Ta kontakt med arkitekten, og forsøk å nå kunden via SMS eller lignende.

Helt enig med tidligere skribent at denne typen mønster tidligere har vært forbeholdt keramiske fliser. Jeg antar at vannsaging har gjort det mulig å lage i marmor. Og 2-3 mm er den normale fugestørrelsen når man legger naturstein. Det er (var før iallfall) normalt med viss variasjon i størrelse på natursteinfliser men da snakker vi betydelig større fliser der den prosentvise forskjellen blir relativt liten. Her hvor flisene ser ut til å være maks ca 10x10 cm blir 1 mm en stor feil. Men at fugestørrelsen varierer der de sitter på nettene er jo et (relativt) lite problem, det er jo ikke vanskelig å løsne dem og sette dem riktig, om det ikke er mange på hvert nett. Jeg har inntrykk av at det ikke er uvanlig at noen sklir skjevt når man legger mosaikk eller andre småfliser som sitter på nett.

Kantstøtte fliser (stein eller keramikk) fra leverandør er helt urimelig å akseptere. Eller jo, et fåtall, man må jo som regel uansett kutte en del... Et "vanlig" marmorgulv ville aldri blitt lagt med kantstøtte fliser. Den ubehandlede steinen kunne jeg tenke meg ligger opp ned...

• Liker
TobbeP og 2 andre
  • Laddar…
Boilerplate4U
Alti Alti skrev:
Ta kontakt med arkitekten, og prøv å nå kunden via SMS eller lignende
Og send mange bilder om mulig! SMS kan i visse tilfeller redusere oppløsningen, så sjekk om dere har mulighet til å maile bildene så detaljene blir tydelige. Kontakt først arkitekten og samordn forslag.

Min bror driver et renoveringsfirma og pleier ofte å støte på hindringer når det gjelder ulike typer av material-leveranser som ikke fungerer estetisk eller funksjonelt. Da er godt underlag nesten et must for å kunne ta beslutninger om kunden ikke selv kan være til stede. Facetime eller lignende er også gode hjelpemidler.

Ps..
Det finnes arkitekter med mer eller mindre byggekunnskap. Arkitekter med fokus på estetikk blir i blant omtalt som "moln-arkitekt" på grunn av tendensen til å sveve høyt i det blå. Hvis man har ansatt en moln-arkitekt uten større erfaring eller innsikt i byggekunskap, handler det mer om regelen enn unntaket at denne typen problemer oppstår.

Sist redigert:
Av det settet med fliser du har, og det settet du har returnert, kan kanskje butikken, arkitekten eller du plukke sammen nok uskadede fliser som kan legges løst (uten nett) og som en dyktig flislegger kan legge med korrekt store fuger? Det burde ligge i butikkens interesse å løse dette så smidig som mulig.

Hei du har fått Kina/indisk produserte fliser.

de holder på med dårlig kvalitet og mye etterligning av andre merker

D Daaaaaniel skrev:
Har i dette tilfellet ikke mye til saklig grunn å komme med, vet f.eks. om det finnes noen vilkår i produktet som stipulerer om at avvik om X mm eller lignende kan forekomme. I et slikt tilfelle har man jo akseptert en viss toleranse og at man derfor må regne med visse avvik.
Noen ganger kan jo en kjøpsavtale (kvittering) henvise til butikkens generelle vilkår som i sin tur henviser til de tekniske forskriftene for respektive innkjøpt produkt.

Men at en slik toleranse burde gi rom for den ubehandlede platen føles dog veldig tvilsomt.

Men magefølelsen jeg har er at jeg hadde stått på mitt og reklamert dette.

Et argument til butikken er jo at om de verner om kunden (få butikker sier nei til at de verner om kunden), og de mener at produktet faktisk er feilfritt, så burde det være mulig for dem å ta dem tilbake. Platene, dens farge eller form, er på ingen måte direkte tilpasset deg (verre om du hadde bedt dem gravere inn ditt navn i hver 10. plate).
Med et slikt resonnement, å male dem inn i et hjørne, er min erfaring at man ofte kan komme til en løsning. Prøv å glatte over det hele når du snakker om dem "av og til blir det riktig, av og til blir det feil, la oss skilles som venner."

Lykke til.
AMA har jo spesifiserte toleransekrav men alt avhenger jo av hvordan innkjøpet har skjedd!

Alti Alti skrev:
Av den sats plater du har, og den sats du har returnert, kan kanskje butikken, arkitekten eller du plukke sammen tilstrekkelig mange uskadde plater som kan legges løst (uten nett) og som en dyktig flislegger kan legge med korrekt store fuger? Det burde ligge i butikkens interesse å løse dette så smidig som mulig.
Er ikke meningen med å montere plater på nett å spare arbeid og få nøyaktighet?

