Hei

Har en balkong som strekker seg langs kortsiden av huset (ca 10 meter). Balkongen er i betong og er et utstikk (sitter sammen med) fra det støpte mellomdekke i huset. Balkongen blir med andre ord en kuldebro.
Nå i sommer ble balkongen renovert med nytt tettebelegg, fotplater og overflatesjikt. Det var noen sprekker i betongen fra rustangrep på armering som hadde "sprengt" betongen, men disse sprekkene ble vurdert til å ikke påvirke konstruksjonen.
I forbindelse med renovasjonen ble også undersiden av balkongen malt med silikonhartsmaling.

Etter renovasjonen la jeg merke til at det dannet seg vanndråper på undersiden av balkongen rundt de områdene hvor de tidligere sprekkene var i betongen. Jeg mistenkte at det nye tettebelegget lakk, men byggmesteren mente at det var veldig usannsynlig. Nesten utelukkende som jeg la merke til, var disse vanndråpene på undersiden i forbindelse med nedbør, men jeg kunne ikke se at det rant via fotplaten (dvs. fra utsiden fra "oversiden") uten at vannet bare virket å oppstå på undersiden rundt disse sprekkene.

Nå i januar har jeg merket at all malingen begynner å løsne (silikonhartsmaling) fra undersiden av balkongen. Jeg tolker det som at det ikke er utvendig fuktighet som kondenserer på undersiden av balkongen, for da burde det vel kun bli nettopp ytre vanndråper som ikke får malingen til å løsne.
Min tolkning er at det er fukt/vann som kommer gjennom/fra innsiden av balkongen som gjør at malingen løsner på undersiden.

Kan dette være et "naturlig" kondensfenomen som ytrer seg på denne måten, eller er det sannsynlig at det kan være et problem med tettebelegget?

Jeg vet ingenting om silikonhartsfarge, men spontant lurer jeg på om den ikke er veldig damptett? Betong er et veldig hygroskopisk materiale som kan suge til seg fuktighet fra alle kanter, så det må vel ikke være et problem med tetningslaget selv om det er mest sannsynlig. Det finnes vel en stålbjelke (U-profil) som omgir balkongplaten?

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg vet ingenting om silikonhartsfarge men spontant lurer jeg på om den ikke er vel damptett? Betong er et veldig hygroskopisk materiale som kan suge til seg fukt fra alle kanter, så det må vel ikke være et problem med tetningslaget selv om det er mest sannsynlig. Det finnes vel en stålbjelke (U-profil) som omgir balkongplaten?
Silikonhartsfarge brukes blant annet som fasadefarge og da ofte på sokkelen. I dokumentasjonen står det at den puster bra og slipper gjennom damp godt. Nei, ingen stålbjelke/profil, det er et "selvbærende" utstikk (armert betong) fra fasaden.

Siden utstikket/balkongen og det støpte mellomdekket er samme enhet lurer jeg på om ikke denne typen kuldebro kan få en del kondensfenomener når det oppvarmede mellomdekket møter det kaldere utstikket/balkongen.

Betongtak med fukt- eller frostskader; hvit utfelling ses på overflaten, muligens fra salt eller kalsiumkarbonat. Bakgrunn med lyspære og del av garasje. Tak i en carport med ujevn overflate og en rund lampe som lyser opp området, omgitt av vegetasjon og hus i bakgrunnen. Skadet betongområde med flekker av hvitt og grått, muligens fra fuktighet eller slitasje. Overflaten er ujevn og viser tegn på forvitring.

Klart at det utgjør en voldsom kuldebro. Sånn kan man ikke bygge i dag. Om silikonsjiktfargen puster har jeg ingen vettig forklaring på hvorfor det ser ut som det gjør.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Så her i etterkant hadde det nok vært billigere og bedre/enklere om jeg hadde saget av balkongen, proppet en ny bærelinje i mellombjelkelaget og deretter komplettert med en I-bjelke med typ 3-4 stolper og skruvregler.

Angående fargen skal jeg snart skrape bort den gamle og teste med silikatfarge istedenfor som er mer diffusjonsåpen. Synes uansett det føles litt sånn at det blir så mye fukt i en balkong som nå skal være "tett" iom det nye tettsjiktet. Har vanskelig for å se at det skulle være kondens fra innendørs som vandrer gjennom betongen ut i balkongen.

Ja en sånn der konstruksjon er "katastrofe" totalt sett, og vil gi deg problemer så lenge den eksisterer. Og silikatmaling er jo en bra maling, men jeg mistenker at du har mye kalkavsetning fra betongen på balkongen, og den smuldrer bort alt! Kalkavsetning kan du se på nesten alle tørkede mørtel som betong, puss, teglstein mm, og det dukker opp på grunn av at fuktigheten vandrer gjennom materialet og tar med seg kalk innenfra betongen.

Enten får du fyre opp med en varmekabel rett innenfor husets yttervegg på betongen, som konstant holder betongen/balkongen varm og med det leder fuktigheten innenfra og utover.

