Jeg ønsker å bygge et L-formet skrivebord på hjemmekontoret mitt i forbindelse med at jeg renoverer det til våren. Overflaten er 200x180x60 cm ifølge bildet, og jeg vurderer om og i så fall hvordan man kan gjøre det uten å ha noen (synlige) støtteben i skjøten. Tanken var å feste en ramme av liggende lekter på veggen og en diagonal under skjøten, men spørsmålet er om det er nok? Det vil ikke bli brukt som arbeidsbenk for tunge maskiner, bare datamaskin og papir.
Hvilke dimensjoner trenger diagonalen ha om man bygger av tre (massivt/limtre) eller firkantrør? I verste fall kan jeg tenke meg et støtteben mellom diagonalen og gulvhjørnet
Kommer platene ha støtte overalt der det er stiplet linje?
I så fall ville jeg sagt at det holder å feste platene mot hverandre med plugg/spesialbeslag/skrudd plåt for å støtte innerhjørnet. (Gitt at det er liten last som laptop/tastatur ytterst)
Om du vil være helt sikker, så ville nok et firkantrør på 30mm som skrus i endene og i platen være veldig sterkt.
Vil platene ha støtte overalt der det er stiplet linje?
Hvis ja, ville jeg sagt at det holder å feste platene mot hverandre med plugg/spesialbeslag/skrudde plater for å støtte innerhjørnet. (Gitt at det er liten last som laptop/tastatur ytterst)
Om du vil være helt sikker så ville nok et firkantrør på 30mm som skrus i endene og i platen være veldig sterkt.
Takk, ja tanken er å feste lektene langs alle ytterkanter der det er stiplet. Akkurat nå heller jeg mot å ta et firkantrør 30x30 eller 40x40 fra biltema på diagonalen. Om jeg har regnet riktig får jeg en nedbøyning på 5mm om jeg setter meg på et 40mm-rør, uten plate, og det synes jeg er klart godkjent.
Går du opp i dimensjon så minsker behovet for støtte men det blir også raskt latterlig dyrt.
Min tanke er at du fester en list i forkanten som skjuler det meste av to konsoller i stål. Det som vises er skråstøtten mot veggen, og det bare når du er under benkeplaten. En konsoll av passende type er ca 2,5 til 4 mm tykk, så vil man kan man også felle den inn i platen eller velge en som slutter et stykke fra forkanten så den ikke synes. Men en regel/et rør på skrå fungerer antagelig minst like bra.
Ja, og det er ikke helt lett å finne tykkere plater heller, uten å spesialbestille. Ikea tar jo typ 1800 kr/m for sine plater og andre leverandører er ikke billigere. 2 meter lange limtreplater på 20-25mm finnes litt her og der i byggevarehusene for typ 1500-2000 kr.
Jeg gjorde noe lignende for et par år siden. Satte 40x40 aluminiumprofiler på veggene og hadde deretter en eikefinért 44 mm mdf-plate som skrivebord. Ble veldig bra!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.