Y
Jeg tok bort noen gulvlister og var innstilt på at det var lett å kjøpe nye, men oppdaget at det ikke var så lett å finne matchende.

Mine er omtrent list 54,2-54,8mm høye med vinklet overkant. Men butikker selger i dag 56mm.

Så jeg er nysgjerrig på om mine lister har tørket og blitt lavere, eller om fabrikkene har byttet standard?

Hvis lister krymper så kan jeg montere 56mm og håpe at de krymper ned og matcher de gamle listene. Om det er ny standard så kan jeg enten høvle ned de nye listene eller bytte ut resterende lister i rommet.

Hvis lister krymper så kan jeg montere 56mm og håpe at de krymper ned og matcher de gamle listene.

har dine nye lister ligget inne et 2-3 dager i romtemperatur så krymper de ikke mer

• Liker
Anders.N
  • Laddar…
Lister krymper ofte over betydelig lengre tid enn 2-3 dager. Opplever at dagens lister med glissent mellom årringene beveger seg ekstra mye og over lang tid

Y
Jeg kjøpte nye gulvlister i dag. Butikken hadde dem i kaldlagring, og jeg la dem nå i min kalde garasje. Bekymret for at de vil slå seg hvis jeg tar dem inn uten å feste dem?

Eller er det feil, bør jeg legge dem i romvarmen en stund før man monterer?

H
Gamle kan de listene være som sitter i huset?

• Liker
Jonny Ljung
  • Laddar…
Y
Mine gamle er ca 15 år.
Selv om jeg har fjernet hele vegglengder så nytt og gammelt ikke merkes midt på veggen. Mitt spørsmål nå er om de nye listene skal akklimatiseres i varmen noen dager før man fester dem, eller om de blir skjeve da.

56 mm var en av standardmålene på lister/sokler da jeg jobbet på byggevarehus for ca 15 år siden, så mest sannsynlig er dine gamle lister av den dimensjonen.

• Liker
Yrrol
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.