Finnes det noen her som har installert en kulvert i eksisterende plate på mark.

Jeg har fundering kring denne produkt.

Dette innebærer at jeg må grave inn under eksisterende plate.
Lage hull i eksisterende plate, enten bil eller med hullsag.
Fylle opp igjen, kanskje rygge horisontalt ved å støte med planke?

Noen som har gjort lignende, som har tips, meninger etc?
Og dere andre, som kanskje ikke har gjort det, men har erfaring med lignende prosjekt, skriv gjerne en linje.

Skisse på kantelement og uponors bøy.

• Skisse av kantelement og Uponors bøyesystem med målestokker og dimensjoner, inkludert oransje markert del.
Så skal det være...

• Profiltegning av en konstruksjon med målinger og en buet oransje form.
Fordelen med den bøyn, som jeg ser det, er at jeg kan grave/kravle ut så lite som mulig. Sammenlignet med å bare grave et hull og prøve å bøye opp slangen, tror jeg det krever mye mer spillerom.

Vi har trukket inn kulvert i etterkant med plate på mark. Brukte vanlig PEX-kulvert hele veien, ingen problemer. Måtte lage et hull på ca 50x30 cm i platen, og fikk da inn 3 kulverter, 2 elrør og en vannslange.

Ok, bra! Da er jeg ikke helt ute og sykler...

Hvordan gjorde dere med graving og gjenfylling under platen?
I mitt tilfelle er det 1m til hjørnet på grunnmuren så jeg vil derfor grave så lite som mulig.

Jeg har sett på maxitherm pex kulvert med 2st 25x2,3 slanger.
Den har ikke like tykk isolering/mantel som uponor dito.
Jeg tenker at den burde være enklere å håndtere, samt at det er enkelt å isolere med celleplast i rørgrøften for å erstatte den mindre isolasjonstykkelsen?
Den tar også mindre plass på gulvet i vaskerommet da det er en sluk i nærheten av det tiltenkte stedet.

Jeg har allerede nå gravd opp frem til grunnmuren der det er ferdige rør innstøpte som kollektorslangen skal gå i.
Borehullet til bvp'n ligger 3m utenfor veggen, jeg tenkte å gå ut med kulvert ved siden av disse rørene.

Formålet er å varme opp en garasje på ca. 65 kvm med viftekonvektor, som mottar varmevann fra en bergvarmepumpe.

En annen morsom ting, som jeg ikke visste om fra før...
Hvis man tar 12st 160mm 7,5 graders bøy av pvc markavløp for å lage en myk bøy, får man en radius på ca. 30cm.
Hvis man tar 6st 160mm 15 graders bøy, får man også en radius på 30cm, osv...

Vi (rørleggeren) dro ut 4-rørs kulvert til garasjen når huset ble utstyrt med bergvarme.
Kjerneborret ut fra kjelleren, i samme grøft som slangene fra hullet skulle inn, og deretter kjerneborret inn skrått ned gjennom kanbjelken i garasjeplaten. Det ble virkelig bra og pent.
Den lille mengden fyllmateriale som falt frem når det ble gravd inn under platen/kanbjelken ble skuffet tilbake.

Hyggelig med svar og input, jeg har bestemt meg for å gjennomføre det.
Men jeg kan ikke bruke kjerneborr i vaskerommet på huset, da jeg vet (via fotografi) at det går en varmeslynge der.
Så jeg må pigge, og det med forsiktighet for å unngå å skade/forlenge gulvvarmeslangen.

Derimot i garasjen blir det jo ypperlig å leie kjerneborr, eller leie noen som gjør det, jeg vet ikke hvor vanskelig det kan være, det meste pleier å løse seg bare man prøver... hittil ;)

Et annet spørsmål, innen emnet, det føles nå som det er viktig å få ferdigstilt vaskerommets tettesjikt og gulv, slik at bergvarmepumpen kan kobles inn.
Hvis jeg nå pigger og fikser i huset, stikker inn kulverten, støper trinn, tettesjikt osv, altså får vaskerommet klart.
Kan kulvertslangen overvintre over bakken, utendørs?

Finnes det noen store ulemper?
Det eneste jeg selv kan komme på ville være nedbrytning av kappen av UV-lys...?

FredrikR og Wilfa (eller andre for den saks skyld..) brukte dere et rør for å skyte inn kulverten i, eller dro dere den inn, festet og støpte den fast?

Og med rør mener jeg som den i mitt første innlegg, uponors bøyde rør, eller tilsvarende i avløpsrørsdeler eller annet passende rør?

Nei den er løs, ikke faststøpt. Burde vært skummet fast, for en stund siden... :)

Vi dro inn kulverten som den var, ikke i noe rør. Når du sammenligner ulike kulverter, ikke glem å sjekke hvilken isolasjon det er rundt rørene. Hvis jeg ikke husker feil, er det PUR-skum hos Maxitherm og polyuretan hos Uponor, dvs. Uponors trenger å være tykkere isolert for å få den samme totale isolasjonsverdien. Isolering med celleplast i rørgraven er helt unødvendig. Kulvert kan ligge ute over vinteren om du ikke rekker å få den ned. Om du skal kjerneborre, husk at du skal gjøre det skrått nedover/utover.

Ok, takk for info og tips.
Men jeg tror at PUR-skum og polyuretan er samme sak.

Det å isolere med celleplast utvendig var bare fordi Maxitherms hadde mindre ytterdiameter i mantelen på samme konstellasjon rør. Altså mindre isolasjonstykkelse, men det går kanskje så lite på temperaturen at det ikke er verdt bryet.

Og hos Uponor finner jeg ikke like detaljerte tekniske data, som vanlig...

Ja visst, PUR eller PU er kort for polyuretan, jeg tror ikke du finner noen isolasjon som slår den på fingrene.

Mellom tommel og pekefinger, rekker en kulvert på 2x 25x2,3 til å varme opp garasje?
Total lengde kulvert ca 15m, dvs inkl oppstikk i hus og garasje.

Jeg vil si ja, da jeg har en 25mm mating til to gvf i huset, først til den ene, så videre til neste...
Det som gjør meg usikker er at huset har kun gulvvarme, og er godt isolert, jeg sikter altså på en lav fremledningstemp.

Man må dermed ha høy gjennomstrømning eller større overflate på konvektoren for å få ut effekten som trengs...

Hus i to plan, totalt 186m2, 285mm iso i vegger, 435mm iso i tak, FTX.
Garasje 57mm en port om 3m, isolert. 165mm iso i vegg, 340mm iso i tak, ingen vinduer, selvtrekk.
Nibe F1245 er tenkt som varmekilde, energibrønn boret...

Noen som kan påvise at det duger, eller er det svakt?

Jeg var raskere i fingrene enn i tanken! Mener så klart at Uponors er isolerte med polyetylen og ingenting annet :rolleyes:

Wilfa skrev:
Jeg var raskere i fingrene enn i tankene! Mener selvfølgelig at Uponors er isolert med polyeten og ingenting annet :rolleyes:
Selvfølgelig :-) det er vel de to alternativene som finnes, og pu slår pe på fingrene ganske bra hva gjelder isoleringsevne.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.