På oversiktsbildet ser det ut som "gipsplank" men på detaljbilde virker det å være noe dårligere materiale. Hvor tykke er platene? Bør kunne få et mål nå som mollypluggen har gått gjennom. Er det "gipsplank" så bør tykkelsen ligge rundt 13 mm. Gipsplankene er dessuten laget av en "hardere" gips enn vanlige veggplater, så er det gipsplank skal ikke en lampe på 2,5 kg falle ned, men varme fra lampen kan gjøre plata sprøere men det burde ikke være noe problem. Dog får man ikke "overdra" en molly eller lignende produkt. Men uansett hva det er for materiale i taket så finnes det en eller annen type tre-materiale som platene sitter i. Om det så er lekter, bord eller bjelker er vanskelig å si, kan være hvilket som helst. Men hvis du setter skruvkroken i en slik (som det allerede er nevnt) så skal lampen henge igjen.
Edit: Fantes visst også tynnere gipsplank.... ifølge tidligere innlegg.
Har sjekket litt mer i hullet nå.
Materialet er hvitt rett igjennom, bortsett fra kartongen da.
Hullet er formet etter mollypluggens "bakben", mest kartongen som har revet opp, dog har den dratt med seg litt av materialet.
SStefan1972 skrev:
synes mer det ser ut som skruen har vært for lang og har trykket mot noe ovenfor og samtidig man da dro til og komprimerte saken så trykket man alt nedover.
Kroken ser ikke ut til å gå i noe ovenfor i alle fall.
Kan dog tenke meg at jeg har trykket til mollypluggen for hardt. Har brukt en molly-tang for å få den sammen og trykket ganske hardt.
Mazen skrev:
Istedenfor gipsekspander (molly) tror jeg denne er et sikrere valg om du ikke finner noe tre å skru i..
[lenke]
Disse skal jeg se på!
MultiManOriginal skrev:
Calypso er for øvrig trukket tilbake fordi den kunne falle ned av andre årsaker: [lenke] men du forekom det tydeligvis.
Takk! Men jeg vet. Den som falt ned inngikk dog ikke i den serien. Men den andre vi har i overetasjen gjør...
Her kommer to nye bilder
Noen skrev noe om asbestplater. Det tviler jeg sterkt på, da det var vel mer eller mindre forbudt å bruke i 1981?
Hvordan løste du dette Magnus? Mitt tak ser likt ut, og jeg tenkte prøve å unngå nedfallende lamper
Der lampen falt ned byttet jeg til en lampe som veier ca 0 men også hadde tre skruehull, klarte å treffe en bjelke i taket med ett av de tre hullene, så den sitter sikkert og bra.
Men de øvrige lampene i huset har jeg satt opp med en type skiveplugg der det felles ut en arm på baksiden.
Men nå i ettertid tror jeg vanlig gipsexpander/molly fungerer bra, kom frem til at jeg strammet dem for hardt med molly-tangen.
Mitt siste kjøp av skiveplugg er essve duck foot, ikke testet dem ennå, men virker lovende.
Der lampen falt ned byttet jeg til en som dels veier ca. 0 men også hadde tre skruehull, klarte å treffe en bjelke i taket med et av de tre hullene, så den sitter sikkert og godt.
men øvrige lamper i huset har jeg satt med en type skiveplugg der det felles ut en arm på baksiden.
men nå i ettertid så tror jeg vanlig gipsanker/molly fungerer bra, kom frem til at jeg dro til de for hardt med molly-tangen.
mitt siste kjøp av skiveplugg er essve duck foot, ikke testet de ennå, men virker lovende.
Vingene er helt flate den har blitt dratt til for hardt.
Ser ut som en dårlig type mollyplugg. Veldig korte vinger. Pleier å være minst 20 mm lengre. Da fordeler de lasten på en større flate. Du har antagelig kommet midt imellom lektene. Vil tro at du har en lekt midt imellom de synlige fasene. Banker man litt rundt, pleier man å høre hvor det klinger litt mer dempet. Prøvebor med et lite bor for å se om du treffer tre. Mislykkes det kan man bare fylle hullet med litt mykfugemasse.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.