Jeg står som arbeidsleder ved en renovering av et skjærgårdshus i luksusmodell. Kundene er bransjebevisste individer som krever en utrolig sluttfinish av arbeidet. De velger ofte å betale litt mer for både håndverkere og produkter for å bli fornøyd.
Nå var det tid for renovering av badet.
Steinen som ble valgt, kommer fra en butikk i Stockholm som hevder å ha lang og god kunnskap. Blant materialene de selger, har vi valgt. En, ifølge dem selv eksklusiv stein av meget høy kvalitet.
Med denne informasjonen så bestilte vi og forventet oss selvfølgelig et produkt av høyeste klasse.
Flisleggeren reagerte derimot umiddelbart ved levering på steinens uregelmessige kvalitet og vi besluttet å stille spørsmål ved butikken om dette virkelig var toppklasse eller om det hadde skjedd en feil med denne leveransen.
Det satt langt inne for dem å innrømme at noe feil hadde oppstått, de begynte med å stille spørsmål ved flisleggerens kunnskap med håndtering av naturstein. Naturstein har en, ifølge dem naturlig karakter og er ikke eksakt. De mente også at flisleggeren med enkle grep kunne "gjemme" de steinene som ikke var perfekte ved å kutte dem løs fra nettene. Samt at enkelte plater "uansett" må kuttes. - Så velg å kutt bort den delen som ikke er perfekt.
Vi kom til tross for dette til enighet, og nye plater var på vei. Leverandøren lovet også å utføre en ekstra kvalitetskontroll så dette ikke skulle gjenta seg. So far so good. MEN..
Til vår store skuffelse, så holdt de nye steinene samme dårlige standard som de første.
Vi henvender oss nå igjen til butikken og spør om vi i stedet får returnere steinen. Men svaret blir NEI !
De hevder nå at "det er umulig å sage denne steinen i perfekte linjer." De skriver også litt hovmodig, at det kanskje er bedre hvis vi valgte en porselensplate i stedet. "Vi unngår jo da å få den naturlige karakteren som en naturstein har." ?! ?! De skriver også at de første platene ikke ble byttet ut på grunn av noen feil, men at de av ren goodwill byttet ut de platene som vi mente var utilstrekkelige.
Jeg ønsker nå å få litt støtte og hjelp av dere andre her inne. Hvordan ser dere på kvaliteten av dette produktet. ?
Skal disse flisene, ujevnheter i fug-bredde, de skjevt limte steinene på nettene, de "rette" rundingene på mosaikken være noe man må akseptere? Har leverandøren rett når de hevder at dette hører til den naturlige karakteren i stein?
For at dere skal få en oppfatning av hvor mye det dreier seg om, gikk butikken med på å første gangen bytte ut ca 85% av den totale mengden stein til badet. 38 st nettingark. Pluss ca 80 st løse steiner. Jeg kan selvfølgelig ikke legge opp alle bildene så dere får nedenfor se eksempel på den kvaliteten som var gjennomgående. Plate på plate, nett etter nett har gjentatte defekter.
Har i dette tilfellet ikke mye til saklig grunn å komme med, vet f.eks. om det finnes noen betingelser i produktet som stipulerer om at avvik om X mm eller lignende kan forekomme. I et slikt tilfelle har man jo akseptert en viss toleransenivå og at man derfor må regne med visse avvik.
Noen ganger kan jo en kjøpekontrakt (kvittering) henvise til butikkens generelle vilkår som igjen henviser til de tekniske forskriftene for hvert enkelt innkjøpt produkt.
Men at en slik toleransenivå burde gi rom for den ubehandlede platen føles dog veldig tvilsom.
Men magefølelsen jeg har er at jeg hadde stått på mitt og reklamert dette.
Et argument til butikken er jo at hvis de verner om kunden (få butikker sier nei til at de verner om kunden), og de anser at produktet faktisk er feilfritt, så burde det være mulig for dem å ta dem tilbake. Platene, dens farge eller form, er på ingen måte direkte tilpasset deg (verre hvis du hadde bedt dem gravere inn navnet ditt i hver 10. plate).
Med et slikt resonnement, å male dem inn i et hjørne, er min erfaring at man oftest kan komme til en løsning. Forsøk å glatte over det hele når du snakker om dem "av og til blir det riktig, av og til blir det feil, la oss skilles som venner".
Det er ingen muligheter for å få til et toppresultat med dette materialet. Spørsmålet er hva kunden kan akseptere. Kaster man det opp og kunden sier Gjør riktig, gjør om. Da står hovedentreprenøren med vaskede hender og må stå for regningen for å rive ut alt. Nytt tetningslag og alt som hører til. Ikke en sjanse jeg ville turt å sette opp dette uten å ha fått godkjent skriftlig av kunden. For dyrt å sjanse med dårlig materiale i et baderom...
Kest, det er jo akkurat slik vi føler. Å få til et toppresultat med et sekundært produkt. Det blir umulig.
Noe som også forbløffer meg mye, er hvorfor de i det hele tatt gidder å sende plater med akkurat samme problematikk EN gang til. De må jo ha forstått at reaksjonen blir hva den var en gang tidligere. Også trist at de faktisk ødelegger den planleggingen gjort av oss prosjektledere. Tiden som går for underentreprenører og øvrig personale før dette prosjektet er i havn. To oppstarter før flislegging som allerede har gått i vasken. Jeg håper virkelig at butikken tar sitt ansvar når de får se fakturaen på overtid tilkommet pga disse platene.
Kunden er på ferie til januar og har så klart avtalt seg en deadline for badet før hjemkomst. Så det blir en spennende start på et nytt år. Men jeg er rolig i at et bra resultat på et sent tidspunkt er bedre enn et baderom som er ferdig i tide. Som deretter må gjøres om.
Har i dette tilfellet ikke mye til saklig grunn å komme med, vet f.eks. om det finnes noen vilkår i produktet som stipulerer om at avvik om X mm eller lignende kan forekomme. I et slikt tilfelle har man jo akseptert en viss toleransenivå og at man derfor må regne med visse avvik.
Noen ganger kan jo en kjøpsavtale (kvittering) henvise til butikkens generelle vilkår som i sin tur henviser til de tekniske forskriftene for den respektive innkjøpte produkt.
Men at en slik toleransenivå burde gi rom for den ubehandlede platen føles dog veldig tvilsom.
Men magefølelsen jeg har er at jeg hadde stått på meg og reklamerte dette.
Et argument til butikken er jo at om de verner om kunden (få butikker sier nei til at de verner om kunden), og de anser at produktet faktisk er feilfritt, så burde det være mulig for dem å ta dem tilbake. Platene, deres farge eller form, er på ingen måte direkte tilpasset deg (verre om du ba dem gravere inn navnet ditt i hver 10. plate).
Med et slikt resonnement, å male dem inn i et hjørne, er min erfaring at man oftest kan komme til en løsning. Forsøk å glatte over det hele når du snakker om dem "noen ganger blir det riktig, noen ganger blir det feil, la oss skilles som venner"
Lykke til.
Jeg mener litt i denne situasjonen, at de burde ta sine plater tilbake og erstatte oss som kunde. Hvis det nå er som de selv sier, ingen feil på tidligere bytte plater. Dette ble gjort i ren goodwill. Da burde jo det være vanlig angrerett som gjelder.
Så hva gjelder det som du faktisk tok opp angående en viss aksept etc. Så fikk vi faktisk et dokument sendt til oss ETTER at vi sendte inn klagen på steinplatene. Hvor deres feilmarginer og aksept på høyden av forskjellige plater står. De har faktisk rett til å levere fra seg plater i virkelig dårlig stand takket være dette. Og det er helt ok.. OM man kjøper plater fra SALG-hjørnet på ByggMax. Men når man handler fra denne butikken hvor de propaganderer for hvor fint materiale de har. Beste klasse marmor. Da kan man ikke sende varer som ser ut på denne måten. Etter min mening.
Et godt eksempel på at en vanlig kunde trenger en profesjonell representant som bestiller. Med det aktuelle modellvalget mister man helt poenget med å bruke naturstein. Naturstein skal legges med svært tynne fuger (2--3 mm) og må derfor være av høy kvalitet, men også ha en enkel geometri. Den brukte typen mønster assosieres alltid med keramiske steiner. Et umulig prosjekt å få perfekt med marmor, og selv om det gikk, ville det bare se dumt ut. Det er sikkert ikke mulig å støtte seg på HusAMA ved en tvist. Det hjelper dessverre ikke TS som sitter i en knipe. I fremtiden bør man nok ikke ta slike oppdrag uten en kompetent bestillerrepresentant.
