2.439 lest ·
23 svar
2k lest
23 svar
Laftet bod, sette inn dør i bærende skillevegg
Har en laftet bod som skal gjøres om til badstue og da er tanken å sette inn en glassdør mellom det som blir relaxdel og det som blir badstue, men siden denne veggen er bærende lurer jeg på hvordan man kan gjøre dette på best mulig måte.
Nesten hele den bærende veggen vil måtte sages opp for å få plass med døren (19x7), deretter på innsiden vil badstuedelen bygges. Badstuedelen er 1,4m x 3m og alle veggene vil bli kledd med stående granpanel.
Så mitt spørsmål er, vil den stående panelen hjelpe til å holde sammen konstruksjonen siden den holder sammen den liggende, eller må jeg på en eller annen måte forsøke å veksle av, og hvordan gjør jeg det på den mest hensiktsmessige måten?
Legger ved to bilder, en skisse (beklager mine paintferdigheter) der grønn markering skal symbolisere den nye døren og et bilde av hvordan veggen ser ut og hvordan taket er konstruert.
Nesten hele den bærende veggen vil måtte sages opp for å få plass med døren (19x7), deretter på innsiden vil badstuedelen bygges. Badstuedelen er 1,4m x 3m og alle veggene vil bli kledd med stående granpanel.
Så mitt spørsmål er, vil den stående panelen hjelpe til å holde sammen konstruksjonen siden den holder sammen den liggende, eller må jeg på en eller annen måte forsøke å veksle av, og hvordan gjør jeg det på den mest hensiktsmessige måten?
Legger ved to bilder, en skisse (beklager mine paintferdigheter) der grønn markering skal symbolisere den nye døren og et bilde av hvordan veggen ser ut og hvordan taket er konstruert.
Hei, Jeg vil helst ikke gjøre det av to grunner, og det er mangel på plass og for å redusere risikoen for å stenge fukt inne i veggen, men mest av alt på grunn av plassmangelen.Totte_S skrev:
Tenker at det stående panelet som skal sitte i badstuen burde hjelpe til å kompensere for døråpningen, men kanskje det ikke gjør det?
En så liten bygning ser jeg ingen problemer med å sette inn en dør.
Hadde saget opp og montert.
Mellomveggen er bare litt ekstra støtte for takbjelkene. Og døren har vel en trekarm der du kan la de stående karmesidene bli støtte.
Hadde saget opp og montert.
Mellomveggen er bare litt ekstra støtte for takbjelkene. Og døren har vel en trekarm der du kan la de stående karmesidene bli støtte.
Hvor tykt treverk har du i mellomveggen? Ser ikke styrken som et større problem, men det burde bare være å åpne opp. Når jeg selv har gjort lignende i disse typer av boder, har ofte treverket vært så tynt at man likevel må bygge opp en ramme av noe slags treverk, da karmen på en dør som skal inn ofte er dypere enn treverket er tykt i mellomveggen. For meg er det en utmerket anledning til å gjøre åpningen noe større enn karmen slik at du kan ramme opp for karmens innfesting. En stående 45x70 på hver side av karmen og en overligger i noe kraftigere dimensjon gir både trygghet for nattesøvnen og en god base for innfesting av karmen.
Jeg antar at du, uansett om du isolerer bastudelen eller ikke, vil trenge noe slags avstandsmateriale mellom nåværende yttervegger og den bastupanelen du tenker å sette opp.
Jeg antar at du, uansett om du isolerer bastudelen eller ikke, vil trenge noe slags avstandsmateriale mellom nåværende yttervegger og den bastupanelen du tenker å sette opp.
Hvordan er ytterdørene montert?
Takbjelkene er garantert dimensjonert for å ha støtte på den veggen.
De holder uten veggen og veggen skal ikke fjernes, men bare settes inn en dør. Hvis ts føler seg usikker på hva som skrives, kan ts sette inn karmen og legge i klosser så karmssidene støtter.D Daniel 109 skrev:
Eller så skrur ts bjelke under og mellom sidebjelkene, deretter en kort stående bjelke opp mot mønebjelken.
Hvor enkelt som helst hvis man vil forsterke.
Ja, jeg tror absolutt at det som blir igjen av veggen tåler den lasten. Men jeg vender meg mot påstanden om at den ikke tar last. Taket bæres i stor grad av gavler og mellomvegg.
Hei, det er 25mm virke som hytta er bygget av, så som du sier vil jeg sette en 12mm lekt før det nye panelet spikres fast.M myrstack skrev:Hvor tykt virke har du i mellomveggen? Ser ikke holdbarheten som et større problem, det burde bare være å åpne opp, men når jeg selv har gjort lignende i disse typer av boder, har ofte virket vært så tynt at man likevel må bygge opp en ramme av noe slags virke da karmen på en dør som skal inn ofte er dypere enn virket er tykt i mellomveggen. For meg er det en utmerket anledning til å samtidig som du lager åpningen, gjøre denne noe større enn karmen, slik at du kan lage en ramme for karmens innfesting. En stående 45x70 på hver side av karmen og en overligger i en noe kraftigere dimensjon gir jo både en trygghet for nattesøvnen og en god basis for innfesting av karmen.
Jeg antar at du likevel, om du isolerer badstuedelen eller ikke, vil trenge noen slags avstandsmateriale mellom nåværende yttervegger og den badstupanelen du tenker deg å sette opp
En karm skal i en tømmerhytte eller som din, ikke være festet med karmskrue eller annet, men kunne gli i sporet. Dette fordi alt beveger seg i en tømmerhytte, opp eller ned. Så tenk på det med den nye døren som er av glass og tåler ikke de spenningene som kan oppstå. Den må være løs.
Takk for informasjonen, får klosse opp døren, så gerikt på hver sin side slik at den sitter "løst" derimellom.J jonaserik skrev: