Plukket ned en parstue på 13*6 meter i sommer som jeg og min kone skal bygge opp på støpt plate med gulvvarme denne sommeren. Tømmeret er stort sett friskt men må byttes ut på visse steder. Problemet er at knutene var saget av og huset hadde begynt å dele seg i det ene hjørnet. Mitt spørsmål er hvordan vi skal knuttømre et tømmerhus uten knuter? Vil ikke lage nye knuter i stokkene og dermed gjøre huset mindre. Må vi dyble hvert hjørne eller skal vi sette en regel i hjørnene og skru fast hver stokk?
Takknemlig for ideer
 
Dymla eller om det går fræs/hugg ut for en avsluttende gåte. Det er løsninger som ikke tar noen ekstra plass.

Så avhenger det vel av hvor mye du har å spille på. Skal huset tilleggsisoleres utvendig, slik at utvendige ekstra lekter kan skjules, så kanskje det er det enkleste. Med skikkelige innfestninger dog...
 
Hvor tett skal dymlingene sitte på en laftet tømmervegg på et tømmerhus som er uten knuter..
Viser til tidligere diskusjon med støttebjelker..

Kan man dymla med vanlig jernstang?
Hvordan ble det med borichards prosjekt.. hva ble løsningen??

Jeg har et lite lignende prosjekt.. som jeg grubler litt over..
 
Hvorfor dymla med jernstang? Bør være 2 stk dymlinger på hver stokk for å ligge sikkert, selv om de er veldig korte.

Angående knutene fikk jeg tipset av byggnadsvårdare at det holder å dymla hver 3. runde. Du kan sjekke ut nettsiden Kvarnhemmet.n.nu så kanskje du får litt ideer om hvordan man kan eller ikke skal gjøre det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.