Jeg skal flytte en døråpning i hjørneveggen for å kunne lage et litt større soverom på en siden i kjelleren. Min plan er å mure igjen eksisterende døråpning med murblokk og deretter åpne opp en 170 cm åpning på et annet sted, se bilde... rødt er det som jeg setter igjen, blått er det som jeg har tenkt å ta opp. Tanken er å veksle av med limtrebjelke, men det er vanskelig å vite dimensjonene. Huset er 7,20x13,20 meter og hjørneveggen går midt i huset. Huset er en enetasjes med kjeller. Har fått tips om at det skal fungere med to limtresøyler 90x90 samt en bjelke på 90x225.
90x225 bjelke samt 90x90 stolper er tilstrekkelig hvis spennvidden bare er 1,7 meter. Det har betydning at det er fagverkstakstoler siden det da ikke finnes noen taklaster på hjertemuren.
90x225 bjelker samt 90x90 stolper er mer enn nok hvis spennvidden bare er 1,7 meter. Det betyr noe at det er fagverkstakstoler fordi det da ikke finnes noen taklaster på hjertveggen.
Tusen takk for svaret. Et lite ekstraspørsmål dog. De w fagverkstakstolene jeg har er delt på nedre delen av dem (de lekter som danner loftets bjelkelag), sammenføyd med spikerforbindelser. Gjør det noen forskjell med hensyn til takbelastning på hjerteveggen?
Noterte nettopp en ting jeg har oversett. Akkurat der jeg skal åpne opp hviler bjelkelaget helt på den ene ytterveggen og hjerteveggen på grunn av trappen ned. Vet ikke hvordan det er avlastet ved trappen. Må nok ta inn en konstruktør likevel, blir bekymret for at jeg underdimensjonerer selv om jeg overdimensjonerer.
Hvis det er en korrekt dimensjonert fagverkskonstruksjon hviler den bare på ytterveggene, selv om det ikke ser slik ut. Men det er alltid best med både belte og bukseseler.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.