Sitter og leter etter kraftige hengsler på nettet men finner ingenting interessant. Store sterke som tåler rust. Det er utenpåliggende modell som skal holde portene i et uthus jeg søker..
Takk for tips...

P
Det passer ikke med hakgangjern av noe slag?

Handyman 1 skrev:
Det passer ikke med hakganger av noe slag?
Jo, bare jeg finner noe som faller i smak og det har jeg ikke klart enda...
Skal være kraftig, tenker å skru det fast med gjennomgående bolt. Korrosjonsbestandig, galvanisert?

Kommer jo an på hvilken stil det skal være, ser man hos Lantmännen og lignende steder er det ingen problemer med å finne noe kraftig.

Her finn noe og sett 3 stk på hver del, 20 cm fra nede og 20 cm fra oppe + 1 stk ca 50 cm nedenfor det øvre. Det som er vanskelig og viktig er å få porten til ikke å henge seg i sin egen konstruksjon, vil gjerne henge ned seg på låsesiden. Men kan gjøres ganske bra med en wire i liv med øverste hengslet og ned diagonalt til nedre hjørne og ha en riggskrue som kan justeres etter hvert om det trengs. Å bare forsøke å stykke på snei med virke er dømt til å mislykkes uten wire. Best er med en sveiset ramme og en wire.

https://www.byggmax.se/hakgångjärn-...qsEAaN0Hiil-NArfKIPh9RoCNvEQAvD_BwE#973=47775

• Liker
Pe_Er
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Her finn noe og sett 3 stk på hver del, 20 cm fra nedenfor og 20 cm fra ovenfor + 1 stk ca 50 cm nedenfor den øvre. Det som er vanskelig og viktig er å få porten til å ikke henge seg i sin egen konstruksjon, vil gjerne henge ned på låsesiden. Men kan gjøres ganske bra med en wire i liv med øverste hengsel og ned diagonalt til nedre hjørnet og ha en strekkfisk som kan justeres etter hvert om det trengs. Å bare prøve å nabbe skjevt med trevirke er dømt til å mislykkes uten wire. Best er med en sveiset ramme og en wire.

[lenke]
Begynner å bli aktuelt for meg nå, å ordne en justering med wire og strekkfisk. Tror jeg forstår hvordan du mener..TROR.. Du har ingen bilde på en wire og strekkfisk installasjon?

Med en større dør og hengsler så vil den alltid synke av egen tyngde, uansett staget som skal støtte den, et stag skal gå fra nederste hengslet diagonalt opp til øvre hjørnet. Det pleier ikke å bli bra likevel, så en vaier med vantskrue som trekkes diagonalt med innfesting ved øverste hengslet og ned er en måte å holde igjen kreftene som blir, det gjelder da at vaierens innfesting er skikkelig god så ikke disse bøyes eller går ut, såkalte øyebulter (sveiset øye) med store skiver og muttere på begge sider pleier å holde. Det kan være lurt å trekke til noen ekstra cm på vaieren i starten så døren liksom vil vippe opp og justere mer nøyaktig senere. Øyebult som denne, men med sveiset øye, ellers en enkel skisse, skal sette vaier på mine dører, de er 2,5 høye og 2 brede og vil henge litt nå.

• En galvanisert øyebolt med gjenger, brukt for å feste wire diagonalt på døren.
  • Diagram av en dør med tegninger av en diagonal rød vaier og blå nar, viser hvordan døren skal stabiliseres for å motvirke nedsynkning.
  • Liker
Pe_Er
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.