God kveld godt folk.
Vil bare gi et råd til alle dere som står i startgropene for innkjøp av materialer til et større prosjekt.

I min yrkesrolle har jeg god innsikt i innkjøpsavtaler til samtlige byggevarehandlere i landet. Kan gi noen eksempler på annonserte prisøkninger, men generelt vil det meste stige kraftig.

Armeringsstål - opp 12%
Totalt opp 35% siden i fjor høst.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utrolig bra nå.

Stenderverk (C24) - opp 15%
Totalt opp 40% siden i fjor høst.
Mangel pga. stengte sagbruk i begynnelsen av pandemien, barkebillen, og våt mark i skogen. USA gir det dobbelte for en kubikk furu så det lønner seg å sende av gårde.

OSB - opp 20%
Vil stige ytterligere en måned, så er prognosen at samtlige byggevarehandlere har tømt sine lagre og da er det slutt.
Vil komme inn støtvis fra og med april, men prisnivået vil nok forbli.
Planlegg i stedet med kryssfiner, sponplate, rupanel eller ekstra hard gips.

Andre plateprodukter - opp 10 - 20%
På grunn av mangelen på OSB vil det bli rift om andre tremateriale-baserte plateprodukter på markedet.

Så med andre ord kan et byggesett-hus stige med ca. 10-20% i materialkostnad sammenlignet med kalkyler utført i fjor høst. Som det ser ut nå kan det skille 5% fra en uke til en annen.

Mitt råd er å sette i gang og få til ordre uten at byggefirmaet eller byggvarehandleren har rett til justering, alternativt vente til høsten og se om situasjonen har roet seg.

• Liker
Svalan69 og 6 andre
  • Laddar…
Verdifull info for mange, takknemlig for at du deler. Klart vanskelig å si men vurderer du at det er en kortvarig kulminasjon (1 år) eller er det et nytt prisnivå generelt?

• Liker
raisa
  • Laddar…
Vi har i Sverige hatt sammenlignbart lavere priser, men nå begynner vi å komme ikapp. Så en del av økningene vil nok bli værende. Mye av dette skyldes mangel på råvarer eller uheldige sammenfall av ulike faktorer. Min personlige gjetning er at det vil roe seg mot høsten og eventuelt synke noe deretter.

Litt mer info på sluppet prisvarsler for øvrige byggematerialer. Vanligvis ligger de på ca. 1-2%, men i år på 2-6% avhengig av produktkategori, så ikke så farlig med andre ord. De to ekstreme gruppene ser ut til å være tre og stål med visse unntak. Derimot ligger detalj-grossistene med kraftige forsinkelser, påvirker vel ikke privat-snekkeren så mye mer enn at det kan være vanskelig å få tak i visse elmaskiner avhengig av merke og produksjonsland.

E EI30-SaC skrev:
God kveld godt folk.
Vil bare gi et råd til alle dere som står i startgropene for innkjøp av materialer til et større prosjekt.

I min yrkesrolle har jeg god innsikt i innkjøpsavtaler til samtlige byggevarehandlere i landet. Kan dra noen eksempler på varslede prisøkninger men generelt vil det meste øke kraftig.

Armeringsstål - opp 12%
Totalt opp 35% siden i høst.
Mangel på stål i verden, Kina betaler utrolig bra akkurat nå.

Stomvirke (C24) - opp 15%
Totalt opp 40% siden i høst.
Mangel pga. stengte sagbruk i begynnelsen av pandemien, barkbillen, og våt jord i skogen. USA gir det dobbelte for en kubikk furu så det lønner seg å sende det dit.

OSB - opp 20%
Vil øke ytterligere en måned, deretter er prognosen at samtlige byggevarehandlere har tømt sine lagre og da er det slutt.
Vil komme inn i puljer fra og med april men prisnivået vil nok ligge fast.
Planlegg i stedet med kryssfiner, sponplate, rupanel eller ekstra hard gips.

Øvrige platematerialer- opp 10 - 20%
På grunn av mangelen på osb vil det bli kniving om øvrige trebaserte platematerialer på markedet.

Så med andre ord så kan et laftehus stige med ca. 10-20% i materialkostnad sammenlignet med kalkyler gjort i høst. Som det ser ut nå kan det skille 5% fra en uke til en annen.

Mitt råd er å sette i gang og få til en ordre uten at byggefirmaet eller byggehandleren har rett til justering evt. vente til i høst og se om situasjonen har roet seg.
Fikk samme informasjon fra min bygger som skal bygge min utbygging i høst om at han ikke vil kunne holde sitt tilbud da prisene har økt.

Stefflo Stefflo skrev:
Fikk samme informasjon fra min byggmester som skal bygge min utvidelse i høst om at han ikke vil kunne holde sitt tilbud da prisene har økt.
Da vet du at han snakker sant i alle fall. Dog jævla usikkert hvordan prisbildet ser ut til høsten.

E EI30-SaC skrev:
Då vet du att han taler sannhet i alle fall. Men jævlig usikkert hvordan prisbildet ser ut til høsten.
jo, godt at det ikke bare er oppdiktet i alle fall. Sjansen for at prisene går ned og at byggherren i så fall senker prisene tror jeg ikke helt på men får vel se hva som skjer.

Har du noen teori om tømmerpriser i løpet av året og hvordan dette har sett ut historisk? Jeg tenker at det er lettere å heve prisene enn å deretter gå tilbake og senke. Hvis prisene øker 20% nå, har jeg vanskelig for å se at de skulle gå tilbake til nåværende nivå til høsten eller neste år, muligens at de kanskje går ned litt, si 10%, men det føles ikke som at de vil gå tilbake til det samme som det var før?

