 6 m lang, med to "fag" dvs to stolper på hver side med 3 m mellom.
I dag er det bare en 145x45 under hammarbandet... og det har sunket kraftig. Regner på byggeforskrifter for å ta opp hull i yttervegg og får at det skal være 56x270...
Er det ikke litt mye? Har ingenting imot å sette det, men prøver å forstå sammenlignet med det svake som sitter der nå. Bygget 1988.
Har sunket ned 30 mm mellom stolpene...
har i dag en carport med bod, der carportdelen er 4,2 m bred (også boden) ca 20 graders W takstoler, betongtakstein. Er 6 m lang, med to "fag" dvs to stolper på hver side med 3 m mellom.
I dag er det bare en 145x45 under hammarbandet... og det har sunket kraftig. Regner på byggeforskrifter for å ta opp hull i yttervegg og får at det skal være 56x270...
Er det ikke litt mye? Har ingenting imot å sette det, men prøver å forstå sammenlignet med det svake som sitter der nå. Bygget 1988.
Har sunket ned 30 mm mellom stolpene...
En mindre rolle visst men for å regne ut hvor stor last som fordeles ned på bærelinjen representativt så er den viktig.
Det blir ulike belastninger på bærelinjen avhengig av hvor den midterste støtten (der diagonalstengene kobles til overrammen) er plassert.
Det blir ulike belastninger på bærelinjen avhengig av hvor den midterste støtten (der diagonalstengene kobles til overrammen) er plassert.
Er det noen annen last enn snølasten og betongtaksteinene som belaster takstolene i dag (foruten den forsumbare egenvekten av takstolen)? Ser ikke hvorfor en 45x145 C24 bjelke ikke skulle fungere...
EDIT:
Glemte belastningen fra underrammen som virker på bjelken. Med 45x145 C24 er det altfor svakt, teoretisk sett så overstiger utnyttelsesgraden over 100% på alle kontroller. En sluttlig deformasjon får jeg beregnet til 24 mm.
Teoretisk får jeg også at det trengs 56x270 med GL28cs.
EDIT:
Glemte belastningen fra underrammen som virker på bjelken. Med 45x145 C24 er det altfor svakt, teoretisk sett så overstiger utnyttelsesgraden over 100% på alle kontroller. En sluttlig deformasjon får jeg beregnet til 24 mm.
Teoretisk får jeg også at det trengs 56x270 med GL28cs.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du har en carport som er 4,2x6 meter. Taket bæres opp av W-takstoler med ca 20° helling på c/c 1200 mm. Takstolene hviler på to pelarrader med tre pelare hver. Pelarene bindes sammen av bjelker som er 45x145 mm. Er dette en korrekt beskrivelse?
japp, og de er kraftig deformert, det ligger et 120x45 hammarband over 145-regelen, så tanken for å få det sterkere er å lime-skru den mot den nye limtrebjelken, der jeg får til at det burde fungere med en 56x225.J justusandersson skrev:
all kraft fra taket skal jo ned på bjelken, ren fysikk, ingenting forsvinner. så hver takstol kommer jo presse mot hammarbandet med samme kraft på begge sider, og den er summen av alt over.S scorp1on skrev:
Du får unnskylde, trodde at takstolene skulle regnes på også... for bærebjelken rekker det som du sier med en 56x225 GL28cs.B Boan skrev:
Utnyttelsesgrad moment: 84%
Utnyttelsesgrad trykkhold. vinkelrett fiber: 94.2%
Utnyttelsesgrad skjærkap.: 91%
Initial utbøyning: 2.44mm
Sluttgiltig utbøyning: 4.4 mm
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
56x225 er tilstrekkelig, men ikke med stor margin. Hvis bjelkene blir veldig utsatt for vær og vind, ville jeg valgt 56x270. En usymmetrisk løsning av denne typen, hvor kun takstolene i endene hviler direkte over en søyle, er ikke optimal.
Det er nok ingen fare hvis man dimensjonerer for klimaklasse 3, kmod =0.65. Det reduserer styrken ganske mye utover sikkerhetsfaktorer.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva har du for punktlaster?
