Noen ganger blir man klar over forskjellen mellom nå og da. Det var vanskelig å få den slitte fogsvansen gjennom den gamle og gikk på et par sekunder med den nye.
Hva er det for dritt vi produserer nå for tiden? Bare det holder garantitiden....
Det kan du ha rett i, men det føles ikke sånn. På det nye er det en hvit kjerne med oransje folie på begge sider. Jeg kan bøye det litt ovalt bare med håndkraft. Nei, jeg føler meg overbevist om at det eldre har en betydelig lengre levetid.
I mange tilfeller er jeg enig med deg, mye som selges nå er rickety skrap som knapt holder å lastes ut av bilen. Men til stor del handler det om å bruke riktig kvalitet i stedet for høyeste kvalitet.
Om jeg finner på noen tall: Det venstre røret har kanskje en levetid på 200 år, det høyre holder i 50 år. Er det virkelig økonomisk forsvarlig å ha 200 års levetid? Er det miljømessig korrekt?
Sammenlign med biler. En amerikaner fra 70-tallet kan sikkert holde i 100 år, forutsatt at du ikke banker for mye plåt eller gjør for aggressive burnouts utenfor kiosken. Men hvem har en bil i hundre år?
Om jeg finner på noen tall: Det venstre røret har kanskje en levetid på 200 år, det høyre holder i 50 år. Er det virkelig økonomisk forsvarlig å ha 200 års levetid? Er det miljømessig korrekt?
Sammenlign med biler. En amerikaner fra 70-tallet kan sikkert holde i 100 år, forutsatt at du ikke banker for mye plåt eller gjør for aggressive burnouts utenfor kiosken. Men hvem har en bil i hundre år?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Nåja, en tomme angav tykkelsen før høvling. Så etter høvling ble det 22 mm.nimhed skrev:
Det samme gjaldt regelstørrelsene 45, 70 og 95 mm f.eks. hvilket tilsvarer 2", 3" og 4" uhøvlet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hva skal vi kalle det, Morbus Byggmaxius?
À propos, var til den nyåpnede Byggmax-"butikken" i Stenalyckan i Halmstad i går.
Kjøpte ingenting. De få bjelkene (skulle ha litt impregnert) som lå igjen innen "plukkrækkevidde" var krokete som jeg vet ikke hva.
Nye rette bjelker lå i sine bunter fem meter oppe.
À propos, var til den nyåpnede Byggmax-"butikken" i Stenalyckan i Halmstad i går.
Kjøpte ingenting. De få bjelkene (skulle ha litt impregnert) som lå igjen innen "plukkrækkevidde" var krokete som jeg vet ikke hva.
Nye rette bjelker lå i sine bunter fem meter oppe.
I dag spares det overalt mest på grunn av økonomiske årsaker som ofte begrunnes med miljøhensyn. Tynnere gods i rørene gir lettere transporter og mindre materialforbruk. Samme med tynnere bord, man får ut litt mer fra samme stokk og får litt flere med i samme transport.
22 mm bord er jo uhøvlede så målet kan vel ikke komme av at de høvles?
22 mm bord er jo uhøvlede så målet kan vel ikke komme av at de høvles?
Betaler heller ekstra for et rør som holder i 200 år, ikke noe særlig gøy jobb å bytte rør etter 50 eller 100 år under en støpt plate for den som skal gjøre det.
For har huset allerede passert 100 år så skal det nok kunne stå i 100 år til (tidligere bjelkelag, nå isolert og drenert plate på mark)
For har huset allerede passert 100 år så skal det nok kunne stå i 100 år til (tidligere bjelkelag, nå isolert og drenert plate på mark)
Uansett, akkurat som TS mistenker, er mye av det standardmaterialet som selges i dag rackel som ingen anstendig byggmester eller konstruktør ville ha rørt med tang tidligere.
Hva som er overdimensjonert tåler å diskuteres.
Selv irriterer jeg meg mest akkurat nå over at dagens metalldetaljer er så utrolig tynne at min platesaks falser i stedet for å klippe. Plastlagene er jo tykkere enn metallet. Akkurat som med billige fiskepinner der paneringen er tykkere enn fiskerestene i midten.
Hva som er overdimensjonert tåler å diskuteres.
Selv irriterer jeg meg mest akkurat nå over at dagens metalldetaljer er så utrolig tynne at min platesaks falser i stedet for å klippe. Plastlagene er jo tykkere enn metallet. Akkurat som med billige fiskepinner der paneringen er tykkere enn fiskerestene i midten.