Hei! Tenkte å bygge et skur / leskur, stort nok til å også kunne fôre 4 hester der. Antar at det setter større krav til konstruksjonen siden det bør tåle litt støt fra større krefter. Jeg hadde tenkt meg at det skal være en passasje gjennom skuret, så maks 2 vegger. Noen som har tips, evt. lenker til en løsning. Takk for svar.
Sjekk med veterinær alt. jordbruksverket hvilke mål som gjelder. Det er jo kvm/djur. Deretter må det ha en viss høyde, og jeg tror dessuten det må være vindbeskyttet fra 3 sider.
Men konstruksjonsmessig er det vel bare å støpe fundamenter og stille typ 4"x4" og så en overligger samt noen takstoler, eller hvis du velger et skråtak. Deretter bare enklere regler og spikre på panel uten lister og skru opp litt plåt på taket så er jo saken klar.
Men konstruksjonsmessig er det vel bare å støpe fundamenter og stille typ 4"x4" og så en overligger samt noen takstoler, eller hvis du velger et skråtak. Deretter bare enklere regler og spikre på panel uten lister og skru opp litt plåt på taket så er jo saken klar.
hei
holder på med et lignende arbeid, men mitt er 7*10 m.
er det bare til 4 hester trenger du ikke å gjøre noen forhåndsgodkjenning hos fylkesmannen, men det må du gjøre ellers.
målene finner du på dyrevernforeningens hjemmeside, også mye info hvis du ringer til fylkesmannen, de har jeg hatt mye hjelp av.
skal du fôre der inne er det litt andre regler enn hvis du ikke gjør det, så tenk på det.
rent byggteknisk kan jeg ikke hjelpe deg så mye...tenk bare på bunnen, det blir gjørme lett, så forsterk området.
vi holder på å grave nå, deretter skal det i dreneringsrør og pukk og over 0,5.
det blir søyler og plåt som sparke beskyttet inne opp til 1.5 m.
holder på med et lignende arbeid, men mitt er 7*10 m.
er det bare til 4 hester trenger du ikke å gjøre noen forhåndsgodkjenning hos fylkesmannen, men det må du gjøre ellers.
målene finner du på dyrevernforeningens hjemmeside, også mye info hvis du ringer til fylkesmannen, de har jeg hatt mye hjelp av.
skal du fôre der inne er det litt andre regler enn hvis du ikke gjør det, så tenk på det.
rent byggteknisk kan jeg ikke hjelpe deg så mye...tenk bare på bunnen, det blir gjørme lett, så forsterk området.
vi holder på å grave nå, deretter skal det i dreneringsrør og pukk og over 0,5.
det blir søyler og plåt som sparke beskyttet inne opp til 1.5 m.
Landbruksverket har bare som regler at det skal være tilstrekkelig stort for alle evt dyr som skal oppholde seg der inne, men ingen mål. Jeg skal søke på dsf også.
Antar at dere skal støpe plate og ha noe løst underlag på dette?
Meningen var at også ha foringen der også, så om noen har linker til disse reglene ville jeg vært takknemlig.
Snart er det jo vinter...
Antar at dere skal støpe plate og ha noe løst underlag på dette?
Meningen var at også ha foringen der også, så om noen har linker til disse reglene ville jeg vært takknemlig.
Snart er det jo vinter...
mini kravet på areal i en liggehall er 80% av hva du må ha til en boks. info finnes på jordbruks verkets side men er litt vanskelig å finne gå inn på dyr, veterinær-dyrevelferd-hest-målbestemmelser så finner du det.
Tenk på å forankre det veldig kraftig, eksen hadde hesten sin i en stall der det også fantes et slikt vindskydd/utestall, da det blåste storm så ble det revet opp og veltet bakover. Heldigvis stod hestene da i mer stabile staller.
Det blir veldig løftekrefter i slike vindskydd når det blåser fra riktig (feil) retning.
Det blir veldig løftekrefter i slike vindskydd når det blåser fra riktig (feil) retning.
Klikk her for å svare