trenger å avlaste en bærende vegg og fikk fra konstruktøren å feste søylene i gulvet med vinkelplater. Det blir stygt og synlig da jeg tenkte å beholde treets naturlige farge. Hvordan kan man løse det så man ikke ser det? Bjelken ovenfor skrus med universalskruer skrått inn i bjelkene. Men mot gulvet går jo ikke det.

Du skulle kunne skru en feste i gulvet og tre på bjelken på det og så skru i overkant.

For eksempel en form for bolt/armeringsjern eller lignende som man så borer et hull for i bjelken. Tanken er vel at festet i gulvet skal hindre sideveis bevegelse.
Da blir festet skjult.

J
K kladde skrev:
trenger avveksle en bærende vegg og fikk fra konstruktøren å feste søylene i gulvet med vinkelbeslag. Det blir stygt og synlig da jeg tenkte å beholde treets naturlige farge. Hvordan kan man løse det så man ikke ser det? Bjelken ovenfor skrus med universalskruer skrått inn i bjelkene. Men mot gulvet går jo ikke det.
Kan du bore inn en plugg midt i som du også borer ned i gulvet..

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Hm det må jeg undersøke. Må være en skikkelig plugg i så fall bærebjelkene er 115x115

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kunne skru et feste i gulvet og tre bjelken på det og så skru i overkant.

F.eks. en form for bolt/armeringsjern eller lignende som man så borer et hull for i bjelken. Tanken er vel at festet i gulvet skal hindre sideveis bevegelse.
Da blir festet skjult.
Takk. Skulle vært et annet alternativ. Lurer bare på hvor man finner en sånn.

Kjøp en lang betongskrue type 12-14 mm i diameter 200mm lang. Skru ned halve lengden og kapp av hodet. Bor tilsvarende hull i søylen og tre ned stolpen med plast imellom betong og tre.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
J
K kladde skrev:
Hm det måste jeg undersøke. Må være en skikkelig plugg i så fall bjelkene er 115x115
Det kan være gjengestang eller lignende den trenger ikke være så lang, bare låse stolpen i sidelengs i bunnen..

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
J
T Troberg skrev:
Exakt. Det handler jo ikke om store krefter, og den vil neppe løfte.

Jeg ville ha brukt et par M10 skruestift: [lenke]

På den annen side så bruker jeg dem til alt, så hva vet jeg...
Ja er det trebjelkelag under så blir de topp..

Jeg forstår bare ikke hvordan den siste halvdelen skal skrus inn. Hvis skruen er skrudd inn i betong, hvordan skrur jeg den i bjelken? Den ligger inntil en vegg.

J
K kladde skrev:
Jeg forstår bare ikke hvordan den siste halvdelen skal skrus inn. Om skruen er skrudd inn i betong, hvordan skrur jeg den i bjelken? Den ligger an mot en vegg
Du skrur ikke den i stolpen, men bare borer et hull i stolpen i samme dimensjon som metallstangen, og når den er skrudd i gulvet, så trer du på stolpen..

Men står stolpen mot en vegg, er det jo enklere å skru stolpen direkte i veggen med konstruksjonsskrue for eksempel..

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Problemet er jo bare at det er en konstruktør som har gjort en beregning og vet ikke om det vil bli akseptert fra et holdbarhetsperspektiv. Men å skrive det på veggen kanskje funker.

Takk alle.

kan du så skruve den mot veggen.
Du kan jo bore og forsenke montasjeskruen, og så, om du vil, plugge disse hullene så ser du ikke skruvhodene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.