Hei!

Vi har kjøpt et hus (har ikke flyttet inn) hvor vi har et soverom i kjelleren i dag som har vannbåren gulvvarme og klinkergulv.

Her snakker vi om å prøve å få inn laminat eller parkett.

Da vi for en stund siden snakket med besiktigelsesmannen, nevnte vi dette, og ifølge ham skulle det være greit så lenge man har gulvvarmen slått på. Men er det virkelig sånn?

Jeg vet ikke hvordan platen ser ut akkurat nå. Heller ikke nøyaktig hva som ble gjort for underarbeid når varmen ble lagt inn.
Huset er en skrånende tomt, bygd i 1962.
I besiktigelsesprotokollen står det:
”Grunnkonstruksjon: Kjeller med betongplate på mark, overflater av klinker og malte flater. Grunnmurer av betong, innvendig pusset og malt”

Jeg blir bare mer forvirret jo mer jeg leser om fukt og fuktvandring. Gulvvarmen ble lagt inn for 9-10 år siden, og det ga ingen forhøyede fuktverdier ved besiktigelse.

Huset er også drenert i 2005. Om dette står det:
Kjellerens utvendige fuktsikring ble renovert med nye dreneringsslanger og overvannsrør til steinkiste, samt fuktsikringsmatte med utvendig isolasjon mot grunnmurer.

Hele huset har også FTX-ventilasjon installert samt bergvarme. Om dette har noen betydning.

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg skal tenke her. Og hva trenger jeg å finne ut av?

BirgitS
Har dere vurdert heldekkende teppe i stedet?
Det finnes jo slike som er laget for kjellere med risiko for fukt.

Går det an å spørre selgeren hvilket forarbeid som ble gjort i forbindelse med gulvvarmen?
De fleste er jo snille og svarer på et mindre antall spørsmål.

Laminatgulv føles jo lett kalde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.