8.478 lest ·
12 svar
8k lest
12 svar
Krypkjeller - er det mulig å bygge sikkert?
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Hei
Sitter for øyeblikket og tegner på en utbygging. Tanken er en etasje på ca 40-50 kvm.
En byggmester foreslår torpargrunn og den andre plate. Selv vet jeg verken ut eller inn.
Kan man bygge en torpargrunn i dag slik at den er sikker? Jeg har oversikt over forskjellen fra før og forstår hvorfor det er en risikokonstruksjon. Men det burde jo gå an å løse, tenker jeg. Prismessig er det en betydelig forskjell, men jeg vil ikke være dumsnill.

Sitter for øyeblikket og tegner på en utbygging. Tanken er en etasje på ca 40-50 kvm.
En byggmester foreslår torpargrunn og den andre plate. Selv vet jeg verken ut eller inn.
Kan man bygge en torpargrunn i dag slik at den er sikker? Jeg har oversikt over forskjellen fra før og forstår hvorfor det er en risikokonstruksjon. Men det burde jo gå an å løse, tenker jeg. Prismessig er det en betydelig forskjell, men jeg vil ikke være dumsnill.
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hva er det for type grunnlegging i dag? Det enkleste er å fortsette med samme type. Ligger ferdig gulv på eksisterende hus litt høyere over bakken enn normalt, er det enklere med krypkjeller. Personlig ville jeg foretrukket plate på mark hvis dette er mulig for å eliminere de fuktighetsrisikoene som foreligger med krypkjeller.
Varmfundament er en veldig bra og kostnadseffektiv fundamenttype som fjerner mange av ulempene med en fri krypkjeller. Så avhenger det selvsagt av grunnforholdene, men står huset i dag på en vanlig krypkjeller så vil en isolert krypkjeller sannsynligvis fungere like bra, i det store og hele er det som en plate på mark uten betong.useless skrev:
Krypkjelleren har jo også den fine fordelen at man kan løse mye trekking av avløp, el, ventilasjon under byggingen eller i fremtiden om man vil gjøre om. Var sterk tilhenger av plate på mark i alle situasjoner men nå når jeg bor i et nybygd hus med varmfundament så er det veldig deilig i ettertid å løse ting via fundamentet, f.eks el til kjøkkenøy, tilluft til peisen, stikkontakt på fasaden, ekstra vannuttak osv.
Vi gjorde bare en mindre tilbygging på 15 m2, men kan likevel dele hva vi gjorde. Det er en lecablokkmur rundt om.Chrissofsweden skrev:
Hei
Jobber for tiden med å tegne en utbygging. Tanken er én etasje på ca 40-50 kvm.
En byggmester anbefaler torpargrunn og den andre plate. Selv vet jeg hverken ut eller inn.
Kan man bygge en torpargrunn i dag slik at den er sikker. Jeg har forståelse for forskjellen fra før og forstår hvorfor det er en risikokonstruksjon. Men det burde jo gå an å løse tenker jeg. Prismessig er det en betydelig forskjell, men jeg vil ikke være dum og gjerrig.
![]()
-Drenering rundt om
-Isolert markduk som tettes i alle skjøter og opp mot mur. Ser ut som liggeunderlag
-Ingen ventiler
-Satte inn en avfukter med kondensrør ut gjennom muren.
Føler meg trygg nå.
Vi har en tilbygging i vårt sommerhus. Hele huset er krypkjeller. Vi har bra, sandete markforhold som huset står på, så gamle deler der jeg har renovert senere, etter tilbyggingen, har vært knusktørre. Tilbyggingen er (nok, det var ikke jeg som gjorde den) gjort liknende som Göran Sten nevner ovenfor, dvs. lecablokkmur, drenering, og markduk under grus. Vi har derimot ventiler og dermed ingen avfukter, men jorden som huset står på er sandig og dermed veldrenert.
Huset brukes ikke annet enn på noen helger om vinteren, så det kanskje påvirker. Min rimelig kvalifiserte gjetning er at det som påvirker mest er hvor fuktige markforhold du har. Hvis du har drenert rundt og legger grus under huset kan det ikke komme opp fukt fra bakken.
