hei der ute, sønnen tenkte å legge laminat på kjellergulvet. hvilket underlag skal han ha? det er jo betonggulv, platon, foam laminat i den rekkefølgen? finnes det foam som også gjør at det blir varmere å gå på? det er jo tross alt i kjelleren. takk for tips.
Hus fra -60 og uten fukt i gulv.
Har lignende gulv både laminat og finér i kjeller.
Ligger på plast med foam ovenpå i en del og også med underlagsfoam med integrert plastlag under, se lenk.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
Har lignende gulv både laminat og finér i kjeller.
Ligger på plast med foam ovenpå i en del og også med underlagsfoam med integrert plastlag under, se lenk.
https://www.k-rauta.se/produkt/unde...lex-3mm-11x30m-33m-med-angsparr/6418741340028
Da kan du imidlertid anta at det sannsynligvis er et uisolert gulv. Da bør du bygge med mekanisk ventilasjon. Passiv ventilasjon, dvs. at man bare legger ut en Platon matte eller tilsvarende, i bunnen legger på gulv og ventilerte lister, er ikke anbefalt for eldre hus. Uten skal primært brukes ved nybygde.
Det vil imidlertid være mye bedre enn å legge gulvet direkte på betongen. Det bør du under ingen omstendigheter gjøre. Å bygge mekanisk er jo betydelig mer tids- og kostnadskrevende enn passivt, så jeg mistenker at de fleste tar denne mellomveien uansett...
les litt på disse sidene. Jeg valgte systemet fra Fuktspärrteknik. men det er ingen direkte forskjell i praksis:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerte gulv mot mugg og radon - Fuktspärr gulv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
Det vil imidlertid være mye bedre enn å legge gulvet direkte på betongen. Det bør du under ingen omstendigheter gjøre. Å bygge mekanisk er jo betydelig mer tids- og kostnadskrevende enn passivt, så jeg mistenker at de fleste tar denne mellomveien uansett...
les litt på disse sidene. Jeg valgte systemet fra Fuktspärrteknik. men det er ingen direkte forskjell i praksis:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerte gulv mot mugg og radon - Fuktspärr gulv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
Nja, skal du legge platon skal det være ventilert.M mojjen skrev:Da kan du imidlertid anta at det sannsynligvis er et uisolert gulv. Da bør du bygge med mekanisk ventilasjon. Passiv ventilasjon, dvs at man bare legger ut en Platon-matte eller tilsvarende, i bunnen legger på gulv og ventilerte lister, anbefales ikke for eldre hus. Det skal primært brukes ved nybygg.
Det vil imidlertid være mye bedre enn å legge gulvet direkte på betongen. Det bør du under ingen omstendigheter gjøre. Å bygge mekanisk er jo betydelig mer tids- og kostnadskrevende enn passivt, så jeg mistenker at de fleste velger denne mellomveien uansett...
Uten ventilert kan du like gjerne legge den foamen jeg linket til.
Og at gulvet er rengjort før legging, finnes det ikke noe organisk materiale kan ingenting skje om det blir tett.
Selvfølgelig ventilert ved Platon. Jeg skrev om valg mellom passiv ventilasjon og aktiv, dvs med mekanisk vifte.A AndersS skrev:
Jeg er virkelig skeptisk til å legge en tett foam på et uisolert kjellergulv. Alt jeg har funnet ut er at den typen gulv, skal ha luftspalte. Jeg er dog ikke byggmester, men mest info jeg fant ved mitt eget dypdykk. Så det finnes nok andre som kan svare bedre på om det er ok å legge foamen direkte mot betong. mitt råd er dog nei...
Har erfaring da jeg byttet et av gulvene ut fra at vi gjorde om avløp og byttet del av stamme i hallen i kjelleren.M mojjen skrev:Selvfølgelig ventilert ved Platon. Jeg skrev om valg mellom passiv ventilasjon og aktiv, dvs med mekanisk vifte.
Jeg er virkelig skeptisk til å legge en tett foam på et uisolert kjellergulv. Alt jeg har funnet ut er at den typen gulv bør ha luftspalte. Jeg er dog ikke bygger, men mest info jeg fant ved min egen dypdykking. Så det finnes nok andre som kan svare bedre på om det er ok å legge foamen direkte mot betong. mitt råd er dog nei...
Gulvet der var plast som tettet, foam og deretter fanergulv (ikke slipbart) som ble tatt opp etter ca 15 år. Fantes ingen forskjell under gulvet mot når jeg la gulvet. Det nye ble laminat med det lenkede underlaget.
Underlaget under gulvet må være tett, noe som er viktig, og ingen fukt, men det sjekker man ved å tape plast over en flate og la det være en tid. Det finnes mange ulike teorier og mange skrivninger ut fra å dekke inn alle tenkelige forhold. Så man får selv gjøre vurdering om hva som gjelder sitt hus.
Hei på dere alle! Som har svart på mitt spørsmål om laminat, og stor takk alle. Fikk nå svar fra sønnen at det ligger fliser på kjellergulvet, så han tenkte å legge laminat oppå det for at det skulle bli litt varmere. Blir det bra å gjøre så?
Det tror jeg ikke. Det enkleste er å legge en altanmatte, etter å ha lagt en slik direkte på vårt kjellergulv av betong så kjøler det ikke noe selv om man går barbent.L L-E oved skrev:
Det finnes også heldekkende tepper som er ment å plasseres på kjellergulv, så det kan være et alternativ. Laminat tror jeg dels er for tett for å legges direkte på klinkers* og dessuten tror jeg ikke at det varmer særlig mye.K Kurtivan skrev:
*Tolker det som om gulvet ikke er isolert og oppvarmet.
Ja det fungerer og se mitt tidligere innlegg angående foam.L L-E oved skrev:
Klikk her for å svare