4.071 lest ·
9 svar
4k lest
9 svar
La plåtfasade bli sittende ved tilleggsisolering utenfra
Noen kyndig som kan tydeliggjøre både negative og positive tap og gevinster med å tilleggsisolere samt sette ny panel direkte på den eksisterende platefasaden? Husets stamme er for øvrig plankvegg 75mm.
En ulempe kan være at platen fungerer som ventilasjon slik at kald luft kan komme inn bak isolasjonen. I tillegg bygger jo platen (avhengig av type) noen cm i veggtykkelse helt unødvendig. Ved etterisolering får man ofte problemer med at det ser estetisk rart ut med små takutstikk og dype vindussmyger utvendig, unødvendig å forverre det unødvendig.
Den eneste fordelen jeg muligens kan tenke meg er at platen kunne bidra til en noe mer vindtett vegg, men jeg ville absolutt ha revet den bort, det er lett å sette vindduk eller isolere med et materiale som er vindtett.
Den eneste fordelen jeg muligens kan tenke meg er at platen kunne bidra til en noe mer vindtett vegg, men jeg ville absolutt ha revet den bort, det er lett å sette vindduk eller isolere med et materiale som er vindtett.
Takk for tipset. At jeg veier spørsmålet skyldes at det er 550 kvm plåt som skal ned og jeg hadde gjerne sluppet den manøveren om det virkelig ikke gir added value eller hvordan man skal uttrykke det.Gabbe1 skrev:En ulempe kan være at plåten fungerer som ventilasjon slik at kald luft kan komme inn bak isolasjonen. Dessuten bygger jo plåten (avhengig av type) noen cm i veggtykkelse helt unødvendig. Ved tilleggsisolering får man ofte problemer med at det ser estetisk rart ut med små takutstikk og dype vindussmygger utvendig, unødvendig å forverre det unødvendig.
Den eneste fordelen jeg muligens kan tenke meg er at plåten kunne bidra til en noe mer vindtett vegg, men jeg ville absolutt ha revet den bort, det er lett å sette vindsperre eller å isolere med et materiale som er vindtett.
Vanlig forsinket og lakkert plate, vil jeg tro. Å fylle rommet bak platen innebærer mer arbeid enn å rive den ned. Et alternativ kunne i så fall være å kappe platen rett nederst og sette en lekt som bygger mer enn platen, der lekten i tillegg får fungere som beskyttelse mot rotter og mus. Helt tett blir det i så fall ikke.TimPellet skrev:
Sist redigert:
Begynner å innse at det vil innebære omtrent like mye arbeid om jeg lar platefasaden sitte igjen, samt i tillegg noen fuktrisikoer. Om jeg uansett skal levere platefasaden til gjenvinning kan jeg ta den ned raskt uten hensyn til skader på platen. Spørsmålet er hvilken raskeste måten er å fjerne bondeskruen som holder platen, bortsett fra å skru dem ut med skrudrill i borreläge?
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan jag låta kabeln sitta kvar?
El -
La teppe sitte i trappen eller jobbe bort det?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva kök - plocka ner kakel eller låta det sitta?
Kök -
Ta bort vinyltapet, kan jag låta det undre lagret sitta kvar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag låta MDF-skivorna sitta kvar på badrumsväggarna när jag renoverar?
Badrum