25 mm, bare bord, er jo så tynt at du må bygge noe å feste karmen i. Du må lage et rammeverk å feste dørkarmen. Hadde saget ut for karmmål og deretter lektet opp på "bordveggen", stående på sidene og en over så det blir karmtykkelse. Det går an å gjøre diverse justeringer hvis man vil ha det bærende mot takbjelken i mønet, bare å improvisere hva som ser best ut. Deretter kan du feste dørkarmen med karmsskruer. Det er jo et vanlig bordskjul der man har liggende bord som er sammensaget, vi skal nok glemme alt om "laftet". 😉

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
25 mm, bare planke, er jo så tynt at du må bygge noe å feste karmen i.
Du må lage en ramme for å feste dørkarmen. Jeg ville ha saget ut for karmmål og deretter laget en ramme på "plankveggen", stående på sidene og en over slik at det blir karmtykkelse.
Det går an å gjøre diverse løsninger om du vil ha det bærende mot takbjelken i mønet, bare å improvisere hva som ser best ut.
Deretter kan du feste dørkarmen med karmskruer.
Det er jo et vanlig plankeskjul med liggende planker som er sammenhøvlet, vi skal nok glemme alt om "laftet". 😉
Takk for innspillet 👍

Det er akkurat som jonaserik skriver, at en laftevegg beveger seg opp og ned med årstidene. Det spiller ingen rolle om det er en laftevegg med stokker, bord eller planker, og om veggene er 25mm eller 500mm tykke. Det beveger seg like forbannet. Så å legge opp en ramme og skru fast i veggen bør du ikke gjøre, for hvis treverket i veggene begynner å svelle eller krympe, kan det ikke bevege seg som det skal. Den enkleste løsningen er som du selv skrev med listverk. Skal du legge opp en ramme rundt døren som du skal skru fast døren i, må du frese et 25mm spor på baksiden av de stående lektene, som da bordveggen skal passe inn i, slik at den kan bevege seg. Og også som jonaserik skrev, ikke glem å ha noen centimeter drevmån over døren, ellers kan hele konstruksjonen over døren bli hengende på dørkarmen.

S Snickarkirre skrev:
Det er akkurat som jonaserik skriver at en tømmerkonstruksjon beveger seg opp og ned med årstidene. Det spiller ingen rolle om det er en tømmerkonstruksjon med stokker, planker eller bjelker og om veggene er 25mm eller 500mm tykke. Det beveger seg lik forbannet. Så å sette opp en ramme og skru fast i veggen bør du ikke gjøre fordi hvis treverket i veggene begynner å svulme eller krympe kan det ikke bevege seg som det skal. Den enkleste løsningen er som du selv skrev med listverk. Skal du sette opp en ramme rundt døren som du skal skru fast døren i, så må du frese et 25mm spor på baksiden av de stående lektene som deretter plankeveggen skal passe inn i så det kan bevege seg. Og også som jonaserik skrev, ikke glem å ha noen centimeter fugeomfang over døren, ellers kan hele konstruksjonen ovenfor døren bli hengende på dørrammen.
takk for deres mening, før tenkte jeg faktisk ikke på dette i det hele tatt så det var virkelig nødvendig! I morgen bærer det av til trelasthandleren så setter jeg i gang 🙂 Da rekker jeg å slite og kjenne litt på det før snøen kommer også 😁

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Det er akkurat som jonaserik skriver at en lafting beveger seg opp og ned med årstidene. Det spiller ingen rolle om det er en lafting med stokker, bord eller plank og om veggene er 25mm eller 500mm tykke. Det beveger seg lik forbannet. Så å sette opp en ramme og skru fast i veggen bør du ikke gjøre, for om treverket i veggene begynner å svelle eller krympe, kan det ikke bevege seg som det skal. Den enkleste løsningen er som du selv skrev med listverk. Skal du sette opp en ramme rundt døren som du skal skru fast døren i, så må du frese et 25mm spor på baksiden av de stående lektene som deretter veggen skal passe inn i slik at den kan bevege seg. Og også som jonaserik skrev, ikke glem å ha noen centimeters isoleringslomme over døren ellers kan hele konstruksjonen over døren bli hengende på dørkarmen.
En innervegg i en enkel bod med 25 mm bord vil ikke bevege seg mye om du setter opp lekter rundt en ny døråpning og spikrer/skruer i hver planke. Blir som liggende panel på en lektet ramme, der hver panelplanke spikres. Jeg holder fast ved at det fungerer til 100 %.

