Hei nå skal jeg bygge ut min terrasse som skal være L formet.
Nå har jeg tegnet opp terrassen men har stått fast med bjelkelaget.
Begge bjelkelagene skal festes i veggen.
Jeg vil at terrassebordene skal gå i samme retning på begge planene.
Hvordan løser jeg bjelkelaget for å oppnå dette?
L-formet terrassekonstruksjon med bjelker festet mot en vegg. Skissen viser bærende bjelker og stolper på ulikt underlag.

Gjør man på følgende måte?
At man setter 2 stk regler mot veggen.
Byggtegning viser to trebjelker festet på en vegg, med et rammeverk på undersiden.

Jeg har laget en liten skisse over prinsippet for å bygge en L-formet terrassedekk. Håper det hjelper.
L-skjema skisse for bygging av altandekk med rektangulære bjelker i en struktur.

• Liker
CM1234
  • Laddar…
Men hvordan fester du bæringen mot hver respektive vegg?

Byggetegning av tredekksramme med bjelker festet på betongstolper, inkludert måleangivelser for konstruksjon.

Det avhenger av hvordan veggen er bygd. Men kraftige franske skruer som går inn i bakliggende veggstendere pleier å fungere.

Gjør man på følgende måte?
Bærelinene er røde.
Byggkonstruksjon med tre bjelker og røde bærlinger, festet med balkskor mot vegg. Spørsmål om riktig metode for å bygge.
Eller er det nok med bjelkesko direkte mot vegg?
Rammeverk med røde bærbjelker og grønne trebjelker koblet med metallbeslag. Spørsmål om bruk av balkskor direkte mot vegg.

Om du har et eldre hus med en massiv plankvegg kan du sette bjelkesko direkte mot fasaden (med tilstrekkelig lange skruer), ellers ikke.

S
Ingen bjelker direkte mot vegg , en avstand på ca 2 cm luft skal det være eller bjelkesko som det sies

S skutten11 skrev:
Ingen bjelkelinjer direkte mot vegg, en avstand på ca 2 cm luft skal det være eller balksko som det sies
Hvordan begrunner du det?

S
Dritt mellom og det vil råtne i panelet men ikke bærebjelken som er trykket, dette er en klassiker i feilmontering av bærebjelker

Er dette korrekt?
Bygging av treterrasse med røde bjelker og grunnstein i betong mot en hvit vegg, sett ovenfra.

Det er mange ganger ikke nødvendig å feste en bjelkelinjal i fasaden. Den kan stå på søyler, og kryssende sekundærbærende lekter kan festes med bjelkesko i fasadekledningen. Men det finnes situasjoner når det er nødvendig, og en montering med avstandsstykker er upassende på grunn av veggens konstruksjon. Jeg er enig i at det da kan være hensiktsmessig å beskytte veggtilkoblingen med et beslag. Mye avhenger også av fasadekledningens kvalitet og overflatebehandling.

Når det gjelder TS sin siste bilde, så gjentar jeg det jeg skrev tidligere: Bjelkelinjer kan kun festes med bjelkesko i veggen om veggen tåler de festene. Det gjør en plankvegg, men ikke alle regelvegger.

S
Uansett hva bjelkelaget ligger mot så blir det skitt og fukt imellom. En terrasse skal ikke sitte fast i huset, den skal leve sitt eget liv og ikke trekke i huset når dem beveger seg. Noen ganger går det ikke bra, det avhenger av forutsetningene. Da gjelder det å få en avstand, finnes det noe innenfor panelet å dra i med franske bolter, så legg noen store galvane skiver som mellomrom eller bjelkesko.

• Trepåbygg av terrassesystem med markerte avstand mellom bjelker og vegg, med eksempler på hvordan bjelkene ikke skal legges inntil veggen.
Jeg er enig i at tilbygg generelt ikke skal sitte fast i huset, man bør alltid ha en bevegelsesfuge. Tilbygg (inkludert terrasser) har en annen fundamentering som kan gi opphav til uønskede trekkrefter. Det beste er derfor at terrassen ikke er festet til huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.