Vi hadde tidligere en sommerhytte hvor vi hadde fuktproblemer i krypkjelleren. De problemene løste vi ved nettopp å drenere bort det vannet som kom fra en skråning bak huset, avlede overvann på en korrekt måte (vann fra en takrenne rant inn under huset), rydde krypkjelleren fra organisk materiale (noen hadde tidligere lagt inn tre som hadde råtnet) og jord samt legge sand/grus der det samlet seg fukt.
Huset brukes ikke annet enn på noen helger om vinteren, så det kanskje påvirker. Min rimelig kvalifiserte gjetning er at det som påvirker mest er hvor fuktige markforhold du har. Hvis du har drenert rundt og legger grus under huset kan det ikke komme opp fukt fra bakken.
Vi hadde tidligere en sommerhytte hvor vi hadde fuktproblemer i krypkjelleren. De problemene løste vi ved nettopp å drenere bort det vannet som kom fra en skråning bak huset, avlede overvann på en korrekt måte (vann fra en takrenne rant inn under huset), rydde krypkjelleren fra organisk materiale (noen hadde tidligere lagt inn tre som hadde råtnet) og jord samt legge sand/grus der det samlet seg fukt.
Renoveringsnybegynner
· Dalarna
· 3 173 innlegg
Takk for alle svar!
Varmgrunn er noe jeg selv har tenkt på. Tilbygget ville vende mot en uinnredet kjeller. Den er fuktig, men ingen som forstyrrer da vi bare har treningsstudio og vaskemaskin der samt VP. Skulle man drenere så ville selvfølgelig forholdet der nede bli enda bedre.
Varmgrunn føles som et relativt godt valg som kan inspiseres løpende da en inspeksjonsluke fra kjelleren er mulig.
Skal man da gå for Isodräns opplegg?
Varmgrunn er noe jeg selv har tenkt på. Tilbygget ville vende mot en uinnredet kjeller. Den er fuktig, men ingen som forstyrrer da vi bare har treningsstudio og vaskemaskin der samt VP. Skulle man drenere så ville selvfølgelig forholdet der nede bli enda bedre.
Varmgrunn føles som et relativt godt valg som kan inspiseres løpende da en inspeksjonsluke fra kjelleren er mulig.
Skal man da gå for Isodräns opplegg?
Har dere testet å kjøre uten avfukteren og sett hva det blir for RH?Göran Sten skrev:
Vi gjorde bare en mindre tilbygging på 15 m2, men kan likevel dele med meg hva vi gjorde. Det er en lecablokkmur rundt om.
-Drenering rundt om
-Isolert markduk som tettes i alle skjøter og opp mot mur. Ser ut som liggeunderlag
-Ingen ventiler
-Satte inn en avfukter med kondensrør ut gjennom muren.
Føler meg trygg nå
Jeg kjører omtrent med deres prinsipp med plater på bakken. Skjøter og plater mot muren limes med biltemas steinlim.Chrissofsweden skrev:
Tjällden har en lignende konstruksjon: https://tjallden.se/produkter/krypgrund-inneluftsventilerad/konstruktion/
Hva jeg ikke helt har klart å finne god informasjon om, er hvordan man skal utforme ventilasjonen. Det pleier å stå at man skal ta avtrekksluften fra grunnen og la inneluften suges ned gjennom gulvene, men jeg har ikke funnet noen mer detaljert beskrivelse av hvordan man gjør for å f.eks. sikre riktig avtrekksluftstrøm i hvert rom... Noen produsenter har smale ventiler man setter langs veggene, men jeg tror at mine plankegulv er tilstrekkelig utette uansett.
Ellers får man lage en variant av Träguidens eksempel. Men da må alle gulv være rimelig tette:

https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
Nei, det har vi ikke gjort. Har først nå for bare noen uke siden installert en fuktmåler, så vi får se nå til sommeren.useless skrev:
Det er sommeren som er den kritiske tiden for den relative fuktigheten.
Nå er det for kaldt og lite RH
Medlem
· uppsala
· 9 innlegg
Drenér kjelleren før du gjør utbyggingen, det er vanskelig å gjøre etterpå.
Klikk her for å svare