Det vil gå med mange kw/h, men du slipper å få inn fukt i husets øvrige konstruksjon og malingen vil sitte fast.

Jeg ville sterkt vurdert å helt "gjøre om balkongen", og fjerne den betongdelen som går inn i husets konstruksjon. Bygge en ny konstruksjon-smart balkong trenger ikke bli spesielt dyrt, og heller ikke å sage bort den gamle og utbedre det du trenger for å få et "tett" hus uten en enorm kuldebro.

Mvh jawen

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
@jawen ,
finnes det noen behandling man kan gjøre for å redusere/stoppe "kalkslippet"? Plassering av varmeslynge ikke praktisk mulig i mitt tilfelle. Da er det nesten like enkelt/slitsomt å rive og bygge om balkongen.
Til tross for nytt tettesjikt i balkongen vurderer jeg om jeg skal behandle oversiden med type "betongforsegling" som Betsil eller tilsvarende ( https://betsilwebbshop.se/produkt-kategori/betsil-betong ). Vet ikke om det er noen idé å også gjøre tilsvarende på undersiden (der kalkproblemet er stort...)

Om det dannes dråper på undersiden av balkongen når det regner, finner vannet på en eller annen måte vei inn i betongen. Vi har nok en lignende konstruksjon, men malingen sitter fortsatt på undersiden. Heller balkongen og tetningslaget korrekt?

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Det blir jo litt problematisk når man vil få "balkongen/betongen" tett, men samtidig at den skal slippe gjennom fukt-vandring. En måte er å vente på en lengre tørr periode på ca. 3-4 uker (og kanskje beskytte oversiden av betong mot ev. nedbør, men ikke plast direkte på for den må kunne lufte ut/tørke)

Når betongen så har kommet ned i en lav fuktighetsprosent, kunne du sjekke at balkongen heller utover (gjerne 1 cm per meter) og sparkle om du trenger å øke helningen.

Og når du så har slipt av overflaten og er fornøyd, kan du behandle overflaten med Betongglas i 3 lag, det første utspedd med vann 1:5 deretter 2 omganger med blandingen 1:3.

Dette tetter igjen porene i betongen og gjør overflaten sterkere, og den blir stort sett tett samt mer stabil til en dybde av noen mm (som rekker godt).

Mal deretter med en trivelig epoksymaling dere liker, og bland inn sand i malingen hvis du vil ha "sklifritt" (å rulle er best). Og når nå oversiden er tett og betongen tørr, kan du skrape og male undersiden med akkurat silikatmaling.

Mvh Jawen

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja en sånn der konstruksjon er "katastrofe" totalt sett, og kommer gi deg problemer så lenge den finnes.
Og silikatfarge er jo en bra farge, men jeg mistenker at du har mye kalkslipp fra betongen på balkongen, og den smuldrer bort presis alt!
Kalkslipp kan du se på nesten alle tørkede byggematerialer som betong, puss, tegl osv., og det kommer frem på grunn av at fuktigheten vandrer gjennom materialet & tar med seg kalken innenfra betongen.

Antageligvis må du brassere på med en varmeslynge direkte innenfor husets yttervegg på betongen, som konstant holder betongen/balkongen varm & med det fører fuktigheten innenfra og ut.

Det vil gå mange kW/h, men du slipper å få inn fukt i husets øvrige konstruksjon og fargen vil sitte fast.

Jeg ville sterkt vurdert å helt "gjøre om balkongen", & fjerne den betongdelen som går inn i husets konstruksjon.
Å bygge en ny konstruksjonssmart balkong trenger ikke å bli særlig dyrt, og heller ikke å sage bort den gamle & utbedre det du trenger for å få et "tett" hus uten en enorm kuldebro.

Mvh jawen
R RichardRR skrev:
Hei

Har en balkong som strekker seg langs kortsiden av huset (ca 10 meter). Balkongen er i betong og er et utstikk (sitter sammen med) fra det støpte mellomgulvet i huset. Balkongen blir med andre ord en kuldebro.
Nå i sommer ble balkongen renovert med nytt tettesjikt, fotplater og overflatesjikt. Det fantes noen sprekker i betongen fra rustangrep på armering som "sprengte" betongen, men disse sprekkene ble vurdert til ikke å påvirke konstruksjonen.
I forbindelse med renoveringen ble også undersiden av balkongen malt med silikonharpiksfarge.

Etter renoveringen la jeg merke til at det dannet seg vanndråper på undersiden av balkongen rundt områdene der de tidligere sprekkene fantes i betongen. Jeg mistenkte at det nye tettesjiktet lakk, men byggherre mente at det var veldig usannsynlig. Nesten utelukkende som jeg la merke til var disse vanndråpene på undersiden i forbindelse med nedbør, men jeg kunne ikke se at det rant via fotplaten (altså fra utvendig fra "oversiden") uten at vannet bare så ut til å oppstå på undersiden rundt disse sprekkene.

