Hei nå skal jeg bygge ut min terrasse som skal være L formet.
Nå har jeg tegnet opp terrassen men har stått fast med bjelkelaget.
Begge bjelkelagene skal festes i veggen.
Jeg vil at terrassebordene skal gå i samme retning på begge planene.
Hvordan løser jeg bjelkelaget for å oppnå dette?
Det er mange ganger ikke nødvendig å feste en bjelkelinjal i fasaden. Den kan stå på søyler, og kryssende sekundærbærende lekter kan festes med bjelkesko i fasadekledningen. Men det finnes situasjoner når det er nødvendig, og en montering med avstandsstykker er upassende på grunn av veggens konstruksjon. Jeg er enig i at det da kan være hensiktsmessig å beskytte veggtilkoblingen med et beslag. Mye avhenger også av fasadekledningens kvalitet og overflatebehandling.
Når det gjelder TS sin siste bilde, så gjentar jeg det jeg skrev tidligere: Bjelkelinjer kan kun festes med bjelkesko i veggen om veggen tåler de festene. Det gjør en plankvegg, men ikke alle regelvegger.
Uansett hva bjelkelaget ligger mot så blir det skitt og fukt imellom. En terrasse skal ikke sitte fast i huset, den skal leve sitt eget liv og ikke trekke i huset når dem beveger seg. Noen ganger går det ikke bra, det avhenger av forutsetningene. Da gjelder det å få en avstand, finnes det noe innenfor panelet å dra i med franske bolter, så legg noen store galvane skiver som mellomrom eller bjelkesko.
Jeg er enig i at tilbygg generelt ikke skal sitte fast i huset, man bør alltid ha en bevegelsesfuge. Tilbygg (inkludert terrasser) har en annen fundamentering som kan gi opphav til uønskede trekkrefter. Det beste er derfor at terrassen ikke er festet til huset.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.