Jeg har satt opp plåtregler (cc 30) på veggene til nytt bad i kjelleren. Jeg skal sette enkelgips på dette. Først skal jeg imidlertid skru fast kortlinger i tre (bak skap osv.) og noen steder plater (bak f.eks. blandebatteri, på anbefaling fra vår rørlegger) for å ha noe å feste i. Jeg har en anelse om hvordan jeg skal gjøre det, men tar gjerne imot råd fra noen som allerede har gjort det eller jobber i bransjen.
1. Setter man plåtregler i samme retning hele tiden (altså bak- mot fremside), eller finnes det praktiske fordeler med å gjøre det på en annen måte?
2. Som jeg har forstått det trenger ikke kortlingen være like bred som plåtregelen, det blir mest bare plagsomt å sage spor i en 70's trelekter og presse den inn i en tilsvarende plåtregel?
3. Fungerer det med f.eks. 45*45 så nært som mulig den siden på veggen man tenker å feste ting i, som man skrur i både fra kortsiden (i veggens retning så å si) og fra langsiden (vinkelrett mot regelen)?
4. Fungerer samme prinsipp som i spørsmål 3 med plater, til tross for at "kortsiden" bare er 11mm?
5. Jeg hadde da tenkt å forsterke med kortlinger på passende intervaller (si cc 45) på de stedene hvor platebiten kan bli lang, f.eks. bak dusjstang eller håndkletørker. På den måten kan man skru platen i regelen også på den siden som bare festes i "kortsiden" på platen, virker det fornuftig?
Takk for alle svar og tips!