Noen som har erfaring med å kappe bunnen på l-støtten så det blir vinkel så de passer i hjørner. Har modell større L-støtte 2000x2000x100.

• En blå sekketralle står på grus foran store, vertikale betong L-støtter i en hage.
Hva er det du lurer på?

Det er vel ca 100 mm betong og armering. Så frem med en motorkapp og diamantblad og kjør på.

Husk å kappe noen cm så du slipper å slite med det når du skal plassere dem med gravemaskinen eller tilsvarende.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Selve kapringen er vel en bagatell men det kommer ikke til å bli bra. De kommer med største sannsynlighet gi etter. Det finnes hjørnestøtte og de er ordentlig forsterket med mer armering og større føtter.

wildeside
Det finnes ferdige som er vinklet for hjørner.
https://www.benders.se/sortiment/in...stod-horn/?model=2871007a#goto-artnr-2871007a
Har satt sånne hjørner.
En gang har jeg kappet et rett l-støtte til et hjørne på grunn av feil levering.
Det er ikke lett å med en håndholdt betongsag å kappe 45 grader pent, men det ble brukbart og på et sted slik at det ikke endte direkte i synsfeltet.
Jeg var vel ikke helt fornøyd, men kunden syntes det var akseptabelt og godkjente jobben.
Kunden fikk to valg
1. bekoste/hente en ny L-støtte (kunden hadde selv bestilt L-støttene).
2. vi gjør et forsøk på å kappe en rett støtte til en hjørnestøtte.
Så kontoen er japp det går men er ikke super enkelt....

• Liker
arkTecko og 1 annen
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Hva er det du lurer på?

Det er vel ca. 100 mm betong og armering. Så ta fram en motorkutter og diamantblad og kjør på.

Husk å kappe noen cm slik at du slipper å slite med det når du skal plassere dem med gravemaskinen eller tilsvarende.
Lurer på om det blir bra. Tenkte å måle på en som er skråkappet originalt og kappe etter det.

C Carbonara84 skrev:
Selve kappingen er vel en bagatell, men det kommer ikke til å bli bra. De kommer med største sannsynlighet til å gi etter. Det finnes hjørnestøtter og de er ordentlig forsterket med mer armering og større føtter.
Okei Tror du det er så stor forskjell? Synes de som har hjørner ser like ut.

wildeside wildeside skrev:
Det finnes ferdige som er vinklet for hjørner.
[lenke]
Har satt sånne hjørner.
En gang har jeg kuttet et rett l-støtte til et hjørne pga feil levering.
Det er ikke lett å med en håndholdt betongsag kutte 45 grader pent, men det ble rimelig og på et sted slik at det ikke havnet direkte i øyefall.
Jeg var vel ikke helt fornøyd, men kunden syntes det var akseptabelt og godkjente jobben.
Kunden fikk to valg
1. bekoste/hente en ny L-støtte (kunden hadde selv bestilt L-støttene).
2. vi prøver å kutte til en rett støtte til en hjørnestøtte.
Så kontenta er japp det går men er ikke veldig lett....
Japp tenkte mer på om de passer i hjørne mot hjørne og kommer fylle opp med masse og kommer nok ikke synes verken innenfra eller utenfra. Hørt en del som sveiser dem sammen hvordan det nå går til.

Så lurer jeg på om noen har erfaring med å løfte L-støttene med for eksempel talje, men noen som har sett en type stativ for talje?

Tenker du å kutte hele støtten (altså hele veien opp), eller bare kutte bunnen?
Den der støtten burde veie 1.5-2 tonn omtrent? Gi deg ikke på å løfte det selv, få hjelp av en ordentlig maskin. Det gjør vondt både i lommeboken og kroppen å miste det.

P PatrikJo skrev:
Tenker du å kappe hele støtten (altså hele veien opp), eller bare kappe bunnen? Den støtten burde veie 1,5-2 tonn omtrent? Ikke prøv å løfte den selv, få hjelp av en skikkelig maskin. Det koster både penger og smerte å miste den.
Ja nei bare i bunnen så jeg kan sammenføye dem 90 grader. Tenkte bare å løfte typ 10 cm så jeg kan flytte dem. 1440kg veier de.

Du er altså ute etter et rullbart stillas som skal tåle 1,5 tonn på ujevnt underlag?
Hvis du ringer litt rundt, får du tak i noen som kan løfte det der på stedet for noen tusenlapper. Da slipper du å tenke på hvordan du skal løfte, og slipper risikoen for at du eller noen andre blir flat.

Vil du være sikker på at det blir bra?
Eller vil du bare ha dem der for syns skyld?

Lytt på Carbonara
"Selve kapingen er vel en baggis men det kommer ikke til å bli bra. De vil med stor sannsynlighet gi etter. Det finnes hjørnestøtter og de er ordentlig forsterket med mer armering og større føtter."

Det vil definitivt være svært mye dyrere å bytte ut hjørnet med kappede L-støtter enn å gjøre det riktig fra begynnelsen, men det er kanskje ikke din kostnad?
Vil også påstå at det er en skjult feil (med kappede L-støtter) så risikoen for å måtte betale også etter at huset er solgt finnes i 10 år...

P PatrikJo skrev:
Du er altså ute etter en rullbar stilling som skal tåle 1,5 tonn på ujevnt underlag?
Hvis du ringer litt rundt får du tak i noen som løfter det der på plass for noen tusenlapper. Da slipper du å fundere over hvordan du skal løfte, og slipper risikoen for at du eller noen andre blir flate.
Helst skulle jeg ønske meg en stilling type men I-ballk som man kan sik-sakke dit L-støttene Mao så flytter man dem litt om gangen og vi snakker om 3-4 meter. Jeg løfter på jobben slike vekster hver dag så den biten er jeg ikke bekymret for. Viist man kan nok få noen som kommer til å plassere dem for en billig penge men det hadde vært gøy å fikse det selv.

lunnabo lunnabo skrev:
Vil du være sikker på at det blir bra?
Eller vil du bare ha dem der for syns skyld?

Lytt til Carbonara
"Selve kapingen er vel en bagatell, men det kommer ikke til å bli bra. De kommer med største sannsynlighet til å gi etter. Det finnes hjørnestøtter og de er ordentlig forsterket med mer armering og større føtter."

Det vil definitivt være veldig mye dyrere å bytte ut hjørnet med kuttede L-støtter enn å gjøre det riktig fra begynnelsen, men det er kanskje ikke dine kostnader?
Ville også påstå at det er en skjult mangel (med kuttede L-støtter) så risikoen for å måtte betale også etter at huset er solgt, finnes i 10 år...
Jo jeg må stille dem på riktig plass, og det er hos meg det gjelder. Har sett på liknende med hjørne, men de har samme bredde og skjønner egentlig ikke hvorfor de skulle bli dårligere. Vet om de som har kuttet høyden på dem, og der har ikke leverandøren hatt noen meninger, og det har gått bra. Får vel ringe dem og høre.

Et ferdig hjørne kan aldri gi etter i hjørnet med den spalten som blir med 2 rette mot hverandre, ferdig hjørne har støtte på sidene i vinkelen og står stødig i hjørnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.