Jeg har satt opp plåtregler (cc 30) på veggene til nytt bad i kjelleren. Jeg skal sette enkelgips på dette. Først skal jeg imidlertid skru fast kortlinger i tre (bak skap osv.) og noen steder plater (bak f.eks. blandebatteri, på anbefaling fra vår rørlegger) for å ha noe å feste i. Jeg har en anelse om hvordan jeg skal gjøre det, men tar gjerne imot råd fra noen som allerede har gjort det eller jobber i bransjen.

1. Setter man plåtregler i samme retning hele tiden (altså bak- mot fremside), eller finnes det praktiske fordeler med å gjøre det på en annen måte?

2. Som jeg har forstått det trenger ikke kortlingen være like bred som plåtregelen, det blir mest bare plagsomt å sage spor i en 70's trelekter og presse den inn i en tilsvarende plåtregel?

3. Fungerer det med f.eks. 45*45 så nært som mulig den siden på veggen man tenker å feste ting i, som man skrur i både fra kortsiden (i veggens retning så å si) og fra langsiden (vinkelrett mot regelen)?

4. Fungerer samme prinsipp som i spørsmål 3 med plater, til tross for at "kortsiden" bare er 11mm?

5. Jeg hadde da tenkt å forsterke med kortlinger på passende intervaller (si cc 45) på de stedene hvor platebiten kan bli lang, f.eks. bak dusjstang eller håndkletørker. På den måten kan man skru platen i regelen også på den siden som bare festes i "kortsiden" på platen, virker det fornuftig?

Takk for alle svar og tips!

For å feste kryssfiner kan man bruke to 45x45 oppe og nede mellom bjelkene.

Kjørte selv med 45x90 stående bak blandebatteriet til dusjen.

Å bore de to hullene var det minste problemet med det badet kan man jo trygt si ;) Freste også spor i noen stående 45x90 og det var ikke noe problem. Noen drag med håndsagen og noen hugg med stemmejernet og du har ditt spor.

Jeg har da trebjelker men prinsippet er jo det samme, da man bare skrur fra andre siden av bjelken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.