Et godt eksempel på at en vanlig kunde trenger en profesjonell representant som bestiller. Med det aktuelle modellvalget mister man helt poenget med å bruke naturstein. Naturstein skal legges med svært tynne fuger (2--3 mm) og trenger derfor å være av høy kvalitet men også ha en enkel geometri. Den brukte typen av mønster assosieres alltid med keramiske steiner. Et umulig prosjekt å få det perfekt med marmor og selv om det gikk ville det bare se dumt ut. Det går sikkert ikke an å støtte seg på HusAMA ved en tvist. Det hjelper dessverre ikke TS som sitter i en knipe. I fremtiden bør man unngå slike oppdrag uten en kompetent bestillerrepresentant.
I dette tilfellet har kunden jobbet sammen med en arkitekt som har valgt ut disse platene. Bør ikke disse to kunne stole på butikken og dens selgere som påpeker kjedens lange erfaring og ekspertise og også deres ord om at produktene holder en eksklusiv standard. Men jeg hører dine ord, man burde ha visst bedre. Å komme opp med denne typen modeller på stein er som å be om problemer.
Er 85% feil på første leveransen ville jeg ikke tro at den leverandøren noensinne kan tilby det dere trenger.
Nei det var jo så klart så vi også følte. Men de tidspressen på håndverkeren kom fristen med bot. Gjorde jo at man håpet på at denne g
Aajn82 skrev:
Er 85% feil på første leveransen ville jeg ikke tro at den leverandøren noensinne kan tilby det dere trenger.
Aajn82 skrev:
Aajn82 skrev:
Jeg er enig i det du skriver man skulle ha stoppet allerede da og valgt nye produkter. Men de overbeviste oss om at de kunne få fram nye fliser. Og når man står med en frist og bot ved forsinkelse så tas selvfølgelig nye fliser igjen for et nytt forsøk. Badet er designet på visse deler for akkurat disse mosaikk nettet..
Men er det virkelig på grunn av at det er naturstein at det er et problem? Mosaikken må vel være vannsaget.
Ser jo mer ut som dårlig håndtering hos produsenten.
Er det enkelte steiner som har feil form eller er det steinene sammen som gjør at det blir feil.
Dvs ville det gått an å bytte ut enkelte steiner for å få resultat eller blir det en umulig jobb?
Har dere fått materialprøver før jobben da valget av leverandør skulle tas, og disse ikke viser tegn på de skadene som du viser nå, ville jeg nok satt hardt mot hardt og krevd nye steiner. En seriøs leverandør ville takket nei på et tidlig stadium om de oppdaget at de ikke kan levere ifølge ønskene. Her kan jeg vel også mene at du som prosjektleder har ryggen fri når det gjelder forsinkelsesbot, om det er Arkitekt og kunde som i prinsippet har prosjektert baderommet.
I deres situasjon hadde jeg tatt med noen biter stein til en alternativ leverandør for å se hva deres mening er. De mener kanskje at det er mulig å få frem det dere søker, og kan prioritere en bestilling mot høyere påslag.
Steinleverandøren eller part som sager mønsteret og netter steinen holder lav kvalitet i produksjonen, noe flisingen også avslører.
Dog som nevnt tidligere, å få naturstein mm-perfekt i disse mønstrene er knapt mulig.
La kunden svare på om de vil ha produktet, eller om de velger ny stein.
Forklar at dere ikke kan ta ansvar for eventuell sluttid på grunn av dette.
Hvis bestilleren har engasjert arkitekten og vedkommende foreskrev steinen, da har dere heller ikke ansvar for steinens kvalitet hvis det ligger innenfor de toleranser som ble foreskrevet av leverandør.
Personlig synes jeg at steinen ikke duger til montasje og bør returneres av butikken. Men juridisk kan det være vanskelig å kreve dette hvis det finnes toleranser angitt som har blitt fulgt.
Er 85% feil på første leveranse ville jeg ikke tro at den leverandøren noensinne kan levere hva dere trenger.
Tja, det burde holde med sju leveranser, så burde man fått til 100% dekning...
...eller rettere sagt ikke...
...etter 16 leveranser så er 90% OK.
Dere må ta hjem dobbelt så mye materiale og sende tilbake det feilaktige fire ganger for å få full dekning med akseptabelt materiale. Så returnerer dere det som er igjen mot tilbakebetaling...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.