Nå i januar har jeg lagt merke til at all maling slipper (silikonharpiksfarge) fra undersiden av balkongen. Jeg tolker det som at det ikke er utvendig fuktighet som har kondensert på undersiden av balkongen, for da burde det vel bare bli utvendige vanndråper som ikke får fargen til å slippe.
Min tolkning er at det er fukt/vann som kommer gjennom/innefra balkongen som får fargen til å slippe på undersiden.

Kan dette være et "naturlig" kondensfenomen som viser seg på denne måten eller er det sannsynlig at det kan være et problem med tettesjiktet?
Hei, litt nysgjerrig på hvordan det har gått? Jeg har gjort omtrent samme renovering og har tilsvarende problem.

// Niklas

N NBj skrev:
Hei, litt nysgjerrig på hvordan det har gått? Jeg har gjort omtrent samme renovering og har tilsvarende problem.

// Niklas
Hei Niklas

Når det gjelder kuldeeffekten/ kuldebroen er det nok bare å akseptere situasjonen. Hadde jeg visst dette fra begynnelsen før "renovering" tetting- og overflatesjikt + nytt rekkverk, hadde jeg nok kuttet av balkongen og bygget en ny i tre i stedet...

Når det gjelder undersiden av balkongen (karbonatisering, fukt og maling som flasser av) har jeg vært i kontakt med Weber og skal behandle undersiden av balkongen til våren når temperaturen tillater det.
Skrape undersiden ren og deretter bruke Weber Rep 990 ( https://www.se.weber/betong/ytskydd/weber-rep-990-betongskydd ). Da vil undersiden "forsegles" og beskyttes mot inntrengning av CO2 og fukt.

Når det gjelder den nylagde oversiden, er det fallet kanskje betydelig, vil si 2 cm per meter. Videre er det også ny betong som i seg selv til en viss grad er vanntett. Jeg tenker derfor at det er mindre sannsynlig at (i teorien i hvert fall) at det vannet jeg ser på undersiden har vandret fra oversiden gjennom tettesjiktet.

J JockeHX skrev:
Om det danner seg dråper på undersiden av balkongen når det regner, leter vannet seg på en eller annen måte inn i betongen. Vi har nok en lignende konstruksjon, men malingen sitter fast på undersiden. Heller balkongen og tettesjiktet korrekt?
Etter samtale med ekspert hos Weber kan det være så at det er fukt/kondens i luften/som stiger fra bakken til undersiden av balkongen og skaper vanndråper på undersiden. Også inntrenging av CO2 via undersiden som skaper karbonatisering.

Når det gjelder malingen som løsner, var det feil type maling (i tillegg til problemer med fukt og karbonatisering). Undersiden er malt med silikonharpiksfarge, som er for tett og feil for formålet.

Hvis jeg fortsatt har problemer etter behandling av undersiden, kommer jeg også til å gjøre noe med oversiden (type Betsil eller Betongglas).

Når det gjelder undersiden av balkongen (karbonatisering, fukt og malingsavskalling), har jeg vært i kontakt med Weber og skal behandle undersiden av balkongen til våren når temperaturen tillater det. Skrape undersiden ren og deretter bruke Weber Rep 990 ( https://www.se.weber/betong/ytskydd/weber-rep-990-betongskydd ). Da vil undersiden "forsegles" og beskyttes mot inntrenging av CO2 og fukt.

Når det gjelder den nylagde oversiden, er fallet kanskje betydelig, vil jeg si 2 cm per meter. Videre er det også ny betong som i seg selv til en viss grad er vanntett. Jeg tenker derfor at det er mindre sannsynlig (i teorien i hvert fall) at vannet jeg ser på undersiden har vandret fra oversiden gjennom tettesjiktet.

• Liker
JockeHX
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det blir jo litt problematisk når man vil få "balkongen/betongen" tett, men likevel at den skal slippe gjennom fukt-vandring.
En måte er å vente inn en lengre tørr periode på ca 3-4 uker (og kanskje beskytte oversiden av betong mot eventuell nedbør, men ikke plast direkte på for den må kunne luftes ut/tørke)

Når betongen har kommet ned i en lav fuktighet, så kan du kontrollere at balkongen heller utover (gjerne 1 cm per meter) og sparkle om du trenger å øke helningen.

Og når du deretter har slipt av overflaten og er fornøyd, kan du behandle overflaten med Betongglas i 3 lag, første utspedd med vann 1:5 deretter 2 omganger med blandingen 1:3.

Dette tetter igjen porene på betongen og gjør overflaten sterkere, og den blir stort sett tett samt mer stabil til en dybde av noen mm (som rekker godt)

Mal deretter i en eller annen hyggelig epoksymaling dere liker, og bland i sand i malingen om du vil ha "sklisikkert" (rulle blir best).
Når oversiden nå er tett og betongen tørr, så kan du skrape og male undersiden i nettopp silikatmaling.

Mvh Jawen
Takk for utførlig forklaring. Som du ser av mine utfyllende svar, vil jeg begynne med å behandle undersiden (Weber Rep 990) og deretter vurdere om jeg trenger å gjøre noe med oversiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.