A AndersS skrev:
En innervägg i en enkel bod med 25 mm planker vil ikke bevege seg mye om du fester rammer rundt en ny døråpning og spikrer/skruer i hver planke. Blir som liggende panel på en ramme, der hver panelplanke spikres.
Holder fast ved at det fungerer til 100 %.
Absolutt, da blir det som liggende panel på en ramme rundt døra. Men langsidene og gavlene er jo ikke skrudd i stående rammer. Så de vil jo sette seg hvis det er tørt ute og plankene krymper. Da vil alt henge på dørens ramming og det vil sikkert tåle den belastningen om ikke ts bor i snøsone 4,5 og har en og en halv meter snø på taket. Men problemet er at alle vegger som ikke er skrudd i rammer vil bevege seg mens rundt døra er plankene stumme. Så hvis det tørker inn for eksempel, vil panelet på veggen inn til badstuen se ut som en banan (grovt overdrevet). Eller det kan bli slik at det blir gliper mellom plankene på de andre veggene slik at man vil kunne se gjennom veggen mellom not og fjær.

S Snickarkirre skrev:
Absolutt da blir det som liggende panel på en reglet stamme rundt døren. Men langsidene og gavlene er jo ikke skrudd i stående regler. Så de vil jo sette seg om det er tørt ute og bordene krymper. Da vil alt henge på dørens regling og det vil sikkert klare den belastningen om nå ikke ts bor i snøsonen 4,5 og har en og en halv meter snø på taket. Men problemet er at alle vegger som ikke er skrudd i regler vil bevege seg mens rundt døren er bordene faste. Så tørker det fra hverandre for eksempel vil panel på veggen inn til badstuen se ut som en banan (grovt overdrevet). Eller så kan det bli slik at det blir glipper mellom bordene på de andre veggene så man vil kunne se gjennom veggen mellom not og fjær.
Ts skriver at det skal settes stående granpanel i badstudelen, noe jeg har tatt utgangspunkt i og som kommer til å låse deler av ytterveggene. 😉
Så ts kanskje kunne sette noen stående bord/regler i relaxdelen om den ikke blir kledd inn om man vil ha både belte og bukseseler.

Et spørsmål til ts, ligger virkelig bordene løst i ytterveggen eller hvordan ser det ut i hjørnene/nøklene. Med bare 25 mm i ytterveggene uten annen feste enn sammenlaget i knuten.

Sist redigert:
A AndersS skrev:
Ts skriver at det skal settes stående granpanel i badstuedelen, hvilket jeg har tatt utgangspunkt i i forslagene og som vil låse deler av ytterveggene. 😉
Så ts kanskje burde sette noen stående bord/regler i relaxdelen om den ikke blir kledd inn hvis man vil ha både belte og seler.

Et spørsmål til ts, ligger virkelig bordene løst i ytterveggen eller hvordan ser det ut i hjørnene/knutene. Med kun 25 mm i ytterveggene uten annen festing enn sammen saget i knuten.
Du har jo helt rett der 👍 gikk glipp av den detaljen. Skal han likevel gjøre det, spiller det jo mindre rolle. Selv om det ikke er å anbefale i en lafting. Virket beveger seg mer enn man tror. Tidligere i sommer var jeg nødt til å sage ut mer over dører og vinduer på min badstue fordi det hadde tørket så mye at hele konstruksjonen hang på badstudøren. Da hadde jeg likevel laget 25-30mm drevmån over alle vinduer og dører når jeg bygde den.

Det blir som med et rent tømmerhus, reise alt, ingen vinduer og dører bare tak, stå og tørke i 2 år og synker kanskje 10 cm på en etasje og 20 cm på to etasjer

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.