D Drojn skrev:
Har du noen teori om tømmerpriser i løpet av året og hvordan dette har sett ut historisk? Jeg tenker at det er lettere å heve prisene enn å deretter gå tilbake og senke dem. Om prisene øker 20% nå har jeg vanskelig for å se at de skulle gå tilbake til nåværende nivå til høsten eller neste år, kanskje de går ned litt, si 10% men det føles ikke som at de vil gå tilbake til det samme som det var før?
Ja du, fremtiden er alltid vanskelig å tyde. Jeg tror heller ikke at vi kommer tilbake til de samme lave nivåene, derimot vil vi som du sier sikkert gå tilbake, men om det blir 5, 10 eller 15% er vanskelig å si. Alt styres av tilgang og etterspørsel. Det som kunne få prisene til å synke i løpet av 2022 ville vel være om eksporten minsket på grunn av endrede handelsregler og skatter med USA, UK og EU, det eller om vi fikk overskudd på materiale igjen på grunn av for eksempel harde høststormer.

Sveriges dyrkingsarealer for tømmer øker jo hvert år men ikke på langt nær i den takten etterspørselen øker, og det er bare i sin spede begynnelse da verden i stadig raskere tempo går over til bærekraftig bygging der tømmer spås å spille en stor rolle.
Det jeg håper på skal bli en dominoeffekt er at "småskogseierne" blir lei de store sagbrukenes måte å fortsette å kjøpe inn billig men selge dyrt. At vi vil se en utvikling der mindre lokale aktører med sagbruk begynner å dukke opp hvor skogseieren får bedre erstatning for sitt tømmer og vi som kunder kan til og med kjøpe noe billigere og definitivt mer bærekraftig materiale.

• Liker
perpersson og 3 andre
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
Ja du, framtiden er alltid vanskelig å tyde. Jeg tror heller ikke at vi kommer tilbake til samme lave nivåer, derimot kommer vi som du sier sikkert til å trekkes tilbake men om det blir 5, 10 eller 15% er vanskelig å si. Alt styres av tilgang og etterspørsel. Det som kunne få prisene til å synke under 2022 ville vel være om eksporten minket pga endrede handelsregler og skatter med USA, UK og EU, det eller om vi fikk overskudd på materiale igjen p.g.a f.eks. vanskelige høststormer.

Sveriges dyrkingsarealer for virke øker jo hvert år men ikke i det tempoet etterspørselen øker, og det er bare i sin spede begynnelse da verden stadig raskere går over til bærekraftig bygging der virke antas å spille en stor rolle.
Det jeg håper på skal bli en følgevirkning er at "småskogsægarna" blir lei av de store sagbrukenes måte å fortsatt kjøpe inn billig men selge dyrt. At vi kommer til å se en utvikling der mindre lokale aktører med sagbruk begynner å dukke opp der skogeieren får bedre erstatning for sitt virke og vi som kunder kan til og med kjøpe noe billigere og definitivt mer bærekraftig materiale.
Enig helt. Det er umulig å spå inn i fremtiden. De blir aldri som man tenkte seg uansett. Trist dog at når man planlegger å bygge hus og akkurat skal samle inn tilbud så har alle økt prisen siden bare noen uker tilbake..

D Drojn skrev:
Helt enig. Det er umulig å spå inn i fremtiden. Det blir aldri som man har tenkt seg uansett. Trist dog at når man planlegger å bygge hus og akkurat skal samle inn tilbud så har alle økt prisen siden bare for en uke siden..
Ja, vi sitter faktisk litt i samme båt, venter på en kontrakt for å kunne signere på et nybygg, dessverre så drar det ut på tiden og totalprisen/sluttprisen bare tikker på :(

E EI30-SaC skrev:
Ja, vi sitter faktisk litt i samme båt, venter på en kontrakt for å kunne signere på et nybygg, dessverre så trekker det ut på tiden og totalprisen/sluttprisen bare tikker på :(
Kjedelig at man ikke var noen måneder tidligere i prosessen, surt at man akkurat har begynt å ta inn tilbud nå i april når prisøkningen har skjedd. Man lurer jo på om dette vil dempes om noen måneder, men som du sier, samme lave nivåer kommer vi nok ikke gå tilbake til.

Noen status/oppdatering på hvordan det ser ut fremover? Lysnet noe eller holder det seg?

H
D Drojn skrev:
Noen status/oppdatering på hvordan det ser ut fremover? Lysnet noe eller holder det seg?
Når USA har roet seg går det sikkert ned, dog tror jeg ikke hele oppgangen går ned.

D Drojn skrev:
Noen status/oppdatering på hvordan det ser ut fremover? Bedret noe eller holder det seg?
Det er fortsatt veldig usikkert, stigende priser, usikre leveransebeskjeder. Hørt om visse produktkategorier der tilbud gjelder i 24 timer.
Dessverre har også en annen bieffekt dukket opp og det er at det slippes gjennom dårligere kvaliteter i produksjonen enn tidligere, gjelder i o.f.s. mesteparten av trelastprodukter.

Vårt tenkte fremtidige hjem ble hux flux 500.000 :-- dyrere og innflytting utsatt 10 måneder før kontraktskriving. Antar at det var en slags risikovurdering fra entreprenøren, dog ingen vi ville betale så den drømmen døde på målstreken...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.