Jeg vurderer grunnmuren min som trenger en avfukter ifølge polygon/anticimex, men før jeg anskaffer det.

Fundering:
Jeg er ny eier siden 1 måned tilbake. Det var forhøyet risiko ved besiktigelse og det er notert tendens til vekst/tydelige saltavleiringer.
Det som slo meg her om dagen var at ovnen som er en Contura 350 (tror jeg) tar luften fra grunnen.
Den har ikke vært i bruk på nesten 10 år, besiktigelse er bestilt og kommer neste uke.
Det er den eneste forandringen som har skjedd siden huset ble bygd i -72 så vidt jeg vet.

Tenker jeg rett at om jeg begynner å fyre -> økt luftgjennomstrømming = lavere fuktighet?
Selv om det vel ikke blir fyrt om sommeren, men kanskje man gjorde det nå og da før i tiden?
Det er aldringsbestandig plast, cuprinol-impregnerte planker.
Jeg har også merket at det trengs å lappes litt på noen få steder i plasten der nede.

Ta luften til ovnen utenfor grunnmuren.
Legg plast på bakken, lukk ventilene og mål hvilken luftfuktighet du har før du går videre.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ta luften til ovnen utenfor grunnmuren.
Legg plast på bakken, lukk ventilene og mål hvilken luftfuktighet du har før du går videre.
Ja jo det er jeg med på at luften må tas utenfra om jeg setter igjen.
Men fyrte man da og da før for å trekke ut fukt fra grunnmuren?

R RuneB2 skrev:
Ja jo det er jeg med på at luften trenger å tas utenfra om jeg setter igjen.
Men fyrte man da og da før for å dra ut fukt fra grunnen?
Nei, men man hadde pipa som var varm året rundt mer eller mindre og holdt fukten borte.

Har dog aldri vært skorstein i huset.
Tenker mest på hva som har endret seg på 50 år, eller om det er tiden som har gjort sitt nå.

R RuneB2 skrev:
Tenker jeg rett at om jeg begynner å fyre -> økt luftstrøm = lavere fuktighet?
Nei, da drar du inn varm luft (som inneholder mer fukt) i grunnen.

R RuneB2 skrev:
Har dog aldri vært skorstein i huset.
Fundere mest på hva som har endret seg på 50 år, eller om det er tiden som har gjort sitt nå.
Tetn eventuelle ventiler og begynn å mål Rh.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.