• Liker
se38006 og 2 andre
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Er ikke meningen med å montere plater på nett å spare arbeid og få nøyaktighet?
Naturligvis har du rett, men mitt forslag er en måte å komme videre uten alt for stort tidsspill. Men noen må forstås betale for det ekstra arbeidet.

• Liker
seniorkonsult
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Stenen som ble valgt, kommer fra en butikk i Stockholm som utgir seg for å ha lang og god kunnskap. Blant materialene de selger, har vi valgt. En, ifølge dem selv eksklusiv stein av meget høy kvalitet.
Med denne informasjonen så bestilte vi og forventet oss selvfølgelig et produkt av høyeste klasse.
Flisleggeren reagerte dog direkte ved levering på steinens uregelmessige kvalitet og vi besluttet å stille butikken spørsmål om dette virkelig var toppklasse eller om det hadde skjedd en feil med denne leveransen.
Ikke en sjanse for at dette er høy kvalitet. Kanskje at steinen i seg selv er av "god eller høy" kvalitet, men å dømme ut fra bildene er monteringen på netting bedrøvelig dårlig og håndteringen ser ut til å ha vært voldsom med alle flisene som har gått av.

Jeg hadde aldri akseptert denne kvaliteten på produktet, HVOR er den kjøpt inn?
Ser jo nesten ut som om butikken har bestilt på Wish og levert av Post Nord...

• Liker
-JST-
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Jeg synes litt i dette tilfellet, at de burde ta tilbake sine plater og erstatte oss som kunde.
Du har vært utsatt for noe som 25% av alle de som hyrer håndverkere opplever. At levert vare/tjeneste ikke stemmer overens med det som ble bestilt og ikke få noen rettelse.

• Liker
se38006 og 1 annen
  • Laddar…
Takk for alle kommentarer, gode råd og innvendinger. Mange av deres tanker støtter det vi føler som ansvarlige håndverkere. Om det likevel var slik at det bare var en liten del steiner som var skadet, så hadde flisleggeren ikke stilt seg mot å skjære løs noen stein fra ett eller to ark. Heller ikke et problem å velge å skjære bort en flis som hadde gått i en eller to fliser. Dessverre handler det om mesteparten av steinen i leveransene.

Det store spørsmålet for oss står imidlertid igjen. Kan/får denne steinen virkelig klassifiseres som et eksklusivt naturstensprodukt? For oss føles det som butikken gir seg ut for å selge eksklusivt og "top of the line"-materiale. Men sannheten er kanskje at de har en undermålig leverandør og gjemmer seg bak bra reklame og fine bilder. Er det noen som vet hvor man kan få korrekt informasjon om hvordan marmor og naturstein bør "klassifiseres"? Hvordan skal man egentlig vite om man har fått marmor av 1. klasse?

Rådet med å ta steinen til en annen leverandør skal virkelig følges, vi skal ta et antall prøver til en anerkjent steinleverandør i Stockholm så vi får en 2. vurdering.

Jeg er også ganske overbevist om at kunden vil stille seg bak oss håndverkere i dette. Dessverre blir jo disse personene de som blir rammet av den økonomiske biten i alt. Dessverre tror jeg det er langsøkt at butikken erstatter det stillestående som har blitt skapt på grunn av dette.

• Trist
  • Liker
TobbeP og 1 annen
  • Laddar…
J -JST- skrev:
Jeg står som arbeidsleder ved en renovering av et skjærgårdshus i luksusmodell. Kundene er bransjebevisste individer som krever en utrolig sluttfinish av arbeidet. De velger ofte å betale litt mer for både håndverkere og produkter for å bli fornøyde.
...
/
Virkelig flere varselsignaler her!
Påstanden om at det er en eksklusiv, kresen og kunnskapsrik kunde.
At du som prosjektleder skal velge materialer for kunden, wtf...
Og at den fine butikken på den fine gaten i den fine hovedstaden skulle garantere for noe.

Boilerplate4U
Slettet! :)

Sist redigert:
Virkelig flere varsellamper her!
Påstanden om at det er en eksklusiv, kresen og kyndig kunde.
At du som prosjektleder skal velge materiale for kunden, wtf...
Og at fine butikken på fine gaten i fine hovedstaden skulle garantere for noe.

Boilerplate4U
Det tror jeg alle er enige i. Noen tips for å forbedre situasjonen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.